וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרנים: אם נחויב למחזר - הצרכנים ישלמו

עדי דברת-מזריץ ויעל פטר

23.12.2010 / 10:00

היצרנים מזהירים: חוק האריזות שנועד להטיל את האחריות על איסוף ומיחזור אריזות בידיהם, יוביל לכך שגם הפעם, הצרכן יספוג את העלות הנוספת שידרוש החוק מהחברות

היצרנים והיבואנים עוד לא בקיאים לחלוטין בחוק האריזות, בהשפעות שיהיו לו עליהם ובאופן שבו הם אמורים להיערך לו, אך דבר אחד כבר ידוע: העלויות ליצרנים וליבואנים, יהיו אשר יהיו, יגולגלו לפתחם של הצרכנים.

"סביר שברמה מסוימת העלויות יגולגו אל הצרכן. כל תוספת עלות מגולגלת תמיד קדימה אל הצרכן", אמר בכיר בתחום המזון והמשקאות ל-themarker. עם זאת, לדבריו, "מכיוון שלא מדובר בעלות גבוהה מאוד, סביר שלא נראה העלאה משמעותית במחיר לצרכן".

חוק האריזות מטיל על היצרנים והיבואנים בישראל את האחריות לאיסוף ומיחזור פסולת האריזות של מוצריהם, כולל מימון העלות המלאה של איסוף ומיחזור פסולת האריזות. החוק אושר השבוע על ידי ועדת הכלכלה ויובא בתחילת 2011 לאישור הכנסת. החוק החדש אמור לצמצם את כמות האריזות, ובעתיד את יצירת פסולת האריזות, לעודד שימוש חוזר ולהפחית את כמות הפסולת המועברת להטמנה.

היצרנים והיבואנים יהיו מחויבים למחזר בהדרגה 60% מסך משקל האריזות של המוצרים שנמכרו או יובאו בכל שנה, עד 2015. יצרן יהיה חייב לעמוד ביעד מיחזור שנתי לפי סוג החומר ובלבד שממוצע האיסוף והמיחזור הכולל לא יפחת מ-60%.

גובה הקנס הכספי לאי-עמידה ביעדי המיחזור הוא 2,500 שקל לכל טונה אריזות שלגביו התקיימה הפרה. להערכת המשרד לאיכות הסביבה, מדי שנה מיוצרת בישראל מיליון טונה פסולת אריזות.

"לפי הניסיון שלנו, מה שקורה אחרי שעובר החוק הוא שיצרנים ויבואנים מתאחדים לגוף אחד שנותן מענה לנושא", מסבירה נחמה רונן, יו"ר תאגיד המיחזור, האחראי על מיחזור מכלי המשקה בישראל. "היצרנים משלמים לאותו תאגיד היטל פר אריזה שהם מוכרים".

חלק מהיצרנים כבר התחילו להתכונן לחוק החדש. "יצאנו עכשיו עם אריזות חדשות ודאגנו שהן יהיו אריזות הניתנות למיחזור, כלומר ללא מדבקות, ושהכיתוב בהן מוטבע כבר על האריזה עצמה", מספר גיל שגב, סמנכ"ל השיווק של מחלבות גד. "האם העלויות יגולגלו על הצרכן? לא ברור עדיין. במשקאות זה התגלגל לפתחו של הצרכן, אז נצטרך לראות מה יהיה".

במקביל מחייב החוק את הרשויות המקומיות לקבוע הסדרי הפרדת פסולת לשני זרמים (רטוב ויבש). המשרד להגנת הסביבה הודיע כי ישקיע 400 מיליון שקל בהפרדת פסולת, לאחר ש-46 רשויות מקומיות נענו לקריאתו והגישו בקשה להשתתף בתוכנית המיחזור והפרדת הפסולת הביתית. בתמורה יקבלו הרשויות המשתתפות בתוכנית חבילת סיוע מטעם המשרד.

רשויות אלו הגישו בקשות לסיוע בהיקף של כ-400 מיליון שקל, כשההשקעה הכוללת נאמדת ב-600 מיליון שקל. להערכת המשרד להגנת הסביבה, תופרד פסולת ביתית בהיקף של כ-1.2 מיליון טונה בשנה. בישראל מיוצרים מדי שנה 6 מיליון טונה פסולת, בעיקר ממשקי הבית. 75% מהפסולת הכוללת מוטמנת, ורק כ-25% מופנית למיחזור.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר אתמול כי "ל-2 מיליון מתושבי המדינה יתאפשר להפריד את הפסולת בביתם ולקחת חלק פעיל במהפכת המיחזור. הפרדת הפסולת תמנע את המשך זיהום הקרקע ותפיסת השטחים הפתוחים, ותיצור אלפי מקומות עבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully