וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסינים דורשים מזכיינית מנהרות הכרמל 50 מיליון ש'

מאת אבי בר-אלי

21.12.2010 / 6:49

בלעדי מחלוקת כספית פרצה בין חברת הכרייה הסינית CCECC לבין שיכון ובינוי ואשטרום - בעקבות הקדמת המועד של פתיחת הפרויקט בחמישה חודשים



>> שלושה שבועות לאחר חנוכתו החגיגית של פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, מאיים סכסוך כספי שפרץ בין מבצעי הפרויקט להעכיר את האווירה: חברת התשתיות הסינית ccecc, שביצעה את עבודות הכרייה של המנהרות, דורשת פיצוי של 50 מיליון שקל מזכיינית הפרויקט, קבוצת כרמלטון שבבעלות קבוצת שיכון ובינוי (50%) ואשטרום (50%). זאת, בשל מחלוקת שפרצה בין הצדדים סביב חלוקת ההכנסות העודפות של הפרויקט, כתוצאה מהקדמת לוחות הזמנים לפתיחתו.



בשבועות האחרונים ניהלו הצדדים משא ומתן בניסיון להגיע לפשרה. לפי הערכות, הסכימה ccecc להפחית את הדרישה המקורית בסך 100 מיליון שקל, והורידה את הסכום הנדרש לכ-50 מיליון שקל. ואולם ככל הנראה כרמלטון מסרבת להשוות את ההצעה, ומוכנה לשלם 30-40 מיליון שקל בלבד. בעקבות המבוי הסתום במשא ומתן, עשויה ccecc להגיש נגד שיכון ובינוי ואשטרום תביעה כספית בבית המשפט.

באוקטובר 2006 חתמה כרמלטון עם ccecc על חוזה לביצוע עבודות כריית המנהרות בהיקף כולל של כ-400 מיליון שקל. ואולם עד מהרה התברר כי העלייה הניכרת במחירי חומרי הגלם ושחיקת הדולר הביאו לפגיעה ברווחיות העבודות.



מקורבים לפרויקט ציינו ב-2008 כי ccecc לא גידרה עצמה כנראה מסיכוני תנודתיות בשערי מטבע, ונאלצה לספוג הפסדים כתוצאה מהיחלשות הדולר - וכן ממנגנוני תמרוץ שונים להם התחייבה בפני העובדים, ושהביאו לעלייה ניכרת בהוצאות השכר בפרויקט.



לפני כשנתיים הפסיקו 500 פועלי הכרייה הסינים את העבודה באתרי הקמת הפרויקט למשך כשלושה שבועות. תחילה האטו הפועלים את עבודתם, תוך שהם מסרבים לעבוד במשמרות לילה, ולאחר מכן החלו בשביתה. לפי הערכות, דרשה ccecc להגדיל את היקף ההתקשרות עמה בעשרות מיליוני שקלים - ולשם כך אף הגיע לישראל סגן נשיא החברה. בתום שלושה שבועות של משא ומתן שנוהל תחת מעטה חשאיות, הגיעו הצדדים לסיכום שלפיו הסינים יזכו למרבית הגידול בהכנסות הפרויקט אם יקדימו את לוחות הזמנים להשלמתו, בסכום מקסימלי של 30 מיליון שקל.



בנוסף, נקבע כי ccecc תפוצה בסכום של 10 מיליון שקל בגין התייקרות הוצאותיה בפרויקט. זאת, בעקבות ייקור חומרי הגלם ונשיאתה בעלויות נלוות בלתי צפויות לכאורה, כמו העסקת מפקחי בטיחות מקומיים. עם חתימת הסכם הפשרה חודשו העבודות בפרויקט.



פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, שהוקם במשך כשלוש שנים בהשקעה של כ-1.22 מיליארד שקל, נפתח לתנועה בתחילת דצמבר - חמישה חודשים לפני מועד פתיחתו הנדרש לפי הסכם הזיכיון שנחתם מול המדינה. כעת, מתווכחים הצדדים על גובה הפיצוי שיינתן ל-ccecc, ככל הנראה בעקבות דרישת הסינים לתוספת תשלום.



ccecc, שבבעלות ממשלת סין, היא חברת התשתיות הגדולה בסין, ונחשבת אחת מעשר חברות התשתית הגדולות בעולם. החברה פעילה בכ-40 מדינות בעולם, ואמורה היתה לשמש גם קבלן הכרייה בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, כשהיא מחזיקה ב-20% ממניות זכיינית הפרויקט (שבוטל בינתיים), קבוצת mts.



מכרמלטון נמסר בתגובה: "כפי שהקבוצה נהגה בעבר, ועמדה בכל ההסכמים, כך יהיה גם בעתיד. החברה תמשיך לעמוד בכל ההסכמים". לא ניתן היה להשיג את תגובת ccecc.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully