וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"40 מיליארד שקל מהנכסים בקרנות לא מניבים רווח למנהלים"

אתי אפללו

21.12.2010 / 6:48

לדברי מנכ"לית קרנות מידע זהב, מיכל חן לוין, דמי ניהול נמוכים עד אפסיים בחלק ניכר מהקרנות לא מאפשרים למנהלים להרוויח. נובמבר שינה את מאזן הכוחות בענף: מיטב גדול יותר מכלל פיננסים, וילין לפידות גדול יותר מאפסילון. אקסלנס הוביל את הגיוסים בנובמבר



>> נובמבר היה חודש שישי ברציפות שבו תעשיית הקרנות גייסה. עם זאת, הגיוסים בנובמבר היו קטנים מבחודשים הקודמים. הקרנות גייסו בנובמבר 1.8 מיליארד שקל נטו (כלומר בניכוי כסף שיצא מהקרנות) בהשוואה ל-2.6 מיליארד שקל באוקטובר ו-2 מיליארד שקל בספטמבר - כך עולה מנתוני קרנות מידע זהב.



סך הגיוסים מתחילת 2010 הוא 19.2 מיליארד שקל. ללא הגיוסים בקרנות הכספיות מסתכם הגיוס בענף ב-15.1 מיליארד שקל.

קרנות הנאמנות מצליחות לשמור על מומנטום חיובי ב-2010 באופן כמעט רצוף. גם כשנרשמו ירידות בשווקים, עיקר התגובה של המשקיעים באה לידי ביטוי באפיק ההשקעה ולא בעצם הפניית הכספים לקרנות. כך, בנובמבר נרשמה ירידה בגיוסים בקרנות המנייתיות והקונצרניות ועלייה בגיוסים בקרנות הכספיות.



עם זאת, אף שקרנות הנאמנות נמצאות בשיא, ספק אם מנהלי הקרנות מצליחים לתרגם את הגידול בהיקף הכספים המנוהלים לתוספת הכנסות. "סך הגיוסים מתחילת 2010 הוא כ-19 מיליארד שקל, כש-4 מיליארד מתוכם הופנו לקרנות הכספיות", מסבירה מיכל חן לוין, מנכ"לית קרנות מידע זהב. "מדובר בצמיחה נטו של 14%.



"בהשוואה לשנים קודמות, זהו סכום נאה, אך הוא לא גבוה במיוחד. בשנים טובות אחרות הצמיחה נטו היתה גבוהה יותר - 30% בתחילת העשור, וקרובה יותר ל-20% באמצע העשור. ב-2009 הצמיחה היתה של יותר מ-20%.



"לאחר כמעט שנתיים של עליות, וכשהבורסה רושמת שיאים היסטוריים, היקף ההשקעה של הציבור באמצעות קרנות הנאמנות הוא עדיין נמוך. בתחילת 2009 - שיא המשבר - ניהלו הקרנות 98 מיליארד שקל. ב-2009 הן גייסו 21 מיליארד שקל, ומתחילת 2010 הן גייסו כ-19 מיליארד שקל. כלומר בשנתיים האחרונות הן גייסו כ-40 מיליארד שקל.



"מתוך סכום זה, כ-19 מיליארד שקל מושקעים כיום בקרנות כספיות - כלומר לא ממש מושקעים בבורסה, ולא ממש תורמים להכנסות של מנהלי הקרנות. סכום דומה (שחלקו חופף), כ-17 מיליארד שקל, מושקעים בקרנות שאינן גובות דמי ניהול.



"אם נגדיל את הטווח הנבדק ל-0.4% דמי ניהול, היקף הנכסים הרלוונטיים יגדל לכ-40 מיליארד שקל. כלומר, בהערכה גסה, קרוב ל-20 מיליארד גורמים להפסד של ממש - ומעט יותר מ-20 מיליארד שקל נוספים לא תורמים רווח למנהלים, לכל הפחות. בנוסף, מחצית מהקרנות (620 מתוך 1,211) מנהלות פחות מ-50 מיליון שקל ו-40 גופים מנהלים קטנים (שני שלישים מהפעילים בענף) מנהלים כל אחד פחות מ-300 מיליון שקל".



למעשה, חן לוין מסבירה כי התעשייה אמנם מנהלת קרוב ל-160 מיליארד שקל, אבל כ-50 מיליארד שקל מהם גורמים יותר סבל מאשר הנאה למנהלי הקרנות. כספים אלה נמצאים במערכת בגלל דמי הניהול האפסיים או שהם מושקעים בקרנות קטנות מדי, שבהן ההכנסות אינן מכסות את ההוצאות.



"בשנתיים האחרונות הגידול בהיקף הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות הוא בעיקר תוצאה של מלחמה קשה בין הגופים המנהלים, מלחמה שעולה הרבה כסף לכולם. אין כאן שינוי בהתנהגות של המשקיעים הישראלים - שממשיכים לשמור על שיעורים נמוכים מאוד של השקעה באמצעות קרנות נאמנות לנהוג בשאר העולם.



"אם נוסיף לחשבון גם את הוצאות הרגולציה והשיווק, שגדלו מאוד (ביחס למצב לפני חמש שנים ובוודאי ביחס למצב 10-15 שנה), את מספר הקרנות (והגופים המנהלים) שתפח בקצב גדול הרבה יותר מהנכסים, את מחלקות המחקר וכלי ההשקעה שהתפתחו מאוד ואת הקרנות שלא נמצאות כעת בבעלות הבנקים ועל כן עליהן לייצר רווחים באופן ישיר - נראה שלא בטוח שיש סיבה לחגיגה".



מעדיפים קרנות אג"ח עם מניות



בנובמבר, אף שסך הסכומים שזרמו לקרנות הצטמק, המגמה שהסתמנה בחודשים האחרונים נשמרה: נמשכה ההעדפה לקרנות אג"ח עם מניות מצד אחד, ויציאת הכספים מקרנות האג"ח ללא מניות - בפרט אג"ח מדינה ללא מניות - מצד שני.



את הסכום הגדול ביותר שגויס בנובמבר - 485 מיליון שקל - גייס אקסלנס. הקרן המגייסת הגדולה: אקסלנס כספית פרימיום, שגייסה 340 מיליון בנובמבר ו-2.3 מיליארד מתחילת 2010. המגייס השני הוא אי.בי.אי, עם 290 מיליון שקל. הקרן המגייסת הגדולה שלו היא אי.בי.אי אג"ח פלוס, שגייסה 104 מיליון שקל בנובמבר ו-500 מיליון שקל מתחילת השנה.



במקום השלישי בנובמבר נמצא בית ההשקעות אלטשולר שחם, שגייס 235 מיליון שקל בנובמבר - מהם 90 מיליון שקל בקרן אלטשולר שחם אג"ח מדינה + 10. במקום הרביעי נמצא מגדל, שגייס 225 מיליון שקל - 125 מיליון מהם בקרן מגדל אפיקים אג"ח.



פסגות רשם פדיונות של 310 מיליון שקל, שרובם נרשמו בקרנות פסגות 10/90, פסגות מדדית ללא מניות ופסגות אינפלציה (105-145 מיליון שקל בכל אחת). פסגות סובל מפדיונות גבוהים גם מתחילת דצמבר, לאחר שהכריז על העלאה בדמי הניהול בקרנות הכספיות בתחילת החודש, מהלך שהוביל לפדיונות של יותר ממיליארד שקל בשבוע.



בנובמבר נרשמו שני חילופים בדירוג היקף הנכסים המנוהלים. כלל פיננסים שגייס בנובמבר 46 מיליון שקל, איבד את המקום השביעי בטבלה לטובת מיטב, שגייס 151 מיליון שקל. בסך הכל מנהל מיטב 9.55 מיליארד שקל, וכלל פיננסים מנהל 9.44 מיליארד שקל.



חילוף נוסף היה בין ילין לפידות לאפסילון. ילין לפידות, שגייס בנובמבר 139 מיליון שקל, תופס כעת את המקום ה-11 בטבלה עם נכסים מנוהלים בהיקף של 3.51 מליארד שקל, לאחר שאפסילון שגייס בנובמבר מיליון שקל בלבד מנהל כיום 3.45 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully