וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הגז: הוסכם על גבול מים כלכלי עם קפריסין

אבי בר אלי

19.12.2010 / 9:04

בתום שנים של עיכובים, קבעו שר התשתיות הישראלי ושר החוץ הקפריסאי באופן רשמי את גבול המים הכלכליים בין המדינות. בנוסף, התחייבו השניים לשתף פעולה במקרה של תגליות חוצות גבולות

לאחר שנים של עיכובים, בסוף השבוע נקבע רשמית גבול המים הכלכליים הבלעדיים (exclusive economic zone) בין ישראל לקפריסין. שר התשתיות, עוזי לנדאו, ושר החוץ הקפריסאי, מרקוס קיפריאנו, חתמו ביום שישי בניקוסיה על הסכם שקבע את קו האמצע הימי בין שתי המדינות, בתום משא ומתן שהתנהל בחודשים האחרונים בין נציגים דיפלומטיים ומקצועיים של שתי המדינות.

תחום המים הכלכליים הבלעדיים הוא אזור שבו יש למדינה בלעדיות כלכלית ומחקרית, אך אין לה ריבונות עליו, למעט על מתקנים מלאכותיים שנבנים בו. מים כלכליים מוגדרים על פי אמנת הים הבינלאומית כשטחי ים המשתרעים עד מרחק של 200 מייל מהחוף (320 ק"מ). כאשר אין 200 מייל החפים מאינטרס אחר, הגבול נקבע במעין בוררות באו"ם.

בין ישראל לקפריסין לא הוגדר גבול מים כלכליים רשמי. לפני כמה שנים קבעה קפריסין חד-צדדית גבול שרירותי במרחק כ-210 ק"מ מחופיה - בערך באמצע המרחק בין שתי המדינות, והחלה משווקת את השטחים שב"חלקה" ליזמי חיפושי נפט וגז. בהתאם לקו גבול וירטואלי זה, התיישרה גם מדיניות חלוקת שטחי החיפוש הימיים של ישראל.

בשנים האחרונות עיכבו חברות הגז קידום חקיקה שתעגן את גבול המים הכלכליים של ישראל. זאת, כאשר גם בין משרדי הממשלה שררה מחלוקת באשר לשאלה אם יש צורך בהכרזה פנימית על גבול זה, אם ממילא מעוגנת זכות זו באמנה בינלאומית. לפי הערכות, התביעות שהושמעו באחרונה מצד גורמים בממשל בלבנון כי היא תדרוש זכויות בתגליות הגז הטבעי הצפוניות תמר ודלית, דחפו את הממשלה להחליט בכל זאת על הליך חקיקתי בסוגיה.

תגליות הגז הטבעי תמר ודלית מרוחקות מגבולות המים הכלכליים של ישראל, וכך גם מבנה לווייתן. מבנה תמר ממוקם 35 ק"מ דרומית מקו גבול המים הכלכליים עם לבנון ו-60 ק"מ מזרחית לקפריסין. מבנה דלית מרוחק 50 ק"מ מלבנון ו-80 ק"מ מזרחית לקפריסין. ואילו מבנה לווייתן מרוחק 50 ק"מ מלבנון ו-30 ק"מ לקו הגבול הימי עם קפריסין. ככל הידוע, לא קיים מבנה גיאולוגי בר פוטנציאל משמעותי הנופל בין שטחי ישראל ולקפריסין שעלול להוות עילה למחלוקת.

במסגרת ההסכם שנחתם עם קפריסין, מתחייבות המדינות לעבוד בשיתוף פעולה לפיתוח מאגרים חוצי גבולות באם יתגלו כאלה, וינהלו מגעים בנוגע למהות ההסדרים הטכניים והמקצועיים הנדרשים כדי לחלק את המאגרים המשותפים.

לנדאו אמר כי "לאור גילוי מאגרי גז משמעותיים בים התיכון באחרונה, יש לתיחום הגבול הימי של מדינת ישראל תפקיד מרכזי בעיגון הזכויות הכלכליות החיוניות של המדינה בנוגע למשאבי הטבע שבים. הדבר יעניק ודאות כלכלית למשקיעים ויסייע לקידום ופיתוח משק האנרגיה של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully