וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים קפיצת מדרגה? תעסיקו עובדים ערבים

אבישי ברוורמן

20.12.2010 / 7:06

שוק העבודה



>> סוד גלוי הוא שהכלכלה מונעת בידי בני אדם, ושום יד אינה נעלמה באמת. אבל איפה הידיים שיניעו את הכלכלה בישראל בעשורים הבאים? הן נמצאות קרוב, קרוב מאוד - באוניברסיטאות השונות, וכל זוג ידיים כזה מופעל בידי ראש טוב, מלא מוטיווציה.

שתי קבוצות אינן משתתפות מספיק בכלכלת ישראל, כראוי לפוטנציאל שלהן - החרדים והערבים. מקובל לחשוב שהחרדים אינם עובדים מבחירה, אך יש פתרונות גם להעסקתם בטווח הבינוני והארוך. האוכלוסייה הערבית, לעומת זאת, מעוניינת להשתתף בכוח העבודה מאז ומתמיד, אבל מסיבות שונות דורשי העבודה הערבים אינם שותפים של ממש במעגל התעסוקה המתאימה לבעלי השכלה גבוהה.



כל אם בעולם המערבי משננת לילדיה "רק תלמדו באוניברסיטה ופרנסתכם מובטחת". רוב ההורים גם מתחייבים לשלם את הוצאות ההשכלה הגבוהה של ילדיהם, שכן עולם התעסוקה פתוח בפני מי שטורח לרכוש השכלה אקדמית. גיוון תעסוקתי הוא אחד מהדגלים של עולם התעסוקה המפותח, וצוותי עבודה המורכבים מקבוצות אוכלוסייה שונות נהפכו לגאוות הכלכלה הצומחת. יש סיבות רבות לאי שיתופם של הערבים במעגל התעסוקה, אבל אין טעם לפשפש בעבר, אלא לבנות את העתיד. עדיין לא מאוחר מדי לגייס את מצבור כוח האדם המופלא הזה, שרק מחכה להשתלב בחברות השונות.



2010 מסמנת מפנה במדיניות הממשלה בעניין. במארס אישרה הממשלה סכום של כ-800 מיליון שקל לפיתוח מנופי צמיחה כלכלית ב-13 יישובים ערביים ודרוזיים שנבחרו לכך. תוכנית זו תפעל במשך חמש שנים, אבל אין פיתוח כלכלי בלי השכלה גבוהה והשתלבות בשוק התעסוקה. לכן יזמתי תוכנית מיוחדת לעידוד השכלה גבוהה בהשקעה של 340 מיליון שקל נוספים.



השכלה גבוהה היא רק ההתחלה, והשתלבות בתעסוקה היא הצעד הבא. בשיתוף פעולה עם התאחדות הסטודנטים, ייערך היום יריד התעסוקה הראשון באוניברסיטה העברית בירושלים. חברות רבות ישתתפו בו ויחזרו אחרי פוטנציאל כוח העבודה האיכותי והשאפתני של המשק, הסטודנטים הערבים. יהיו שם חברות כמו צ'ק פוינט, hp, אינטל, יבמ, טבע, אסם, שטראוס, בנק הפועלים ובנק לאומי. נציבות שירות המדינה תסביר כיצד להגיש מועמדות למשרות בשירות הציבורי, וגם ארגוני חברה אזרחית שעוסקים בהשמת עובדים ערבים במקצועות ההיי-טק יציגו את פעילותם.



ירידי התעסוקה הבאים יתקיימו בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת תל אביב. הצוות המקצועי של לשכתי והרשות לפיתוח כלכלי במשרד ראש הממשלה, ביחד עם התאחדות הסטודנטים הארצית, יפנו אל כל החברות במשק, אבל אל תחכו להם. מנהלי משאבי האנוש של כל החברות שרוצות בקפיצת המדרגה בעשור הקרוב צריכים לחזר אחר הסטודנטים הערבים. פנו אלינו לסייע בעדכם להגיע אליהם.



הכלכלה הישראלית מתפתחת בצעדי ענק. קצב הצמיחה בישראל הוא גבוה מאוד וצפוי לעלות עוד בעשור הקרוב. השתלבותנו ב-oecd מחייבת אותנו להשתלב גם בדפוסי התעסוקה המתקדמים של העולם המפותח. החברות הכלכליות מכל המגזרים צריכות לראות בירידי התעסוקה לסטודנטים הערבים באוניברסיטאות הזדמנות מצוינת כחלק קפיצת המדרגה שנכונה להן.



הכותב הוא השר לענייני מיעוטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully