וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב האברכים הוגדל ב-13 מיליון שקלים

צבי זרחיה

22.12.2010 / 14:19

התקציב הוגדל ב13 מיליון שקלים- תוספת ל-127 מיליון שקל שכבר הועברו. ועדת הכספים אישרה את העברת הכסף בשל "החוסר בתקציב למימון 11 אלף אברכים"

התקציב הממשלתי לאברכים גדל ב-13 מיליון שקל. ועדת הכספים אישרה בצהריים העברת עודפי תקציב לטובת אברכים הנהנים מקצבת הבטחת הכנסה. הסכום אושר על ידי ועדת הכספים במסגרת שורה של העברות תקציביות. העברה זו אושרה בשל החוסר בתקציב למימון 11 אלף אברכים. התקציב השנתי לאברכים הינו 127 מיליון שקל והוא יגדל ל-140 מיליון שקל. תקציבן הכולל של הישיבות כ-1 מיליארד שקל.

בתחילת השבוע האחרון אישרה הממשלה את התוכנית להארכת תשלום קצבאות הבטחת הכנסה לאברכים. משמעות ההחלטה - האברכים יוכלו להמשיך ולקבל קצבאות למשך 5 השנים הבאות. האברכים שהם כיום בני 29 ומעלה ימשיכו לקבל את הקצבה לכל ימי חייהם, כלומר 90% מהאברכים ימשיכו לקבל את הקצבה ורק האברכים החדשים שיצטרפו למעגל הלומדים ומקבלי קצבת הבטחת הכנסה יוגבלו בתקופה של 5 שנים.

התוכנית הוצגה על ידי הוועדה להסדרת תשלום קצבאות הבטחת הכנסה לאברכים ובראשה עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. הוועדה הוקמה לאחר שבג"ץ קבע ביוני 2010 כי על הממשלה להפסיק לשלם קצבאות הבטחת הכנסה לאברכים מכוח חוק התקציב החל בינואר 2011. "ההסדר אינו עולה בקנה אחד עם סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, מכיוון שהוא פוגע בזכות לשוויון בתמיכות התקציביות שמעניקה המדינה ליתר אוכלוסיות הלומדים בישראל המוחרגות מחוק הבטחת הכנסה", נכתב בהחלטתו.

בג"ץ הקציב לממשלה להסדיר בחקיקה עד סוף דצמבר 2010 את המשך תשלום הקצבאות לאברכים. הממשלה החליטה להקים את הוועדה לנוכח איומיהן של ש"ס ויהדות התורה לפרוש מהקואליציה אם תשלום קצבת הבטחת הכנסה לאברכים ייפסק בינואר 2011, כפי שקבע בג"ץ.

על פי המלצות ועדת גבאי, הקצבאות לאברכים יינתנו לתקופה מוגבלת של חמש שנים. בארבע השנים הראשונות תינתן קצבה מלאה בסך של עד 1,040 שקל. השנה החמישית תהיה שנת השתלבות, שבה תינתן קצבה של 75% מהסכום הראשוני, כלומר 780 שקל בחודש. בשנה החמישית ילמד האברך חצי מזמנו, כלומר, 23 שעות בשבוע, ויוכל לעבוד בחצי משרה בניסיון להשתלב בשוק העבודה. בשנה החמישית הוא יוכל להשתכר עד 2,700 שקל ולהיות בעל רכב.

לאחר חמש שנים תשולם הקצבה רק לאברכים שיתמידו בלימודי התורה. מספרם של "הלומדים המתמידים", שיזכו לקצבה מתמשכת, יוגבל וקצבתם תהיה חלקית. היקף התמיכה הממשלתית באברכים אלה יוגבל ל-20 מיליון שקל בשנה. כלומר, רק כ-2,000 אברכים יוכלו להמשיך ללמוד תורה ולקבל קצבת הבטחת הכנסה מעבר לחמש שנים. הממשלה תקבע את גובה הקצבה החלקית לאברכים אלה עד 31 ביוני 2014 ותתחשב בין היתר במספר הזכאים בכל אחת מהתקופות ובמספר התלמידים שהשתלבו בעבודה.

ההמלצות לא יחולו על אברך שכיום הוא בן 29 וכבר מקבל את הקצבה. אברך כזה יוכל להמשיך ולקבל את הקצבה ולא ייפגע. אברך שגילו נמוך מ-29 יוכל לקבל את הקצבה מעתה למשך חמש שנים בלבד.

סך התקציב הממשלתי למימון החוק יהיה 127 מיליון שקל בשנה. זהו סכום קבוע, כלומר, אם מספר האברכים יגדל - סכום הקצבה לכל אברך יקטן. לעומת זאת, אם מספר האברכים יקטן - הקצבה שלהם לא תוגדל והסכום העודף יוחזר לקופת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully