וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקני שהייה לפליטים - המודל האיטלקי

ארנון מנטבר

23.12.2010 / 6:48

הטיפול בפליטים



>> ממשלת ישראל אישרה לפני כשבוע את תוכנית מתקן השהייה לפליטים בדרום. לפי החלטת הממשלה, "המרכז ייבנה במתכונת 'פתוחה' ו'סגורה', ויספק למסתננים את כל צורכיהם הבסיסיים, בהם מקומות לינה, מזון, שתייה וצורכי בריאות". בהודעה נאמר עוד כי "מתקנים דומים קיימים במדינות מערביות רבות כגון הולנד, גרמניה ואיטליה".

כדאי ללמוד מהמקרה האיטלקי על ההתמודדות עם תופעת ההגירה. בשנות ה-80 מצאה עצמה איטליה נהפכת ממדינה שירדו ממנה למדינה שמהגרים אליה בהיקף משמעותי, בעיקר מצפון אפריקה.



כדי למצוא את דרך האמצע בגישתה של איטליה כלפי מהגרים ולהקל על הלחץ הגובר שלהם היא הקימה באי למפדוזה מרכז שהייה למהגרים לא חוקיים, דומה לזה שמתכננים אצלנו. האי למפדוזה קרוב לחופי צפון אפריקה, והמדינה הקרובה ביותר היא לוב. בתקופה זו התארגנו בלוב מאות מהגרים ולאחר מכן גם אלפים בסירות רעועות באמצעות יזמים פרטיים או באמצעות חבורות של פשע מאורגן, במטרה לצלוח בים הפתוח מרחק לא מבוטל, כדי להגיע לחופי איטליה. ב-2007 ו-2008 הגיעה ההגירה באמצעות הספינות לכ-35 אלף מהגרים בשנה, מספר המוכר גם לנו.



כדי לייעל את הטיפול במהגרים ולהקל על מצבם הקימו האיטלקים את מתקן השהייה באי, שבו עורבו כל הרשויות הנוגעות בדבר: משרד הפנים, המשטרה, הבריאות, הרשויות המקומיות, והוזמנו ארגונים בינלאומיים וארגוני החברה האזרחית האיטלקית. הטיפול נעשה על פי החוק האיטלקי והאמנות הבינלאומיות. המרכז נהפך למרכז המתקדם וההומני ביותר לטיפול במהגרים בלתי חוקיים המקווים להיכנס לאירופה. ואולם התוצאה היתה הפוכה. המתקן רק הגביר את הרצון של מהגרים אפריקאים להגיע ליבשת ומספר המהגרים רק גדל. הטיפול אמנם נעשה הומני יותר, אך הבעיה לא נפתרה.



כיום הצליח ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלסקוני, תוך הידברות עם שליט לוב, מועמר קדפי, להגיע להבנות ולחתום על חוזה חשאי עם הממשלה הלובית, המחייבת את לוב לקחת את המהגרים האפריקאים שכניסתם לאיטליה לא אושרה חזרה למדינתם. הסכם זה היה אפקטיבי ביותר והצליח לצמצם משמעותית את זרם המהגרים הבלתי חוקיים שנכנסו דרך למפדוזה, כך שבשנה האחרונה הגיעו לאיטליה 500-600 מהגרים בלבד.



ההחלטה של הממשלה על הקמת מתקן שהייה פתוח, שיאכלס מהגרים בלתי חוקיים ומבקשי מקלט עד להחלטה בעניינם, היא צעד בכיוון הנכון. צעד זה חייב להיעשות במקביל לפעולות אחרות, שכבר ננקטות על ידי ישראל, שיאפשרו לשלוט בתופעה. בין היתר, ניתן להקים מחסום קרקעי שיקשה על מסתננים את המעבר. לבסוף, אסור לשכוח כי ישראל חייבת לנקוט גישה הומניטרית לטיפול בפליטים. על אף שהם מהווים רק שיעור קטן מסך המסתננים לישראל, אסור למדינה לברוח מהחובה להגן עליהם.



הכותב הוא מנכ"ל ג'וינט ישראל ויו"ר cimi, המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה של ארגון הג'וינט העולמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully