וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ש"ס: נעביר את חוק סבסוד המשכנתא לזוגות צעירים גם אם הממשלה תתנגד

מאת צבי זרחיה

20.12.2010 / 7:06

ש"ס מתכוונת להעלות את הצעת החוק מחרתיים להצבעה בכנסת ? שר השיכון, אריאל אטיאס: "ממשלה הטוענת כי היא תומכת בפריפריה לא יכולה בשעת מעשה לברוח מאחריות"



>> ועדת השרים לחקיקה תתבקש הבוקר לאשר את הצעת החוק למתן סבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה, בלחץ של מפלגת ש"ס. להצעה מתנגד בחריפות שר האוצר, יובל שטייניץ. התנגדות להצעה הביע באחרונה גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי.

לפי הצעת החוק, "המדינה תשתתף בהחזר המשכנתאות החודשי של רוכשי הדירות בפריפריה כדי לסייע לזוגות צעירים להגשים את החלום לרכישת קורת גג, לעודד הגירה חיובית של אוכלוסייה חזקה וצעירה לפריפריה וכדי לעודד בנייה רוויה באזורים אלה".



במשרד הבינוי והשיכון הציעו כי לראשונה המדינה תשתתף באופן ישיר בהחזר המשכנתא של רוכשי הדירה הראשונה בבנייה רוויה, כלומר בעיקר זוגות צעירים הרוכשים דירות בבתים משותפים, בגובה של 800 שקל לחודש באזור עדיפות לאומית א' למשך 20 שנה. בסך הכל, גובה המענק יהיה 140 אלף שקל על פני כל התקופה. באזורי עדיפות לאומית ב' תהיה השתתפות בהחזר המשכנתא של 475 שקל (90 אלף שקל על פני 20 שנה).



הצעת החוק קובעת כי חסר דירה שירכוש דירה בבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית, יוכל לקבל הלוואה נוספת מהבנקים בריבית הממוצעת של הבנקים למשכנתאות, ולא יותר מ-4% (גם אם הריבית, הנמוכה משמעותית כיום, תעלה בעתיד מעבר לשיעור זה). בנוסף, המדינה תסבסד את החזרי המשכנתא כל עוד הזכאי יחזיק בדירה שבגינה נלקחה ההלוואה או יגרור אותה לנכס אחר באזור עדיפות לאומית.



"ש"ס נחושה לחוקק את החוק למתן סבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה, גם אם ועדת השרים לחקיקה תביע לכך היום התנגדות. להצעת החוק צפוי רוב במליאת הכנסת, גם אם הממשלה והקואליציה יתנגדו להצעת החוק" - כך אמר אתמול ל-themarker ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), שהגיש את הצעת החוק שאותה יזם, ומקדם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ואליו הצטרפו 28 חברי כנסת נוספים.



בש"ס מעריכים כי ניתן לגייס רוב בוועדת השרים לחקיקה בעד הצעת החוק, וכי ההחלטה תיפול על חודו של קול. שרים בישראל ביתנו ובעבודה הביעו תמיכה בהצעת החוק, ואילו בליכוד הדעות חצויות: כמה שרים התומכים בסיוע לפריפריה הביעו תמיכה, אבל חלקם חושש לצאת נגד שר האוצר ועל כן הם עשויים להיעדר מההצבעה.



לפי הערכות בכנסת, אם ועדת השרים לחקיקה תאשר היום את הצעת החוק צפוי שטייניץ להגיש ערר לממשלה. כך הממשלה תתבקש לדון בה בעוד שבועיים, כלומר לאחר אישורם בשבוע הבא בקריאה השנייה והשלישית של חוק התקציב לשנים 2011-2012 וחוק ההסדרים במשק. ואולם ש"ס לא מוכנה להמתין עם ההצבעה עד לאחר אישור התקציב. ש"ס תעלה ביום רביעי את הצעת החוק להצבעה בקריאה הטרומית גם אם הממשלה תתנגד. במקרה כזה, שרי ש"ס לא יוכלו להצביע בעדה, אבל ניתן יהיה לגייס רוב בעדה מקרב ח"כים מהאופוזיציה.



ללא תוספת תקציבית



"התמריצים לזוגות צעירים בפריפריה הם חובתה של הממשלה", אמר אתמול אטיאס, הפועל לקידום הצעת החוק. "במקביל, להגדלת היצע הקרקעות. הכפלנו את כמות השיווקים של קרקעות ל-30 אלף יחידות דיור בשנה. צריך להעניק תמריצים לזוגות צעירים בפריפריה. ממשלה הטוענת כי היא תומכת בפריפריה לא יכולה בשעת מעשה לברוח מאחריות. הצעת החוק אינה מעמיסה נטל תקציבי על תקציב המדינה כי המימון מתפרס על פני כמה שנים. זוגות צעירים נאנקים בתשלומים שהם משלמים כל חודש למשכנתאות, וראוי שהממשלה תשתתף בנטל".



בשל התנגדות משרד האוצר לשלב את ההצעה בחוק ההסדרים היא הוגשה כהצעת חוק פרטית על ידי ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), חבר סיעתו של אטיאס, ועליה חתמו עוד 28 חברי כנסת מתשע סיעות: קדימה, ליכוד, ישראל ביתנו, העבודה, ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי ומרצ.



לדברי אטיאס, סבסוד המשכנתאות הוא מהלך נוסף בשורת הצעדים לטובת הזוגות הצעירים במטרה להקל עליהם את מצוקת הדיור, לצד הכפלה של היצע הקרקעות ששיווקו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בשנה האחרונה, לעומת הממוצע בעשור האחרון.



במשרד הבינוי אומרים כי עד כה הגיעה אוכלוסייה חזקה מהמרכז לפריפריה בעיקר לצמודי הקרקע וההרחבות במושבים, ולא לבניינים בערים. ואולם הצעד החדש יעודד ביקושים גם לבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית ובכללם מגדל העמק, כרמיאל, מעלות, חצור הגלילית ונתיבות.



עד 2003 ניתנו מענקים לרוכשי דירה באזורי עדיפות לאומית, כאשר באזור עדיפות לאומית א' ניתן מענק של 42.5 אלף שקל ובאזור עדיפות לאומית ב' - מענק של 20 אלף שקל. ואולם מאז בוטלו מענקי המקום בפריפריה ב-2003, חלה ירידה דרמטית של 68% במימוש משכנתאות לזכאים בפריפריה עד ל-2008, כך שסבסוד המשכנתאות יהווה תמריץ משמעותי. מאז 2008 חלה ירידה נוספת ושיעור הזכאים חסרי הדירה שמימשו את זכותם למשכנתא ירד ב-95% לעומת 2003. גם ביישובים שבהם המדינה מסבסדת את עלויות פיתוח הקרקע בשיעור של 50% (באזורי עדיפות לאומית), מכרזי שיווק הקרקע לא הצליחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully