וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשבר שיווי המשקל בשוק

אמיר טייג

22.12.2010 / 7:16



ההחלטה של פלאפון לארח על הרשת שלה מפעילים וירטואליים היא לא פחות ממהפכה בשוק הסלולר. ההסכמים המסתמנים של פלאפון שוברים למעשה את שיווי המשקל הנוח שקיים בשוק מאז שפלאפון השתקמה מהפסדיה הכואבים לפני יותר מחמש שנים. שיווי משקל זה התבסס על נתחי שוק דומים של שלוש החברות ועל הסכמה שבשתיקה כי אף חברה לא תנגוס בנתח שוק של מתחרתה. עכשיו זה נגמר. פלאפון מיצמצה ראשונה.

שתי שאלות מתעוררות עתה: האם הפתח שפתחה אתמול פלאפון בפני המפעילים הווירטואליים אכן יגביר את התחרות בשוק, והאם מדובר בהשפעה ארוכת טווח.



בטווח הקצר, המפעילים הוירטואליים יגבירו את התחרות, מאחר שיגדילו את ההיצע ויכניסו לשוק מודלים חדשים של תמחור. כבר כיום רואים את ההשפעה: פלאפון הפחיתה באחרונה את מחירי החבילות המשולמות מראש (prepaid), קטגוריה שאליה צפויים להיכנס השחקנים הווירטואליים. עם זאת, מאחר שהמפעילים החדשים תלויים בחברה מארחת, כלומר אין להם רשת עצמאית, היכולת שלהם להפחית מחירים בצורה מהותית היא מוגבלת.



הסיבה האמיתית לכך שפלאפון הסכימה לארח על הרשת שלה מפעילים וירטואליים נובעת ממקום שונה. השוק נמצא כיום ערב כניסתו של מפעיל סלולר רביעי: בשנה הקרובה צפויה מירס לקבל תדרים רלוונטיים ותחת הבעלות החדשה תהפוך למפעיל רביעי בעל תשתיות עצמאיות. זהו הפחד הגדול של חברות הסלולר. זהו הזרז האמיתי שהוביל את פלאפון להחלטה לשתף פעולה עם המפעילים הווירטואליים. פלאפון יודעת כי אם היא לא תארח אותם, מירס תעשה זאת בעוד שנה או שנתיים. ללא המכרז למפעיל רביעי, לא תתקיים תחרות בשוק הסלולר בטווח הארוך, ומכאן נגזרת חשיבותו האדירה של מכרז זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully