וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

18 חברות מבקשות לגייס 4 מיליארד שקל בשבועיים

ליאור זנו ויעל פטר, מאת ליאור זנו ויעל פטר

21.12.2010 / 6:48

למרות התשואות הנמוכות בשוק האג"ח הקונצרניות, המשקיעים בתל אביב עדיין רעבים. 107 חברות גייסו 35 מיליארד שקל מתחילת השנה - וזרם הנפקות החוב נמשך. באפיק המנייתי גויסו 10 מיליארד מתחילת השנה



>> התשואות השליליות שהשיגו מכשירי החיסכון ארוכי הטווח בנובמבר (כ-0.5%) שיקפו את מה שקורה בשוק האג"ח הקונצרניות. מתחילת נובמבר איבדו איגרות החוב הקונצרניות 2%.



ואולם נראה שלמרות ההתקררות, שוק האג"ח הקונצרניות עדיין מצוי במחירים גבוהים. מדדי התל בונד נסחרים במרחק של 2% מהשיאים שלהם, אחרי שהוסיפו 11% מתחילת השנה.

הטיפוס של מחירי האג"ח משתקף גם בצמצום התשואות אל מול האפיק הממשלתי - פחות מ-1.5%. המרווח המצומצם גרר חוסר שביעות רצון של הרגולטורים. כך, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, וגורמים ברשות ניירות ערך אמרו באחרונה כי הם עוקבים בדאגה אחרי שוק האג"ח.



למרות התשואות הנמוכות באפיק הקונצרני נראה שהמשקיעים עדיין רעבים. בשנה האחרונה גויסו כ-35 מיליארד שקל באג"ח. מבדיקת themarker עולה כי עד סוף שנה צפויים גיוסים של 3.8 מיליארד שקל. ייתכן כי חלק מההנפקות יגלשו לימיה הראשונים של 2011.



החוב יגויס באמצעות הרחבת סדרות קיימות ו/או באמצעות הנפקה של סדרות חדשות. גורמים בשוק החיתום אמרו השבוע כי קיימות חברות נוספות שעשויות לנצל את ימי סוף השנה ולבצע גיוסים על סמך תשקיפי מדף קיימים. למרות הפעילות הרבה בשוק הראשוני, מדובר עדיין בזרם הנפקות דליל ביחס ל-2007, שבה גויסו 87 מיליארד שקל באג"ח ו-20 מיליארד שקל באמצעות מניות.



ההנפקה הגדולה ביותר הצפויה בשבוע הקרוב היא של חברת קול של פטריק דרהי, שתגייס בהנפקה פרטית למוסדיים 300-600 מיליון שקל. ייתכן שחלק מהתמורה תשמש את דרהי להגדלת האחזקה ב-hot. את ההנפקה תוביל כלל חיתום. בין השאר צפויות לגייס חברות נדל"ן רבות, וכן גופים פיננסיים כמו הבנקים אגוד והבינלאומי, בית ההשקעות דש איפקס (שיבצע היום את השלב הציבורי) והכשרה ביטוח.



גיוס גדול נוסף צפוי להיות של שופרסל שבשליטת א.די.בי של נוחי דנקנר, שצפויה לגייס 500 מיליון שקל. זאת, לאחר שחברה אחרת מהקבוצה, נכסים ובנין, גייסה 600 מיליון שקל בשבוע הקודם באמצעות הרחבת סדרה.



"הריביות הנמוכות שולחות חברות למחזר הלוואת בשוק ההון; תופעה שתימשך לדעתנו גם ב-2011", אמר אתמול קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים. יחד עם שוק האג"ח הקונצרניות הנמצא במגמה עלייה, רושם גם שוק המניות מגמה דומה ושובר שיאים כמעט מדי יום. ואולם בעוד הנפקות ראשוניות של חברות רבות התקשו להתרומם בחודשים האחרונים, נדחו, בוטלו ונסגרו בקושי - רושמות הנפקות אג"ח רבות ביקושי יתר. מתחילת השנה גייסו החברות מניות בהיקף של 10 מיליארד שקל.



ההסבר לשונות בין שני האפיקים לדעת פלר הוא כי "בשוק המניות יש להבחין בין הנפקות של חברות בתחומים עתירי סיכון לבין הנפקות של חברות תעשייתיות מסורתיות. יכולת השוק לקלוט הנפקות בסיכון גבוה עדיין מוגבלת. להערכתנו, שוק הנפקות המניות בישראל ובעולם יתרחב בשנה הקרובה, וכמו השנה הוא יהיה סלקטיבי תוך שמנהלי השקעות יעדיפו חברות רווחיות ואת התעשייה המסורתית".



"רכישת אג"ח קונצרניות על פני מניות בשנה האחרונה אינה תוצאה של חוסר תיאבון של הגופים המוסדיים למניות. למיטב ידיעתי, הנפקות האקוויטי לא היו אטרקטיביות מספיק, ועל כן קיים ביקוש גבוה דווקא לאג"ח", אמר אתמול מוסדי בכיר.



גיוס מואץ בסדרות אג"ח קיימות



בתוך כך, נכנסו לתוקפן בתחילת אוקטובר תקנות ועדת חודק שנועדו להסדיר את השקעותיהן של קופות הגמל וקרנות הפנסיה בהנפקות של איגרות חוב. כדי שגופים מוסדיים המנהלים כספי ציבור ישתתפו בהנפקות בשוק הראשוני, על הגוף המנפיק לעמוד בשורה ארוכה של כללים, הכוללים לדוגמה עבודת אנליזה נרחבת על כל נייר ערך. הגופים המוסדיים הגדולים מספרים כי נכון לדצמבר קיימות כמה אנליזות בודדות בלבד וכעת שוקדים הגופים על הקמתן של מחלקות אנליזה חדשות לצורך כך.



הנפקת האג"ח של בית ההשקעות דש איפקס, שיבצע היום את השלב הציבורי, תהיה היחידה שתענה על הקריטריונים שהציבה תקנות חודק. בהנפקה המוסדית בשבוע שעבר יכלו להשתתף גם הגופים המוסדיים, מאחר שיש בה התניות פיננסיות, כמו יחס חוב פיננסי ותנאי העברת שליטה.



התקנות החדשות מוטלות נכון להיום רק על הנפקת סדרות אג"ח חדשות. הרחבת סדרות קיימות אינה חלק מהרפורמה. כל זאת הולך להשתנות בעוד כשבוע וחצי, בסוף 2010. אז ייכללו גם ההרחבות תחת התקנות החדשות. על כן, בעשרת הימים הקרובים צפויות חברות רבות לבצע הרחבה של סדרות אג"ח קיימות, בתקווה שיוכלו ליהנות מביקושים והכסף של המוסדיים (קופות הגמל והפנסיה).



עם זאת, גופים מוסדיים רבים מתחילים לפעול כבר מעכשיו לפי התקנות החדשות. השחקנים העיקריים שקונים כעת אג"ח בהנפקה הם קרנות הנאמנות וחשבונות הנוסטרו (ההון העצמי) של המוסדות הפיננסיים השונים, שעליהם לא חלות התקנות.



פלר צופה שנת גיוסים מוצלחת גם ב-2011, תוך התפלגות בין חברות שיעמדו בהתניות ועדת חודק לבין כאלו שלא. "דבר זה יגרום לשונות באופי המזמינים בהנפקות. להערכתנו, החיפוש אחר תשואות צמודות מדד והחשש מפני עלייה הדרגתית באינפלציה מעבר ל-2011 יביאו להעדפת אג"חים צמודות מדד גם בשנה הבאה", ציין פלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully