וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודל העסקי של תרומה חברתית

מאת רוברט קפלן ואלן גרוסמן

20.12.2010 / 7:06

יותר ויותר קרנות השקעה במגזר השלישי מאמצות כלים מבוססי שוק מהמגזר העסקי כדי להחליט באילו ארגוני צדקה להשקיע



>> "איש אינו מבזבז את כספו בחוכמה שבה הוא הרוויח אותו", הצהיר אנדרו טיש, יו"ר חברת הייעוץ לואס, בכנס יועצים של המכון ליזמות חברתית של בית הספר לעסקים באוניברסיטת הרווארד. טענה זו מגלמת בתוכה את האתגר הגדול ביותר הניצב בפני המגזר השלישי בעשור שלפנינו.

למרבה המזל, ארגוני צדקה חדשים הבנויים לפי מודל של קרנות הון סיכון כמו טיפינג פוינט קומיוניטי בסן פרנסיסקו או סי-צ'יינג'ס פרטנרס בניו יורק, ערוכים להתמודדות עם אתגר זה. קרנות אלה מאגדות תרומות גדולות מתורמים פרטיים (המכונים בדרך כלל משקיעים) ומפיצות אותן למספר קטן יחסית של ארגונים חברתיים שנבחרים בתהליך בדיקת נאותות (דיו דיליג'נס) מפרך שמזהה את הארגונים המסוגלים לספק תוצאות חברתיות בקנה מידה נרחב.



הקרנות מציעות לעמותות התחייבויות גדולות וארוכות טווח, כמו גם תמיכה פעילה במועצות המנהלים ובצוותי ההנהגה והתפעול שלהן. בזכות אותן קרנות השקעה, קיבלו כמה ארגונים מימון נרחב לתוכניות שהוכיחו יכולת טיפול בבעיות חברתיות קשות במיוחד, כמו היות' וילאג' (כפר הצעירים) שמציע תוכניות שמסייעות לנערים שנקלעו לסבך הביורוקרטיה של שירותי הרווחה לנהל חיים פרודוקטיביים. תוכניות הארגון זכו להצלחה גדולה בהרבה מזו של התוכניות הממשלתיות, ובעלות נמוכה הרבה יותר.



במצב הנוכחי, מנכ"לי ארגונים מצליחים כמו יות' וילאג' מבלים את מרבית זמנם בניסיון לגייס כספים מדי שנה. אך מדוע לא מתקיים המצב ההפוך? מדוע התורמים אינם מחפשים מלכתחילה את הארגונים המצליחים? תרומת ארגונים אלה לחברה היתה גדולה יותר אילו אותם מנכ"לים היו משקיעים את זמנם בהובלת הארגונים ולא בגיוס כספים.



עם זאת, לא מעט גורמים במגזר החברתי מתנגדים לגישה מבוססת השוק שבה נוקטים ארגונים כמו טיפינג פוינט. הם טוענים שרוח שוקי ההון מנוגדת מדי לרוח המגזר החברתי. אף כי המגזר הפרטי אינו מושלם, כפי שהוכיח המשבר הכלכלי, ניתן להשתמש בכלים שלו לשיפור היעילות והאפקטיביות במגזר השלישי.



הכותבים הם מרצים לניהול בבית הספר לעסקים של הרווארד



***



הסוגיה: האם ראוי שארגוני המגזר השלישי יאמצו כלים בהם משתמש המגזר העסקי?



הפתרון: בהחלט כן. עקרונות המגזר העסקי יכולים לשפר את היעילות של תרומה לקהילה



הדרך: הקמת קרנות הון סיכון המבוססות על תרומות לארגונים חברתיים המוכיחים הצלחה



harvard business monday morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully