וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הפרחים בישראל לקראת קריסה?

עמירם כהן

19.12.2010 / 16:01

מנכ"ל איגוד מגדלי הפרחים מזהיר מקריסת הענף, שמספר המגדלים בו ירד בשנתיים האחרונות בכמעט חצי. הכנסות הענף ירדו ב-15 השנים האחרונות מ-800 מיליון שקל ל-550 מיליון שקל בשנה

ענף הפרחים קורס, כך הזהיר היום מנכ"ל איגוד מגדלי הפרחים אברהם דניאל, שפירסם נתונים המצביעים על צמצום דרמטי בפעילות הענף בשנים האחרונות. לטענת דניאל, המשבר ההולך ומחריף בענף הינו תוצאת צעדי הממשלה, המונעים מהענף את מכסת העובדים הזרים שהובטחה לו, ומעמיסים על המגדלים מיסוי ואגרות גבוהות בגין העסקתם.

לפי נתוני האיגוד, ב-1995 עמד מספר מגדלי הפרחים על 4,300 בעוד שכיום מספרם 800 בלבד. מנתוני מקורות אחרים בענף הפרחים מספרם של המגדלים פחת בשנתיים האחרונות מ-1,000 ל-550. עוד נמסר מהאיגוד כי ממחזור מכירות של 800 מיליון שקל בשנה ב-1995 ירדו השנה המכירות ל-550 מיליון שקל. נתונים דומים מלמדים על מפולת ביצוא - בעוד שב-1995 יוצאו מישראל לאירופה וליבשות אחרות 1.8 מיליארד פרחים, ב-2010 ירד מספרם ל-850 מיליון.

איגוד מגדלי הפרחים, החבר באיגוד לשכות המסחר, הוא אחד משני הארגונים היציגים של מגדלי הפרחים בישראל. רובם המכריע של המגדלים פועל במושבים.

איגוד מגדלי הפרחים מאשים את הממשלה במצבו הקשה של הענף, לאחר שצימצמה, לטענתם, באופן שרירותי את מספר העובדים הזרים המועסקים בענף, והיא מקשה על קבלת העובדים הזרים שאושרו לו: "רבע מהפרחים שהיו מיועדים ליצוא השנה לא נקטפו במועד ונותרו בשדות ובחממות ולאחר מכן נזרקו למזבלות", מסר המנכ"ל דניאל.

עוד קובל האיגוד על כך שהממשלה הטילה על מעסיקי עובדים הזרים בענף מיסוי כבד ואגרות גבוהות שאינן מאפשרות לענף להרוויח. דניאל טוען כי "מכלול התנאים בענף אינו מאפשר לו להמשיך להתקיים. אם הממשלה תמשיך להתעלם מתוצאות מדיניותה, לא יעבור זמן רב וענף הפרחים בישראל, שהיתה בשנות ה-70 מעצמת פרחים עולמית, יחוסל כליל. כבר היום פסק כמעט לחלוטין גידול ורדים בישראל וקיימת סכנה להתמוטטות גידולי פרחים נוספים".

מאידך, הגיעו בימים האחרונים ידיעות מעודדות מאירופה על עלייה של 10% בתמורה לפרחים ולענפי הקישוט הישראלים שנמכרו שם לרגל חג המולד הקרב, ורוב רובם של המשלוחים לחג בהיקף כולל של 85 טונה כבר יצאו לאירופה. מגדלי הפרחים במושבי הערבה דיווחו גם כי קיבלו השנה הזמנות לחג לא רק מהקניינים המסורתיים באירופה, אלא גם מלקוחות חדשים ביפן ובמדינות מזרח אירופה, וזאת בשל האיכות הגבוהה של הפרחים מישראל וחיי המדף הארוכים שלהם - תוצאות הישגי המחקר והפיתוח החקלאי בישראל.

הפרחים המועדפים לחג המולד השנה הם כלניות, גיבסניות, קוכיה, וטרכליום בעל גוון סגלגל ופרחים בעלי גוון אדום - הצבע המסורתי בחג המולד - בעיקר גרברות, ורדים, ציפורנים וצבעוניים וכן ענפי קישוט ירוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully