וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד החיובי של בריחת המוחות

יורם יעקובי

20.12.2010 / 7:06

היי-טק



>> בריחת המוחות היא נושא כאוב שנמצא באופן קבוע על סדר היום של תעשיית ההיי-טק ותעשיות אחרות בישראל. עם זאת, הניסיון מראה כי למעבר של עובדי היי-טק ישראלים לשהות ארוכה בחו"ל יש גם לא מעט יתרונות.

ישראלים העובדים במטה של חברה בינלאומית בארה"ב, בין אם הם עובדי מרכז הפיתוח בישראל שעברו למטה החברה או ישראלים שגויסו ישירות לשם, לרוב תורמים בדרך זו או אחרת למרכז הפיתוח בישראל או לתעשיית ההיי-טק הישראלית. התרומה יכולה להתבטא באימוץ טכנולוגיות שפותחו כאן - במרכז הפיתוח של החברה הבינלאומית בישראל או בחברות הזנק (דרך רכישה), ביחסי ציבור טובים לישראל בחו"ל ובהקמת קבוצות מוצר בישראל.



בנוסף, בניגוד לעובדי היי-טק ממדינות מתפתחות, הנוטים להישאר במדינות שאליהן היגרו, חלק נכבד מעובדי ההיי-טק הישראלים חוזרים למדינה לאחר השהות בחו"ל. עובדים אלה מביאים חזרה ידע שלא יסולא בפז בתחומי טכנולוגיה, שיווק והיכרות מעמיקה של תרבות המדינה שבה שהו והתרבות של חברות רב-לאומיות. היכרות זו מחזקת את יכולתה של התעשייה הישראלית להיות חלק מתעשייה גלובלית וחלק מקהיליית העסקים והמחקר הבינלאומית.



בדומה לאקדמיה, שבה חשוב שסטודנטים לתארים מתקדמים מישראל יופרו במחקר רב-לאומי באוניברסיטאות זרות, כך גם בתעשיית ההיי-טק הישראלית יש חשיבות להפריה כזו. ואולם חשובים פי כמה וכמה לתעשיית ההיי-טק במדינה קטנה וכמעט נטולת שוק מקומי כמו ישראל - הם הקשרים הנוצרים בזמן השהות של עובד ההיי-טק מחוץ לישראל. קשרים אלה יכולים להיות עם עובדים ומנהלים בחברה הזרה, עם לקוחות וספקים במדינה שבה שוהה העובד, ועם גופים ממשלתיים באותה מדינה.



במקרים נדירים יותר, במיוחד בארה"ב, יכול גם להיווצר קשר בין עמיתים שעבדו באותה חברה עם עובד ההיי-טק הישראלי בארה"ב, ושחזרו לאחר מכן למדינות המוצא שלהם. קשרים כאלה יכולים להיות קריטיים עבור תעשיית ההיי-טק בישראל ולהביא לכאן לקוחות, השקעות ומחקר משותף.



לא חסרות דוגמאות לכך. אנשי היי-טק כמו שי אגסי (sap, בטר פלייס), דדי פרלמוטר (אינטל) ומשה ליכטמן (מיקרוסופט), עשו חלק נכבד מהקריירה שלהם מחוץ למדינה, וחזרו לישראל כדי להקים או לשדרג מרכזי פיתוח של חברות בינלאומיות או להוביל מכאן יוזמות בינלאומיות. מאמצים אלה שיפרו את מצבה של ישראל בעולם ההיי-טק, ותרמו לגידולה של תעשיית ההיי-טק המקומית. למשל, עובדי היי-טק שחזרו למרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל מאירופה ומארה"ב תרמו תרומה חשובה למרכז, ואי אפשר להתעלם מהידע ומהניסיון הבינלאומי שרוכשים שאר בני המשפחה של העובד בזמן השהות בחו"ל.



חובה עלינו לזהות ולפעול למינוף יתרונות אלה. במקום לדבר על בריחת המוחות, עלינו לדבר על תנועת המוחות. כלומר, אנשי מקצוע מוכשרים שיוצאים לעולם כדי להעשיר את הקריירה, אך בשלב זה או אחר חוזרים לישראל. עלינו לבנות תוכניות מסודרות במטרה להיעזר בעובדים הישראלים בעת שהותם בחו"ל ולהתמקד ביצירת מדינה, סביבה ותעשיית היי-טק שיהוו אבן שואבת לאותם מוחות חזרה לישראל, ושיגרמו להם לרצות לחזור לישראל.



הכותב הוא מנכ"ל טכנולוגיות במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully