וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשבילו זה דני, בשבילך זה 4 כפיות סוכר

מאת רינה רוזנברג

21.12.2010 / 6:48

הם מש?וקים כמוצרי חלב ומהווים חלק בלתי נפרד מתזונת ילדים ומבוגרים, אבל פרט לסידן, ויטמינים וחלבונים, הם מכילים גם סוכר בשפע - מ-2.5 כפיות במעדני גבינה לפעוטות ועד 5 כפיות בגביע מילקי. מה כדאי לבדוק לפני שקונים מעדן חלב ולאילו מעדנים יש ערכים תזונתיים גבוה



>> לפני ארבעה חודשים שימחה חברת שטראוס רבים כשהודיעה שמעדן הגולן חוזר למדפים. שלוש הקבוצות בפייסבוק שקראו להשבתו קיבלו את מבוקשן. כמה שבועות לפני כן השיקה חברת טרה את מוו, מעדן קצפת בטעם שוקולד שנועד להתחרות במילקי של שטראוס, מי שהיה השחקן היחיד בקטגוריה עד אותה עת. גם למעדן התינוקות ששלט עד כה במדפים, גמדים של שטראוס, קם לפני כשנה מתחרה - שטוזים, שכיום כבר מחזיק ב-38% מהשוק.



כל אלה הן רק דוגמאות להתרחשות הבלתי-פוסקת בענף מעדני החלב, שלפי נתוני מכון נילסן, היקף מכירותיו הכספי מסתכם בכמיליארד שקל בשנה (לא כולל יוגרטים).

מעדני החלב הם חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו ובעיקר של ילדינו, אך מרכיביהם וערכם התזונתי פחות ידועים לנו. כדי לפזר את הערפל התייעצנו עם שתי דיאטניות בכירות: מיכל סוקמן ממכבי שירותי בריאות ועינת מזור משירותי בריאות כללית של מחוז דן-פתח תקווה. העברנו להן רשימה שכללה כמה קטגוריות של מעדני חלב, בהן מעדני חלב עם קצפת, מעדני דיאט, מעדנים בטעמי וניל ושוקולד, ומעדנים הפונים לילדים. הדיאטניות לא קיבלו את שמות המוצרים אלא רק את הערכים התזונתיים של המוצר ל-100 גרם ואת הרכיבים שממנו הוא עשוי כפי שהם מופיעים על אריזתו.



"המעדנים דומים מבחינת ערכם התזונתי לממתק יותר מאשר למוצר חלב, ויש ממתקים שאפילו עדיפים על פני המעדנים", קובעת מזור. "לשם השוואה, כשמבוגר או ילד אוכלים שורה של קוביות שוקולד הם צורכים כ-100 קלוריות, כ-10 גרם פחמימות השקולות לשתי כפיות סוכר וכ-7 גרמים של שומן. ביחס לכל הערכים שצוינו, המעדנים מכילים כמות גדולה יותר של קלוריות - ברוב המקרים פי שניים קלוריות לגביע - ולפעמים גם כמעט פי שניים סוכר", היא מסבירה.



לדברי מזור, "לא מומלץ לפתוח את היום עם ארוחת בוקר המבוססת על מעדן מהסוגים שנבחנו מכיוון שרמות הסוכר הגבוהות עלולות לפגוע ברמת הריכוז והעירנות, במיוחד בקרב ילדים". סוקמן מחזקת את הדברים: "אני משווה את המעדנים לעולם הממתקים. הם מאוד דומים לגלידה, שנחשבת לממתק עם יתרונות תזונתיים מסוימים. כך גם כל אמא צריכה להסתכל על זה. זה בסדר לתת אותם לילד - אבל במידה".



כמו בכל קטגוריה של מוצרים, יש מעדנים שערכם התזוני גבוה מאחרים, אז לפני שבוחרים מעדן מהמגוון העצום שעל המדפים כדאי לשים לב לכמה דברים:



1. בחרו מעדן עם רמת חלבון גבוהה



במרבית הקטגוריות של המעדנים, כמו אלה עם קצפת או מעדני וניל ושוקולד, הופיעו 2-3 גרמים של חלבון ל-100 גרם. במעדני הגבינה המוקצפת ובמעדני הגבינה לתינוקות רמת החלבון קפצה ל-5-6 גרמים חלבון ל-100 גרם מוצר. מה המשמעות? "רמת חלבון גבוהה במזון חשובה במיוחד אצל ילדים מכיוון שהיא מסייעת בתהליך הגדילה של השרירים והעצמות", אומרת מזור. "לרוב, ילדים אינם אכלנים טובים במיוחד - הם לא אוכלים כמויות גדולות של בשר או גבינות, המכילים כמויות נכבדות של חלבון, וזה טוב שאפשר לתת להם אותו באמצעות המעדן".



2. בחרו מעדן עם רמת סידן גבוהה



"הדעה הרווחת היא ששוקולד מעכב את ספיגת הסידן ולכן סידן במעדני שוקולד נספג בגוף פחות טוב, אבל מדובר בשיעורים זניחים יחסית ולכן השאלה אם המעדן מכיל קקאו פחות חשובה", אומרת מזור. לדבריה, "גם אם אין מעכבי ספיגה כמו הקקאו, רק 30% מהסידן במוצר נספג בגוף וזאת הסיבה שאנחנו ממליצים על צריכה יומית של כ-1,000 מ"ג סידן ויותר - אנחנו יודעים שבפועל הגוף מקבל מזה רק שליש". לעומת הקקאו, ויטמין d דווקא מסייע בספיגת הסידן ולכן כדאי לבחור מעדנים שמכילים אותו. בין המוצרים שבדקנו, רוב מעדני הגבינה הכילו כמויות סידן גבוהות אבל גם בין מעדני השוקולד והווניל היו מוצרים עם כמויות סידן גבוהות יותר מאחרים. כדאי לבדוק את הסימון התזונתי לפני שבוחרים. ויטמין d נמצא, לדוגמה, במעדן בטעם שוקולד של טרה ובמעדן דני של שטראוס בטעם וניל.



3. מעדני חלב עם קצפת מכילים את כמויות הסוכר והשומן הגבוהות ביותר



במעדנים כמו מילקי של שטראוס ו"מוו" של טרה כמות הפחמימות נעה בין 17 ל-24 גרם ל-100 גרם מוצר. כל חמישה גרמים של פחמימות שקולים לכפית סוכר, כך שב-100 גרם מוצר יש פחמימות בשיעור הדומה לארבע-חמש כפיות סוכר. מאחר שהגביע מכיל כ-140 גרם, במנת מוצר יש שש-שבע כפיות סוכר. גם שיעורי השומן במוצרים אלה היו מהגבוהים בין הקטגוריות שנבדקו. במילקי אוורירי של שטראוס, לדוגמה, יש 12% שומן ל-100 גרם. גם בשני מוצרי מילקי נוספים, שנמצאים לפי מכון נילסן בראש טבלת המכירות של קטגוריה זו - מילקי פי 2 קצפת ומילקי טופ - שיעורי השומן גבוהים ומסתכמים ב-8%-10%.



4. מעדני חלב בטעם שוקולד או וניל - מעט שומן, הרבה סוכר



"אף שמעדנים אלה נתפשים כבריאים פחות, הם מכילים שיעור נמוך של שומן (1.5%-3%) וכמות חלבון סבירה", אומרת מזור אך מסייגת מיד כי עדיין מדובר בממתק מכיוון שמעדנים אלה מכילים שלוש-ארבע כפיות סוכר ל-100 גרם. "לא הייתי אומרת להורים שבגלל שילדם צריך לצרוך שלושה מוצרי חלב ביום כדאי להם לתת לו רק את המעדנים האלה. צריך לחשוף ולהרגיל את הילד למוצרי חלב נוספים, אבל כחלק ממנת צ'ופר יומית, למעדן חלב יש יתרונות - כמו סידן שאי אפשר למצוא בממתק כמו עוגיות".



5. למעדני הגבינה המוקצפים ולמעדני הגבינה לתינוקות ערך תזונתי גבוה יותר מאחרים, אבל גם הם מכילים סוכר



"מעדני הגבינה המוקצפים מצטיינים בכמות חלבון גבוהה יחסית, פי שניים מהממוצע במעדנים, כמות נתרן נמוכה וכמות סידן גבוהה יחסית - ומכאן יתרונם", אומרת מזור. לדבריה, צריך לזכור כי "המעדן המוקצף הוא מוצר שבסיסו גבינה, אך יש בו גם סוכר בכמויות גבוהות ולכן מי שתוהה איזה מהם לצרוך, התשובה היא גבינה. אפילו עדיף לקחת גבינה ולהוסיף לה כפית סוכר או קצת דבש".



גם במעדני התינוקות גמדים ושטוזים יש כמות גבוהה של חלבון (5.5 גרמים) וסידן (160 מ"ג), לצד כמות סבירה של סוכר (13-15 גרם פחמימות). עם זאת, סוקמן מסבירה כי אלה בפחמימות פשוטות - "זהו סוכר שבעתיד עלול להוביל להשמנה ולסכרת. אלה לא הפחמימות המורכבות שאנחנו מכירים מהדגנים המלאים. אמנם המעדנים מיועדים לבני שנתיים-שלוש, אך הצריכה שלהם תעיד על המשך הדרך - ילד בגיל מתקדם יותר לא יעבור ליוגורט או למעדן פחות מתוק אם הוא כבר התרגל לטעם. באותה מידה אפשר לקחת יוגורט נייטרלי ולהוסיף לו תות או בננה, ולהפחית את כמות הסוכר הלבן. כדאי גם שהורים ישימו לב שכמות הפרי במוצרים אלה נמוכה".



6. מוצרי דיאט לא מומלצים לילדים



מוצרי דיאט בדרך כלל אינם מכילים סוכר אלא סוגים שונים של ממתיקים שעל ערכם התזונתי אין עדיין הסכמה. לגבי השימוש בממתיקים אצל ילדים אומרת סוקמן כי "אם אין סיכון להשמנה אז עדיף שהילד יצרוך מוצרים עם סוכר ולא ממתיקים, אבל אם הילד סובל מסכרת או יש לו פוטנציאל להשמין עדיף שישתמש בממתיקים. חשוב לקבל ייעוץ אישי בעניין".



מזור מחזקת את הדברים: "אני לא מפנה ילדים למוצרים דיאטטיים אלא אם כן מדובר בילדים בעלי נטייה רצינית להשמנה, וזאת מכיוון שאנחנו לא יודעים מהי השפעת הממתיקים המלאכותיים. מבחינה בריאותית הם מאוד שנויים במחלוקת. אף שישנם מחקרים שמראים כי אין בעיה בשימוש סביר בממתיקים מלאכותיים עבור ילדים, עדיין אין מספיק ניסיון אתם בקרב ילדים. גוף של ילד שונה מזה של מבוגר ולכן אין צורך לחשוף אותו לממתיקים מלאכותיים אלא אם כן יש בעיית השמנה חולנית".



משטראוס נמסר בתגובה: "שטראוס מחלבות מובילה את קטגוריית המעדנים עם יותר מ-40 סוגים שונים של מעדנים, במגוון רחב לפעוטות, ילדים ומבוגרים. במגוון המעדנים אפשר למצוא מעדני דיאט שאינם מכילים סוכר; מעדני גמדים - היחידים עם ההרכב הייחודי של סידן וברזל לפעוטות, ויטמינים ומינרלים; דני, המועשר בסידן; ומילקי, מלך הפינוק וההנאה במגוון רחב של טעמים וגדלים. החברה שוקדת כל העת על פיתוחים חדשים בתחום הבריאות ואיכות החיים ומפתחת טעמים מפנקים עבור קהל לקוחותיה.



המוצרים שנבדקו: מעדני חלב עם קצפת: שטראוס: מילקי שוקולד ובטעם וניל, מילקי top, מילקי אוורירי, מילקי קל, מילקי פי 2 קצפת, מילקי עדשים; טרה: מוו | מעדני חלב בטעם וניל או שוקולד: טרה: מעדן חלב טום וג'רי בטעמי וניל ושוקולד; תנובה: קרלו בטעמי וניל ושוקולד, מעדן בטעמי שוקולד ושוקולד לבן; שטראוס: מעדן בטעמי וניל ושוקולד, דני בטעמי וניל ושוקולד | מעדני חלב דיאטטי: שטראוס: מעדן 0% שומן בטעם שוקולד ובטעם וניל ; תנובה: מעדן 0% שומן בטעם שוקולד ובטעם וניל | מעדן גבינה מוקצף: שטראוס: דניאלה בטעמי וניל ותות; טרה: גבינה מוקצפת בוב ספוג בטעם וניל | מעדני תינוקות: תנובה: שטוזים בטעמי תות, פטל ואפרסק; שטראוס: גמדים בטעמי וניל, תות ובננה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully