וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים לתוכנית מורשת תאשר שיפוץ אתרים בעלות 91 מיליון ש'

עירית רוזנבלום

20.12.2010 / 21:38

בין האתרים המיועדים לשיפוץ אתרי ארכיאולוגיה, מוזיאונים, ארכיונים ואנדרטאות



ועדת השרים לתוכנית מורשת אמורה לאשר מחר (ב') 16 אתרים לשיקום בעלות 91.1 מיליון שקל. הפרויקט, ביוזמתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יכלול 150 אתרים במסגרת "תוכנית שיקום והעצמת אתרי ונכסי המורשת הלאומית". מטרתו, לשמר את המורשת היהודית של עם ישראל בארצו.



16 המיזמים קיבלו את הציונים המרביים בתבחינים שאושרו על ידי ועדת ההיגוי של התוכנית. הוועדה צפויה לאשר גם את המתווה האסטרטגי לביצוע התכנית.



בין האתרים המיועדים לשיפוץ אתרי ארכיאולוגיה, אתרים ומבנים לשימור, מוזיאונים, ארכיונים ואנדרטאות, בצד תשתיות "בלתי מוחשיות" המטפחות את הלשון, הספרות והזמר העברי, התרבות והאמנות.



זהו השלב השני של אישורים, אחרי שהוועדה אישרה לפני כמה חודשים חבילה של השקעות באתרי מורשת בקיבוצים, במסגרת 100 שנה לתנועה הקיבוצית. לדברי ראובן פינסקי, ראש אגף בכיר בתוכנית מורשת במשרד ראש הממשלה, שלב זה כולל פרויקטים שעמדו בקריטריונים והם זמינים מיידית או שמדובר באתרים שנמצאים בסכנה ומטים לנפול. ביניהם, אום אל קנטיר - "קשתות רחבעם" בגולן (14.2 מיליון שקל) חידוש חצר הסיניור בטבריה, שדרוג בית כנסת עדס בירושלים (כמיליון שקל כל אחד), שידרוג והקמת מרכז מבקרים חדש בבית העצמאות בתל אביב (5 מיליון שקל), שימור ושחזור תל לכיש שבו שכנה בעבר עיר עתיקה (16.5 מיליון שקל), מוזיאון לוחמי הגטאות - המיזם כולל טיפול במיצג תא הזכוכית של אייכמן ממשפטו (4 מיליון שקל) ושדרוג אמצעי ההמחשה בהרודיון (16 מיליון שקל). הסכומים כוללים בחלקם גם מימון עצמי.



ראש הממשלה, שהוביל את התוכנית במטרה לחבר את עם ישראל והדורות הבאים למורשת הלאומית והציונית, אמר כי "בעידן שבו יש גלובליזציה גוברת ורדידות, אנו יוצרים מוקד משיכה להורים, לחבר אליהם את ילדיהם, ואת הילדים לעם, לארץ ולמורשת היהודית הציונית". הוא הוסיף כי במקביל לשימור הפתיחות בעולם, "אנו צריכים לחזק את החיבור לעם ולמדינה. זה מה שמגדיר מי אנחנו. יש צורך לאומי בכך, ועכשיו גם יש אמצעים. אני חושב שהפרויקט הזה הוא בעל ערך לאומי ראשון במעלה, ולפחות לחלק מהאתרים שקשורים גם לנכס התרבות העולמי, בעל ערך בינלאומי ראשון במעלה".



כמו כן תפעל תוכנית המורשת גם בתחום הבלתי מוחשי כמו יצירת רשת ארכיוני ישראל - פרויקט משותף לגנזך, לספרייה הלאומית ולאיגוד הארכיונאים שמטרתו ליצור תשתית לאומית להנגשת חומר ארכיוני עם פורטל חיפוש אחד, בהשקעה של 15 מיליון שקל.



לצורך ביצוע השלב השני עומד תקציב מדינה של 47 מיליון שקל בתוספת מאצ'ינג של 44 מיליון שקל נוספים ממועצות מקומיות, תורמים וכדומה. "פרויקטים שנמצאו ראויים אחרי מערכת קריטריונים מסודרת, הועברו לוועדת ההיגוי שבראשה עומד מזכיר הממשלה, צבי האוזר, והם יוצאים להזמנות עבודה



פינסקי, שניהל בשש השנים האחרונות את פרויקטי אגן העיר העתיקה ברשות לפיתוח ירושלים, נכנס לתפקיד לפני שלשה חודשים. "בחודשים האחרונים עברנו אתר אתר כדי לראות מה נכון להשקיע בו, מה בשל להשקעה ואיך מוודאים שאתרים שמשקיעים בהם לא מתרסקים אחרי חמש שנים, ואיך מעצימים באתרים את הערכים ולא מוסיפים רק עוד פרגולה או ספסל", אמר.



השלב הבא של התוכנית יהיה המשך העמקה בפרויקטים. צוות מקצועי יהיה אחראי לייצר אסטרטגיית ערכים לשימור על פני פריסה גאוגרפית. ביוני-יולי צפוייה להיות מוכנה תוכנית לכל השנים הקרובות. "תקציבה של כל התוכנית אמור להיות 400 מיליון שקל לחמש שנים, אך אנחנו מתכוונים להגיע ליותר מזה בעזרת קרן היסוד העולמית וקרן היסוד ארה"ב שיעזרו בגיוס תרומות", אמר פינסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully