וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת סבסוד המשכנתאות בפריפריה מגיעה לוועדת השרים

צבי זרחיה

19.12.2010 / 13:35

על רקע חילופי האשמות בין משרד השיכון לאוצר ואיומים למשבר קואליציוני, תגיע מחר לוועדת השרים הצעת החוק לסבסוד משכנתאות בפריפריה שיזם השר אטיאס למען הזוגות הצעירים

ועדת השרים תדון מחר: האם המדינה תשתתף בהחזר המשכנתאות בפריפריה?



ועדת השרים לענייני חקיקה תדון מחר בהצעת חוק לסבסוד משכנתאות בפריפריה לזוגות צעירים שאותה יזם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, לפיה המדינה תשתתף בהחזר המשכנתאות החודשי של רוכשי הדירות בפריפריה כדי לסייע לזוגות צעירים להגשים את החלום לרכישת קורת גג ולעודד הגירה חיובית של אוכלוסייה חזקה וצעירה, וכן כדי לעודד בנייה רוויה באזורים אלה.

כפי שפורסם בסוף השבוע ב"Themarker", אטיאס מתעקש על חקיקתה של הצעת החוק אף אם הדבר יגרום למשבר קואליציוני. הצעת החוק קובעת שחסר דירה אשר ירכוש דירה בבנייה רוויה, באזורי עדיפות לאומית, יוכל לקבל הלוואה נוספת מהבנקים בריבית הממוצעת של הבנקים למשכנתאות, ולא יותר מ-4% (גם במידה והריבית הנמוכה משמעותית כיום, תעלה בעתיד מעבר לשיעור זה). בנוסף, המדינה תסבסד את החזרי המשכנתא כל עוד הזכאי יחזיק בדירה בגינה נלקחה ההלוואה או יגרור אותה לנכס אחר באזור עדיפות לאומית.

בשל התנגדותו של משרד האוצר לשלב את ההצעה בחוק ההסדרים היא הוגשה כהצעת חוק פרטית על ידי ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) חבר סיעתו של אטיאס ועליה חתמו עוד 28 חברי כנסת מ-9 סיעות: קדימה, ליכוד, ישראל ביתנו, העבודה, ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי ומרצ.

למרות דיונים ארוכים עם האוצר, סירבו אנשיו להיענות להצעת משרד הבינוי והשיכון, וזאת למרות שהמקור המוצע למימון התוכנית הוא בניצול יתרות לא מנוצלות של תקציב המשכנתאות במשרד הבינוי והשיכון, ללא תוספת תקציבית נדרשת מהאוצר. אטיאס אמר כי סבסוד המשכנתאות הוא מהלך נוסף בשורת הצעדים לטובת הזוגות הצעירים בכדי להקל עליהם את מצוקת הדיור, לצד הכפלה של היצע הקרקעות ששיווקו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בשנה האחרונה, לעומת הממוצע בעשור האחרון.

במשרד הבינוי והשיכון הציעו כי לראשונה המדינה תשתתף באופן ישיר בהחזר המשכנתא של רוכשי הדירה הראשונה בבנייה רוויה, כלומר, בעיקר זוגות צעירים, בגובה של 800 שקל לחודש באזור עדיפות לאומית א' למשך 20 שנה כלומר, בסך הכל מענק בגובה 140 אלף שקל על פני כל התקופה. באזורי עדיפות לאומית ב' השתתפות בהחזר המשכנתא של 475 שקל (90 אלף שקל על פני 20 שנה). במשרד הבינוי אומרים כי עד כה הגיעה אוכלוסיה חזקה מהמרכז לפריפריה בעיקר לצמודי הקרקע וההרחבות במושבים, ולא לבניינים בערים, אולם הצעד החדש יעודד ביקושים גם לבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית ובכללם מגדל העמק, כרמיאל, מעלות, חצור הגלילית, נתיבות ועוד. המטרות המרכזיות של הצעד החדשני הוא מתן פתרונות דיור לזוגות צעירים חסרי דירה ועידוד הגירה חיובית וצמיחה בפריפריה. להערכת המשרד, החוק המוצע יביא לכך שכ-7,000 זכאים יממשו מדי שנה את זכאותם וירכשו דירה ביישובי הפריפריה.

ההוצאה התקציבית המוערכת תעמוד על כ-55 מיליון שקל לשנה והיא תגדל מדי שנה בכ-55 מיליון שקל נוספים. יצויין שעד לשנת 2003 ניתנו מענקים לרוכשי דירה באזורי עדיפות לאומית, כאשר באזור עדיפות לאומית א' ניתן מענק של 42,500 שקל ובאזור עדיפות לאומית ב' - מענק של 20,000 שקל. אולם מאז בוטלו בשנת 2003 מענקי המקום בפריפריה ועד לשנת 2008, חלה ירידה דרמטית של 68% במימוש משכנתאות לזכאים בפריפריה, כך שסבסוד המשכנתאות יהווה תמריץ משמעותי. מאז שנת 2008 חלה ירידה נוספת ושיעור הזכאים חסרי הדירה שמימשו את זכותם למשכנתא ירד ב-95% לעומת שנת 2003.

גם בישובים בהם המדינה מסבסדת את עלויות פיתוח הקרקע בשיעור של 50% (באזורי עדיפות לאומית) - מכרזי שיווק הקרקע לא הצליחו. בישובים באזור עדיפות לאומית א' קיים מלאי של תב"עות מאושרות לבניה רוויה בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור, אך הן אינן משווקות בשל היעדר ביקושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully