וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל חברת החשמל נפגש עם ראשי EMG בקהיר

אבי בר-אלי

23.12.2010 / 8:15

בכירי חברת החשמל בראשות עמוס לסקר טסו לפגישה עם ראשי חברת הגז המצרית כדי לוודא, לפי הערכות, שתישמר לישראל מכסת גז נוספת. החשש: איומי שותפות תמר כי תעכב את פיתוח המאגר

הערכות: בחברת החשמל רוצים לוודא כי תישמר עבורם מכסה נוספת לגז טבעי, בעקבות איומי שותפות תמר לעכב את פיתוח המאגר ולאחר חתימת ההסכם עם החברה לישראל


מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, וכמה מבכירי החברה, טסו ביום שני לקהיר לפגישה עם בכירי ספקית הגז המצרית emg. הפגישה נערכה לאחר שנחתם החוזה בין emg לקבוצת החברה לישראל, שצמצם את יתרת מכסת הגז המצרי השמורה לישראל במסגרת ההסכם בין המדינות.

לפי הערכות, מעוניינת חברת החשמל לוודא את כמות הגז הטבעי שתיוותר בידי emg לשיווק עבור המשק הישראלי - כדי לוודא כי ישוריין לה גז נוסף עבור שימושיה העתידיים. זאת, בין היתר, לאור איומי שותפות תמר לפיהם תעכב את פרויקט פיתוח מאגר הגז התת-ימי באופן שעשוי להביא למחסור בגז ב-2013.

emg מספקת כיום לחברת החשמל כ-2.1 מיליארד מ"ק גז בשנה (2.1 bcm), במסגרת המכרז ההיסטורי שבו זכתה ב-2000. היקף התקשרות זה מהווה כ-45% מהגז שמשמש את תחנות הכוח של חברת החשמל כיום. התקשרות זו יצאה לדרך רק לאחר חתימת הסכם מטריה מדיני בין ישראל למצרים, במסגרתו התחייבה מצרים לשריין עבור המשק הישראלי 7 bcm בשנה למשך 20 שנה - עם אופציה להכפלת תקופת ההתקשרות. בשנים האחרונות חתמה emg בישראל על חוזים לאספקה שנתית של 3.6 bcm מול חברת החשמל, יזמיות החשמל הפרטי דוראד ואדלטק, וכן מול נשר מפעלי מלט, חיפה כימיקלים ומכתשים אגן.

חוזים אלה הותירו בידיה יתרת גז של 3.4 bcm ואולם, במסגרת ההסכם עליו חתמה emg מול החברה לישראל, התחייבה הספקית המצרית לספק כמות שנתית של 1.1 bcm למשך 20 שנה - עם מנגנון אופציות להכפלת הכמות לכדי 2.9 bcm בשנה. זאת, אם שותפות תמר הישראלית לא תחדש את המשא ומתן המקביל שקיימה מול החברה לישראל, ולא תסכם עמה עקרונית על מכירת הגז מתמר בטווח בין מארס לדצמבר 2011. אם אופציה זו תמומש, עשויה emg למצות 93% מהמכסה השמורה לישראל - ולהותיר בידה כמות אספקה שנתית של 0.5 bcm בלבד ליתרת המשק.

מצב שכזה עלול להותיר את חברת החשמל מול ספק גז ריאלי אחד בלבד - ובכך לפגוע בגמישות שתוכל לגלות במשאים ומתנים עתידיים. ואולם עוד קודם לכן, מבקשים בחברת החשמל לדאוג למקור גז חלופי ל-2013. זאת, לנוכח הודעת שותפות תמר כי הן מקפיאות את פיתוח מאגר תמר עד התבהרות ההתניות הפיסקליות החדשות בעקבות דיוני ועדת ששינסקי.

כפי שפורסם באחרונה ב-themarker, שותפות תמר לא נתנו עדיין את אישורן להזמנת ייצור פלטפורמת הקידוח של תמר. פלטפורמה זו המתנשאת לגובה של מאות מטרים, אמורה להיבנות במשך תקופה של שנה וחצי, והיא שוריינה בידי שותפות תמר לרבעון השלישי של 2012 למשך שלושה חודשי עבודה. כך שמועד בנייתה אמור להתחיל עד סוף הרבעון הראשון של 2011. אם פיתוח המאגר יתעכב - תידרש חברת החשמל למצוא מקורות גז חלופיים. זאת, משום שמאגרי ים תטיס (מארי b) מול אשקלון.

בדצמבר 2009 חתמה חברת החשמל על הסכם עקרונות לרכישת 2.7 bcm בשנה ממאגר תמר למשך 15 שנה. מועד אספקת הגז תוכנן ליולי 2013. ואולם, מאז לא חתמו הצדדים על הסכם מחייב בעקבות הקפאת המגעים של שותפות תמר עם לקוחותיה בשוק המקומי.

בחברת החשמל נמסר בתגובה: "במסגרת יחסי ספק-לקוח, ולאור העובדה כי emg היא ספק מרכזי בתחום הגז, מקיים עמם המנכ"ל פגישות תקופתיות שוטפות לליבון נושאים העומדים על הפרק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully