וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפרק מפעלי פלדה ינקה את הקרקע מ-375 אלף טונות זיהום

מאת אריק מירובסקי

22.12.2010 / 7:07

כדי למנוע אסון סביבתי, הורתה השופטת בהחלטה חריגה על פינוי החומרים המזהמים משטחי המפעל, בעלות של 42 מיליון שקל



>> נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה בלהה גילאור הורתה למפרק חברת מפעלי פלדה מאוחדים בע"מ והחברות הבנות, לנהל את פרויקט הניקוי הלאומי של הקרקע המזוהמת ששימשה את המפעל בדרום עכו.

מדובר בפסולת של 375 אלף טונות חומרים מסוכנים. השופטת הסבירה כי הדבר נועד לקדם את האינטרס הציבורי של פינוי הפסולת במהירות האפשרית, על מנת להסיר ולנטרל כל מפגע וגורם סיכון אפשרי. פרויקט הניקוי יבוצע במשותף על ידי המדינה והמפרק במסגרת תיק הפירוק. ההחלטה נעשתה לבקשת המדינה והמפרק, עו"ד אילן שביט.



מפעלי הייצור של חברת מפעלי פלדה מאוחדים במתחם קריית הפלדה בעכו משתרעים על פני 23 דונם, שבהם איחסנו והטמינו לאורך שנים את תוצרי הלוואי של תהליך הייצור, פסולת וגרוטאות. הטיפול במפגעים לא קיבל, ככל הנראה, עדיפות אצל הנהלת מפעלי פלדה במהלך תקופת חיי החברות, ובעיית המפגעים במתחם הוצפה רק עם חדלות הפירעון של החברה, ב-2000. סקר סביבתי שנערך במקום העלה, כי שכבת קרקע בעומק מירבי של 2.1 מטרים זוהמה מעבר לתקני איכות הסביבה.



ב-2001 פנה שביט לגורמים ממשלתיים בקשה לשקול מתן סיוע בפתרון בעיות איכות הסביבה שנוצרו בשטח המפעל, והממשלה החליטה לסייע בניקוי בגובה של הנמוך מבין השניים - 21 מיליון שקל, או עד 50% מעלות הניקוי.



לאורך השנים נחתמו הסכמי אופציה עם רוכשים שונים לרכישת שטחים מזוהמים, לאחר שיושלם הניקוי שלהם. הנכס האחרון נמכר לחברת חוד אסף ב-2010, ואולם עד כה לא נעשה דבר לניקוי המתחם. בין היתר עתרה לפני שלוש שנים עמותת אדם טבע ודין נגד המפרק והמדינה בטענה כי לא עשו דבר לניקוי המתחם.



במאי הודיע המפרק כי הצליח להשיג את המימון הנדרש, שיגיע ל-42 מיליון שקל, שמחציתם, כאמור, יגיע מהממשלה. ואולם כונס הנכסים הרשמי סבר, בניגוד לעמדת המדינה והמפרק, כי אין זה מתפקידו של מפרק חברה לנהל פרויקט ניקוי.



השופטת גילאור הזכירה כי בעודה כותבת את ההחלטה, ארע אסון השריפה בכרמל, מה שהעמיד שוב בפני הציבור ומנהיגיו את הצורך למצוא פתרונות למניעת מפגעים סביבתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully