וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובמבר הרחיק את החוסכים מתשואה דו-ספרתית ב-2010

נועם בר

21.12.2010 / 6:48

אחרי חמישה חודשים של תשואות חיוביות בקרנות הפנסיה, קטע נובמבר את הרצף עם תשואות שליליות של עד חצי אחוז. מקפת של מגדל רשמה את התשואה הפחות גרועה בענף בנובמבר: 0.05%-



>> רגע לפני שמסתיימת השנה כבר אפשר להצביע על קרנות הפנסיה המנצחות של 2010. עד נובמבר, מי שמובילה את התשואות מתחילת השנה היא קרן מיטבית עתודות שמנהלת כלל ביטוח עם תשואה מצטברת של 10.38%. בהסתכלות ארוכת טווח של שלוש שנים מובילה קרן הראל גלעד פנסיה עם תשואה מצטברת של 29.5%, כשצמודה אליה מיטבית עתודות עם תשואה של 29.23%.



עם זאת, בנובמבר ייצרו קרנות הפנסיה לחוסכים תשואות שליליות - בטווח שבין 0.05% בקרן הפנסיה מקפת שמנהלת מגדל לתשואה שלילית של 0.47% בקרן הפניקס פנסיה. עומר קרייזל, מנהל ההשקעות הראשי של כספי העמיתים במגדל, מייחס את התשואה הטובה יחסית שרשמה מגדל בנובמבר להזדמנויות מעניינות שהיו בשוק האג"ח בחו"ל: "הפיזור הגיאוגרפי סייע לנו בנובמבר. זיהינו הזדמנויות בשוק האג"ח בחו"ל, בפרט בארה"ב". במגדל מתכוונים להגדיל את ההשקעות בנדל"ן בחו"ל של הקבוצה, שהיתה מרוכזת עד כה בישראל.

אמיר הסל, מנהל ההשקעות הראשי בהראל, צופה כי התשואות הנמוכות באג"ח יגבירו את התנודתיות בתשואות תיקי הפנסיה: "בעבר, תשואות האג"ח היו תשואת בסיס, שהקטינה את התנודתיות בתיקים. כיום חסרה תשואת הבסיס הזו, ואנחנו מנסים ליצור אותה באמצעות השקעות אלטרנטיביות, כמו השקעות בנד"לן מניב ובתשתיות". לדבריו, אלטרנטיבות ההשקעה שמצאה הראל יבואו לידי ביטוי בעיקר בתוצאות העתידיות. "אפיק האג"ח המשיך לתת השנה תשואה טובה - אבל יש לזה גבול, ואז יבלוט היתרון של ההשקעות החדשות שעשינו".



בהראל עסוקים כבר יותר משנה בחיפוש אלטרנטיבות להשקעות המסורתיות בשוק ההון. בשנה האחרונה ביצעה הראל עסקות נדל"ן רבות בחו"ל. עליות השווי שנרשמו בנדל"ן שרכשה החברה בבריטניה צפויות לבוא לידי ביטוי בתשואות בסוף השנה -עם ביצוע הערכה מלאה ועדכון שווי הנדל"ן המוחזק בתיקי ההשקעות של החברה.



גם בתשואות הפוליסות המשתתפות ברווחים בלטה מגדל בנובמבר עם תשואה טובה יחסית לענף - תשואה שלילית של 0.34%. בתשואות המצטברות מתחילת השנה מובילה הפניקס עם תשואה מצטברת של 9.83%.



בהפניקס מחכים כבר זמן רב ליום שבו החברה תחזור לגבות את דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים. דמי ניהול אלה הם בשיעור של 15% מהרווחים שהחברה מניבה למבוטחים, ונחשבים אחד ממנועי הרווח המשמעותיים של חברות הביטוח. כדי שתוכל לחזור ולגבות את דמי הניהול בפוליסות האלה הפניקס צריכה למחוק את הפסדי 2008 למבוטחים (הפסד במונחים ריאליים). תשואה שלילית של 0.54% שהניבו בנובמבר הפוליסות של הפניקס והמשך העלייה במדד המחירים לצרכן רק מרחיקים את החברה מהיום הנכסף.



ההשקעה בסודה סטרים עוד לא השפיעה



סביבת הריבית הנמוכה והתשואות הנמוכות שמעניקות האג"ח הממשלתיות והקונצרניות מובילות, כאמור את מנהלי ההשקעות של הגופים המוסדיים לחפש חלופות באג"ח ובנדל"ן בחו"ל. אבל הרבעון האחרון סיפק השקעה אחת שנראית עד כה מצוינת - מניית סודה סטרים.



בין המשקיעים בסודה סטרים, שהונפקה בנאסד"ק בתחילת נובמבר היו קרנות הפנסיה מקפת ומבטחים והפוליסות המשתתפות ברווחים שמנהלות מגדל ומנורה מבטחים. עם זאת, הזינוק בשיעור של כ-65% שרשמה בנובמבר מניית סודה סטרים לא בא לידי ביטוי בתשואות. בשתי החברות חשופים להשקעה דרך קרן פורטיסימו ומחכים לדו"חות השנתיים של הקרן, כדי שיוכלו לעדכן את התשואות בתיקי הפנסיה וביטוחי המנהלים.



מגדל חשופה למניית סודה סטרים דרך השקעה של 40 מיליון דולר שביצעה ב-2005 בקרן פורטיסימו 1. ההשקעה היוותה כמחצית מהגיוס הכללי של הקרן, שהסתכם ב-80 מיליון דולר.



קרן פורטיסימו מחזיקה ב-28% ממניות סודה סטרים, כך שהאחזקה העקיפה של מגדל בחברה מסתכמת בכ-14%. מנורה השקיעה בקרן פורטיסימו כ-10 מיליון דולר והאחזקה שלה בסודה סטרים היא בשיעור של כ-4%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully