וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי ועדות קבעו כי צריך לבטל את התמלוגים בגלל הנטל לצרכן

אמיתי זיו

19.12.2010 / 7:04



>> שר התקשורת משה כחלון עקבי בהתנגדותו להעלאת התמלוגים השנתיים שמשלמות חברות התקשורת למדינה. ב-2006, בעת שכיהן כיו"ר ועדת הכלכלה, הביא כחלון את דו"ח ועדת קרול מ-2003, שעסקה בהרחבת התחרות בתחום הטלפון הקווי, כביסוס לעמדתו נגד התמלוגים.

כחלון ציטט אז מדו"ח הוועדה: "תשלום התמלוגים מהווה למעשה מעין 'נטל מס' נוסף המוטל על בעלי הרישיונות השונים, שאינו ראוי להתקיים בשוק תחרותי, מאחר שהוא יוצר הרחבה מלאכותית של בסיס ההוצאות של המפעילים, אשר 'מגלגלים' חלק ממנו על הצרכן. נטל זה מקים חשש לפגיעה ברווחת הצרכן, הנובעת מייקור העלויות של השירותים המוצעים לו".



בתוך כך, בשבועות האחרונים ניכר שיתוף פעולה נרחב בין כחלון לבין שר האוצר יובל שטייניץ שמוביל את המהלך להעלאת התמלוגים. בתקופה זו הצליח כחלון להעביר מהלכים צרכניים רבים במסגרת חוק ההסדרים, שנמצא בסמכותו של שטייניץ. ייתכן כי בין השניים קיימת הסכמה כי כחלון לא יטרפד את העלאת התמלוגים, בתמורה לכל המהלכים הצרכניים שהעביר במסגרת חוק ההסדרים.



יצוין כי כל הוועדות המקצועיות בתחום התקשורת המליצו על הפחתת דמי התמלוגים. מלבד ועדת קרול, גם ועדת גרונאו מ-2008 התייחסה כך לסוגיה: "הוועדה מאמצת את עמדתה של ועדת קרול, שהמליצה להפחית בהדרגה את שיעור התמלוגים החל על בעלי רישיונות תקשורת עד לביטולם בעתיד, בהתאם לשיקולים פיסקליים של תקציב המדינה. הוועדה ממליצה שבמידה שיהיו הפחתות מסים ב-2008-2012, יבוטלו התמלוגים, ולא יאוחר מ-2012. כדי שהצרכן יהיה שותף לביטול התמלוגים, ראוי שהביטול ילווה בהפחתה מקבילה בתעריפים ,הן של השירותים המפוקחים והן של השירותים הלא מפוקחים".



באוצר טוענים כי יש להעלות את התמלוגים מכיוון שהתחרות בענפי התקשורת לא התגברה כפי שצפתה ועדת גרונאו. כך נכתב בדברי ההסבר של המשרד לחוק ההסדרים: "ועדת גרונאו המליצה על מהלכים להגברת התחרות בשוק התקשורת, שחלקם לא בוצע, ומאחר שכך לא גדלה התחרות בשוקי הסלולר, הטלפון הנייח והטלוויזיה הרב ערוצית. ניתן לציין בהקשר זה כי ישנן אינדיקציות רבות לתחרות בלתי מספקת בתחומים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully