וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחיזת העיניים של שרי האוצר והחינוך

יעקב ברגמן

22.12.2010 / 7:07

השכלה גבוהה



>> איפה ואיפה נוהג שר האוצר יובל שטייניץ; חזק על כבאים, חלש על שכירי האקדמיה.

כך הכריז באחרונה שר האוצר על איגוד הכבאים: "ברור מדו"חות מבקר המדינה וגם מכל הוועדות שנדרשת רפורמה גם מבחינת המבנה וגם מבחינת ההתנהלות, כדי לא לשפוך את כספי משלם המסים לריק על מבנה לא יעיל ועל בזבוזים. הבעיה העיקרית בשירותי הכיבוי היא לא התקציב, אלא הניהול הלקוי והבזבזני".



אבל את דברי שר האוצר ניתן להחיל מלה במלה גם על מערכת ההשכלה הגבוהה, שגם המבנה שלה אינו יעיל והיא בזבזנית להפליא. כפי שהיטיב לסכם העיתונאי ארי שביט את ממצאי מבקר המדינה: "הנחנו לאקדמיה לנהל את עצמה באופן כושל, ולשעבד חלק ניכר ממשאביה לתשלום גמלאות לגמלאיה".



ואכן, עם כניסתו לתפקיד לפני כשנה, הודה פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) האמורה לפקח על האוניברסיטאות, "שלא תהיה להן תקומה אם הן יצטרכו להפריש רבע מתקציביהן לתשלומי פנסיה", והרגיע כי "עכשיו הנושא בטיפול".



למרבה הצער, להרגעה של טרכטנברג לא היה כיסוי. "הטיפול המשולב בגירעונות הפנסיוניים שהצטברו באוניברסיטאות (24 מיליארד שקל) ממשיך להתעכב", הצהיר טרכטנברג באחרונה. גירעונות הפנסיה הנדיבה שהעניקו לעצמם שכירי האוניברסיטאות בניהולם העצמי הכושל נותרו שותתי משאבים יקרים, ואילו שרי האוצר והחינוך השתבחו ב"רפורמה" שהותירה את גירעונות הפנסיה המפלצתיים ללא טיפול, כשהם מאיימים למוטט את האוניברסיטאות.



מנכ"ל האוצר לשעבר, ירום אריאב, אמר ערב פרישתו כי "הבעיה באוניברסיטאות היא עצם קיומן של שבע אוניברסיטאות מחקר שרוצות להצטיין בכל התחומים - מצב שפשוט גדול על המשק. יש להגיע למצב שבכל מקצוע פועלים שניים-שלושה חוגים מצטיינים". לכן, התוכנית של טרכטנברג להגדיל משמעותית את מספר חוקרי האוניברסיטאות במקום להקטינו, היא בזבוז.



בניגוד למקובל במדינות המפותחות, לא קיים בישראל גורם שתפקידו לבחון את כל המו"פ, כולל האקדמי, לחלק עדיפויות בין חלקיו השונים, ולתאם ביניהם. לכן אין בישראל ריכוז מאמץ והשקעה במחקר בנושאים בעלי חשיבות לאומית. לדוגמה, האקדמיה הישראלית עוסקת במחקרים אזוטריים בהיסטוריה של מונגוליה, אבל אינה עוסקת כלל במחקר במתמטיקה שימושית הנחוצה לפיתוח טילים נגד טילים. רפורמה אמיתית במערכת ההשכלה הגבוהה היתה מתקנת מצב בזבזני זה.



אלה הם רק חלק מן הכשלים המשמעותיים של מערכת ההשכלה הגבוהה הדורשים תיקון ברפורמה אמיתית. ל"רפורמה חסרת התקדים בהשכלה הגבוהה", כהצגתם של שרי האוצר והחינוך לציבור, כלל אין מתנגדים, כי היא אינה אמיתית. היא אחיזת עיניים ומסך עשן שנועד להסתיר תוספת תקציב גדולה לאחת המערכות הבזבזניות ביותר בישראל, מבלי לדרוש ממנה להפסיק את בזבוז כספי הציבור. "הרפורמה" הנוכחית במערכת ההשכלה הגבוהה היא מילוי חבית עם חורים גדולים בתחתית.



ועדת הכספים יושבת עתה על מדוכת תקציב ההשכלה הגבוהה. המעט שיכולה הוועדה לעשות למען הציבור הוא להתנות את אישור התקציב ביישום דרישת משרד האוצר למנות חשב מלווה לות"ת.



הכותב הוא מרצה למימון בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully