וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו הקרב של ה-DVD

גדי להב

21.12.2010 / 6:49

ווב 3.0



>> ישראל ניצבת בחוד החנית של העולם בשימוש באינטרנט ואימוץ טכנולוגיות מתקדמות, ובכל זאת יש ענקיות אינטרנט שאינן מוכרות כמעט בכלל לישראלים. אתרים בולטים כאלה הם אמזון, שמעמדה בישראל נמוך משמעותית מזה בארה"ב; הולו, אתר שמציע תוכניות טלוויזיה לצפייה ישירה; ואייטיונס, חנות המוסיקה של אפל - שלושתם כלל אינם פעילים בישראל. הסיבה שאתרים אלה לא פופולריים בישראל היא זכויות יוצרים - על זכויות הפצת ספרים, סרטים ומוסיקה יש בישראל בעלים, וקנייה דרך אתרים עולמיים מהווה הפרה של זכויות אלו.

בקטגוריה הזו נמצאת גם נטפליקס, חברה בשווי 10 מיליארד דולר שאיש בישראל לא משתמש בשירותיה. נטפליקס היא למעשה אמזון של הסרטים. היא מציעה השכרת סרטים דרך האינטרנט וקבלת ה-dvd בדואר תוך פרק זמן קצר, ובמחיר נמוך. נטפליקס היא אחת הסיבות המרכזיות לקריסתה של רשת בלוקבאסטר. היא ניצחה בקרב את מתחרותיה, ממש כמו אמזון, בשל מערך לוגיסטי מצוין ושירות מעולה, שכולל נוחות שימוש והמלצות מדויקות ואישיות על סרטים.



כעת מציעה נטפליקס שירות חדש: מנוי להשכרת סרטים לצפייה בסטרימינג, דרך האינטרנט בלבד, ללא קבלת ה-dvd בדואר. הסיבה לכך היא הירידה במכירות מכשירי dvd, וכמות המחשבים החדשים שלא מצויידים בכונן dvd.



השירות החדש של נטפליקס הוא סמן מובהק למותו הקרב של ה-dvd כפורמט. מוסיקה מזמן עברה לפורמט mp3, תוכנות מחשב מורדות ישירות דרך האינטרנט. סרטים היו תחום התוכן המרכזי ב-dvd בשנים האחרונות, אבל כשרוחב הפס הממוצע בעולם המערבי הוא עשרות מגה בייט בשניה, גם סרטים כבר אין טעם להחזיק על דיסק שברירי ומסורבל. נטפליקס, כשחקן מרכזי, לא רק מסמנת את המוות הקרוב של ה-dvd במהלך שביצעה, אלא גם מאיצה אותו. ולראיה - השנה, לראשונה, הוצאות החברה על שרתים התומכים בצפייה ישירה יהיו גבוהות יותר מעלויות שליחת הדואר.



השאלה המתבקשת היא למה אין נטפליקס ישראלית. האמת היא שיש כמה שירותים דומים בישראל - ה-vod של yes ו-hot, וכן אתר orange time של חברת אורנג', שבהם ניתן לצפות בסרטים בתשלום, כמו בנטפליקס .



האתרים הבינלאומיים, כמו נטפליקס, לא יכולים לפעול בישראל בגלל סוגיית זכויות היוצרים. אבל התחליפים המקומיים אינם באותו סדר גודל. כמו שאין אמזון או אייטיונס ישראלים - גם ה-vod של yes ו-hot ושירות orange time דומים אמנם לשירות של נטפליקס, אבל המבחר מצומצם בהרבה והמחיר גבוה יותר.



ה-dvd ימות גם בישראל. ככה זה כשבמחשב שאתה קונה אין כבר כונן מתאים. השאלה אם יצוצו במקביל שירותים מתאימים בישראל, ובמחיר סביר. זה לא קרה בתחום המוסיקה, וייתכן שלא יקרה גם בסרטים. אם כך יהיה - הפיראטיות תמשיך לחגוג. ישראלים לא אוהבים לשלם על תוכן בכל מקרה, אבל כשאין אלטרנטיבות, זה גם נותן להם תחושת לגיטימציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully