וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה ההכרעה על סבסוד משכנתאות לזוגות בפריפריה

צבי זרחיה

20.12.2010 / 10:28

ועדת השרים לחקיקה דחתה בשלושה שבועות את ההכרעה על מתן סבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה. ש"ס הודיעה כי למרות זאת תעלה את ההצעה לקריאה טרומית מחרתיים

ועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות ב-3 שבועות את הכרעתה על הצעת החוק למתן סבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה, שאותה יזם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. להצעה מתנגד בחריפות שר האוצר יובל שטייניץ. התנגדות להצעה הביע באחרונה גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) שהגיש את הצעת החוק הודיע בתגובה כי ש"ס תעלה את הצעת החוק להצבעה בקריאה הטרומית כבר מחרתיים (יום רביעי) חרף אי קבלת ההכרעה של ועדת השרים לחקיקה. בש"ס מעריכים כי ניתן לגייס רוב בעד הצעת החוק בתמיכת ח"כים מהאופוזיציה.

שר השיכון אטיאס אמר הבוקר ל-TheMarker כי "לאור בקשת שר המשפטים יעקב נאמן ושרים בוועדת שרים לחקיקה לאפשר הידברות בין משרד הבינוי והשיכון לבין האוצר על הדרכים לסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה למשל 3 שבועות, נעננו לבקשה לדחות את ההצבעה. ואולם, במידה שלא ימצא פתרון לסבסוד משכנתאות בפריפריה, נמשיך בקידום הצעת החוק ונצביע בכנסת נגד עמדת הממשלה ככל שלא תתמוך בהצעה". אטיאס הודיע שיתעקש על מתן סבסוד משכנתא בפריפריה לזוגות צעירים.

לפי הצעת החוק, "המדינה תשתתף בהחזר המשכנתאות החודשי של רוכשי הדירות בפריפריה כדי לסייע לזוגות צעירים להגשים את החלום לרכישת קורת גג, לעודד הגירה חיובית של אוכלוסייה חזקה וצעירה לפריפריה וכדי לעודד בנייה רוויה באזורים אלה".
במשרד הבינוי והשיכון הציעו כי לראשונה המדינה תשתתף באופן ישיר בהחזר המשכנתא של רוכשי הדירה הראשונה בבנייה רוויה, כלומר בעיקר זוגות צעירים הרוכשים דירות בבתים משותפים, בגובה של 800 שקל לחודש באזור עדיפות לאומית א' למשך 20 שנה. בסך הכל, גובה המענק יהיה 140 אלף שקל על פני כל התקופה. באזורי עדיפות לאומית ב' תהיה השתתפות בהחזר המשכנתא של 475 שקל (90 אלף שקל על פני 20 שנה).

הצעת החוק קובעת כי חסר דירה שירכוש דירה בבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית, יוכל לקבל הלוואה נוספת מהבנקים בריבית הממוצעת של הבנקים למשכנתאות, ולא יותר מ-4% (גם אם הריבית, הנמוכה משמעותית כיום, תעלה בעתיד מעבר לשיעור זה). בנוסף, המדינה תסבסד את החזרי המשכנתא כל עוד הזכאי יחזיק בדירה שבגינה נלקחה ההלוואה או יגרור אותה לנכס אחר באזור עדיפות לאומית.

"ש"ס נחושה לחוקק את החוק למתן סבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה, גם אם ועדת השרים לחקיקה תביע התנגדות. להצעת החוק צפוי רוב במליאת הכנסת, גם אם הממשלה והקואליציה יתנגדו להצעת החוק" - כך אמר אתמול ל-TheMarker ח"כ יצחק וקנין (ש"ס).

ללא תוספת תקציבית

"התמריצים לזוגות צעירים בפריפריה הם חובתה של הממשלה", אמר אתמול אטיאס, הפועל לקידום הצעת החוק. "במקביל, להגדלת היצע הקרקעות. הכפלנו את כמות השיווקים של קרקעות ל-30 אלף יחידות דיור בשנה. צריך להעניק תמריצים לזוגות צעירים בפריפריה. ממשלה הטוענת כי היא תומכת בפריפריה לא יכולה בשעת מעשה לברוח מאחריות. הצעת החוק אינה מעמיסה נטל תקציבי על תקציב המדינה כי המימון מתפרס על פני כמה שנים. זוגות צעירים נאנקים בתשלומים שהם משלמים כל חודש למשכנתאות, וראוי שהממשלה תשתתף בנטל".

בשל התנגדות משרד האוצר לשלב את ההצעה בחוק ההסדרים היא הוגשה כהצעת חוק פרטית על ידי ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), חבר סיעתו של אטיאס, ועליה חתמו עוד 28 חברי כנסת מתשע סיעות: קדימה, ליכוד, ישראל ביתנו, העבודה, ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי ומרצ.

לדברי אטיאס, סבסוד המשכנתאות הוא מהלך נוסף בשורת הצעדים לטובת הזוגות הצעירים במטרה להקל עליהם את מצוקת הדיור, לצד הכפלה של היצע הקרקעות ששיווקו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בשנה האחרונה, לעומת הממוצע בעשור האחרון.

במשרד הבינוי אומרים כי עד כה הגיעה אוכלוסייה חזקה מהמרכז לפריפריה בעיקר לצמודי הקרקע וההרחבות במושבים, ולא לבניינים בערים. ואולם הצעד החדש יעודד ביקושים גם לבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית ובכללם מגדל העמק, כרמיאל, מעלות, חצור הגלילית ונתיבות.

עד 2003 ניתנו מענקים לרוכשי דירה באזורי עדיפות לאומית, כאשר באזור עדיפות לאומית א' ניתן מענק של 42.5 אלף שקל ובאזור עדיפות לאומית ב' - מענק של 20 אלף שקל. ואולם מאז בוטלו מענקי המקום בפריפריה ב-2003, חלה ירידה דרמטית של 68% במימוש משכנתאות לזכאים בפריפריה עד ל-2008, כך שסבסוד המשכנתאות יהווה תמריץ משמעותי. מאז 2008 חלה ירידה נוספת ושיעור הזכאים חסרי הדירה שמימשו את זכותם למשכנתא ירד ב-95% לעומת 2003. גם ביישובים שבהם המדינה מסבסדת את עלויות פיתוח הקרקע בשיעור של 50% (באזורי עדיפות לאומית), מכרזי שיווק הקרקע לא הצליחו.

הסיוע לפריפריה הקפיץ בעבר את מחירי הנדל"ן - אריק מירובסקי

הצעת החוק שמקדמים שר השיכון אריאל אטיאס וש"ס גורמת לזעם רב בעיקר במשרד האוצר. באוצר מזכירים מבצעים דומים שנעשו בתחילת העשור על ידי שרי השיכון נתן שרנסקי במחצית השנייה של 2001 ואפי איתם במחצית השנייה של 2003.

מבצעים אלה התבררו כמי שהפכו את יוצרות יוזמיהם - וגרמו לעליות מחירים ולהגדלת רווחי הקבלנים, מבלי שתרמו במשהו לאוכלוסייה ולישוביים שהשתתפו במבצעים.

במסגרת מבצע שרנסקי, ניתן סיוע לרוכשי דירות חדשות, זכאי משרד השיכון, שרכשו דירות ביישובי פריפריה. עלות המבצע, שבא לידי ביטוי במענקים ובסבסוד משכנתאות, הגיעה ל-190 מיליון שקל. בדיקות שבוצעו לאחר המבצע העלו, כי בתקופה שלפני המבצע נרשמה ירידה ברכישת דירות, וזאת עקב ציפיות של הציבור לקיום המבצע. עם כניסת המבצע לתוקף, מספר העסקות בפריפריה עלה בהיקפים משמעותיים.

מבצע איתם, שהתקיים במחצית השנייה של 2003, נרשמה מגמה דומה. מבצעי שרנסקי ואיתם גם איכזבו בכל הקשור לזהות הרוכשים. אם מישהו ציפה שרוכשי דירות מהמרכז ינהרו לרכוש דירות זולות בפריפריה במענקים נדיבים - הוא התבדה. ברוב המקרים הרוכשים היו מהסביבה הקרובה של היישובים שהשתתפו במבצעים, שהתגורר לפני כן בדירות שכורות, למשל, כך שלא נרשם שינוי במצבם הקשה של אותם יישובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully