וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות לדירקטוריון מאוחדת: לפטר את מנכ"ל הקופה שמואל מועלם

מאת רוני לינדר-גנץ

22.12.2010 / 7:07

מנכ"ל משרד הבריאות תוקף את הדירקטוריון ומכנה את החלטותיו עד כה "ציפוי דק של טיח, המכסה כשל נמשך ובקיעים יסודיים"



>> מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, מורה לדירקטוריון קופת חולים מאוחדת להחליט על פיטורי מנכ"ל הקופה שמואל מועלם תוך 21 יום, בכפוף לשימוע. פרק הזמן עד לעזיבתו המלאה של מועלם את הקופה לא יעלה על ארבעה חודשים מהיום - כך עולה ממכתב התגובה של גמזו לדירקטוריון הקופה שנשלח אתמול בעקבות תגובת הדירקטוריון לממצאי דו"ח מבקר המדינה שהועברו למשרד הבריאות לפני כשבוע וחצי.

בין השאר, החליט הדירקטוריון לזמן לשימוע לפני פיטורים ארבעה מבכירי הקופה הנזכרים בדו"ח, לחייב בכירים בקופה להחזיר כספים מימי חופשה שנפדו בניגוד לחוק, לפרסם מכרזים לרואה החשבון ומשרדי הפרסום של הקופה, ולקדם את הסדרת הממשל התאגידי בקופה. עם זאת, דיקטוריון הקופה החליט שלא להעביר מתפקידו את המנכ"ל מועלם.



גמזו ובכירי משרדו לא אהבו, בלשון המעטה, את תגובת הדירקטוריון ושיגרו לו תגובה חריפה ביותר: "דו"ח המבקר חושף חולי עמוק בתיפקודה של קופת חולים מאוחדת", כותב גמזו. "זהו כשל שיטתי, רב מערכתי, חוצה דרגים, מוסדות, ובעלי תפקיד, מן המסד ועד הטפחות. דומה כי אין אבן שניתן להרימה, ושאינה מכסה על פגם, ערכי או מקצועי".



"במקום טיפול יסודי וכן בממצאי הדו"ח, יש בתשובת הקופה ציפוי דק של טיח, המכסה כשל נמשך, ובקיעים יסודיים, שלא יבואו על פתרונם גם אם יקוימו כל החלטות הדירקטוריון ככתבן וכלשונן", כותב גמזו ליו"ר הדירקטוריון, הרב ירחמיאל בויאר. "דיוני הדירקטוריון והחלטותיו אינם נותנים מענה מהותי או פונקציונלי לכשלים שעליהם מצביע הדו"ח... למקרא הפרוטוקול עולה, כי דירקטוריון כיוון דיוניו ל"הדיפת" הדו"ח, תוך שימת דגש עודף על מידת ה"ניראות התקשורתית" ובמקרים מסוימים אף נמנע במפורש מקבלת החלטות המתחייבות ממצאי הביקורת, כשנראה היה לו כי מבקר המדינה לא איית אותן 'ברחל בתך הקטנה', וכי בידו לחמוק מביצוען בשל כך".



"מנכ"ל שעסוק בהישרדות אישית"



באשר למועלם, כותב גמזו כי הוא לקה בכשל אישי ומקצועי. "אופי הכישלון נעוץ בעצם המסר הגלוי של חלוקת כיבודים מסוגים שונים לו ולבכירי הקופה ממקורביו, באי מילוי החלטות הדירקטוריון ואי ידוע הדירקטוריון בעניינים מהותיים הנוגעים לאינטרסים אישיים וכספיים שלו עצמו, במתן גיבוי מתמשך למדיניות קלוקלת של מידור אגף הכספים מבקרה מהותית של התקשרויות והתחשבנויות... ומהפנמת הרגלי דיווח בלתי מהימן לרשויות המדינה, החל מהממונה על השכר, מבקר המדינה וכמובן - משרד הבריאות".



עוד כותב גמזו על מועלם כי "מצער, מכעיס ומאכזב, כי המנכ"ל בעל הסמכות הרחבה עמד מן הצד לאורך כל תקופת הביקורת, ונראה שעסק בהסתרה ובהקטנת חומרת ממצאי הדו"ח במקום לעסוק בתיקון הליקויים שנחשף אליהם. העמדה הפסיבית שנקט, מלמדת על מנכ"ל העסוק בהישרדות אישית ולא בניהול קופת החולים למען מבוטחיה".



גמזו אף מותח ביקורת קשה על הדירקטוריון: "לא רק שהדירקטוריון לא נקט כל צעד פרסונלי כלפי מר מועלם אלא שהוא אף לא דרש ממר מועלם להשמיע את התייחסותו המפורטת לממצאים החמורים שנכללו בדו"ח ביחס לאופן תפקודו".



בנוסף לדרישה לפיטורי מועלם, מותח גמזו ביקורת קשה על תפקודו של מנהל אגף הכספים בקופה, רו"ח גיל חיימוביץ'. "האגף בראשותו של רו"ח חיימוביץ' ביצע תשלומים בניגוד להסכם חתום, אך נתן יד להצגתו של ההסכם כמחייב, ביצע באופן שוטף תשלומים לפי סיכומים והסכמים שלא נערכו לפי דיני המכרזים, חלקם בע"פ, רק על בסיס הוראות תשלום של האגפים מזמיני השרות, ללא בקרה של חוקיות ההתקשרות וביצוע השרותים בעדם בוצע התשלום, הכל בניגוד לכללים הבסיסיים המחייבים כל מערך כספי-חשבותי, ובכלל זה כללי הבקרה והבידוק הכספי המקובלים", כותב גמזו, ומוסיף כי האגף "שילם ורשם הוצאות בספרים בלי שקיבל לידיו אסמכתות ראויות בדבר מרכיבי התשלום ופעמים אף בלא שנחתם הסכם עם נותן השירותים, חלק מהתשלומים ששולמו ללא בקרה מתאימה בוצעו כחלק ממתן טובות הנאה שהמבקר מצא בהן בצדק רב פגם, ושמר חיימוביץ' עצמו נמנה עם מקבליהן".



לדבריו, "נראה שמר חיימוביץ' קיבל בהסכמה את השיטה הקיימת, בלא לעשות דבר לשינוייה, תוך שהוא מנער חוצנו מן האחריות למהות הקלוקלת של התשלומים שביצע האגף". לאור זאת, דורש גמזו מהדירקטוריון "לשוב ולדון באופן תפקודו של חיימוביץ' ולכל הפחות להוציא מאחריותו את התפקידים החשבוניים".



מסר לכל קופות החולים



עוד דורש גמזו מהדירקטוריון לקבל שורה של החלטות ובהן: הנחיה לבכירי הקופה להשיב שווי טובות הנאה שקיבלו במהלך השנים, הפרדה בין תחום הרוקחות לרכש התרופות, הקמת מערך חשבות בקופה בתוך ארבעה חודשים, ניסוח נוהל למניעת ניגוד ענינים והסדרת העסקת קרובי משפחה, ועוד.



"זה מסר לכל קופות החולים ולכל מי שמנהל מוסד גדול במערכת הבריאות", אומר גמזו ל-themarker. "אתם מחזיקים בדבר קדוש - כספם ובריאותם של אזרחי ישראל. אנו מפקידים בידיכם מיליארדי שקלים, את החיים של מיליוני אנשים, היזהרו - זה לא ג'וב שלוקחים כדי לנסוע ליהנות בג'קוזי".



יצויין כי בשלב זה על פי החוק נדרש דירקטוריון מאוחדת להשיב למכתב ולהתחיל בביצוע הצעדים תוך 21 יום. במידה ולא יעשה זאת - פתוחה הדרך בפני משרד הבריאות למנות ועדה בודקת וחשב מלווה, שלמעשה מנהל בעצמו את הקופה מבחינה פיננסית. במקביל, רשאי המשרד להקים ועדה בודקת שבסמכותה לסלק נושאי משרה, להפסיק הצטרפות מבוטחים לקופה עד תיקון הליקויים ועצירת כספים שמגיעים לקופה. הקופה, מצדה, יכולה לעתור לבג"צ בטענה שמדובר בצעדים לא מידתיים - דבר שלא יהיה קל לנוכח חומרת דוח מבקר המדינה.



ממאוחדת לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully