וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: אף נגיד לא מחליט על הריבית לבד

23.12.2010 / 14:15

נגיד בנק ישראל ויו"ר ועדת הכספים ניסו להסביר על עתיד הכלכלה לפי ראות עיניהם. פישר התייחס לריבית במשק, שעדיף שתוחלט בצוות, וח"כ גפני אמר כי רוב ההחלטות נגזרות מהתקשורת

חלק גדול מההחלטות המתקבלות נגזרות מ'מה תגיד התקשורת' - מאד התאכזבתי מהצורה בה מנהלים גם את חוק ההסדרים וגם את תקציב המדינה", אמר יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני בכנס איגוד החברות הציבוריות שנערך היום. "נחשפתי לתופעות שאסור שיתרחשו".

"אני וחברים אחרים, כמו חיים אורון, לא פוחדים מפריימריז", הוסיף. "חוק ההסדרים הנוכחי שאושר הוא בסך הכל חוק טוב. את זה אני אומר כחבר בוועדת הכספים. יצאו ממנו חמישה חוקים שלא קשורים אליו אך אושרו".

"בתור יו"ר הוועדה, הייתי אומר כי אין צורך בחוק ההסדרים, הוא מיותר לחלוטין - אך השנה הוא שונה. כשהשמיכה התקציבית קצרה הוויכוח צריך להיות אחר. אנחנו מדינה משוגעת, כשהעולם התחיל לדאוג מהמשבר הכלכלי אנחנו הלכנו לבחירות".

"אנחנו חזקים בנושא הכלכלי אבל יש ויכוח אמיתי באם אנחנו צריכים להשקיע כל הזמן בחזקים כלכלית והולכים למטווה היורד למיסי החברות? או שמא אנחנו הולכים למטווה ההפוך. השאלה היא האם אנחנו לא מצהירים בדרמתיות ואומרים כי אי אפשר לסייע לחלשים - ונוריד את המסים העקיפים", אמר גפני. "החלטת האוצר ומדיניות הממשלה היא לא להוריד מע"מ אך כן להפחית את מסי החברות. לבסוף נהיה הכי חזרים במסים העקיפים בין מדינות ה-OECD. את המע"מ משלמת כל משפחה - מס הכנסה לא. אני בעד להוריד את המסים אך לפי דעתי לראש הממשלה יש מדיניות איתה הוא הולך באגרסיביות יתרה".

גפני שיבח את סטנלי פישר, כי התנהלותו "עוד תילמד בפקולטה למדעי המדינה. פישר מפזר את סמכויותיו בין כולם ומחזק את כוחו".

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, התייחס בתחילת דבריו לרפורמה הצפויה בבנק ישראל: "מהקמתו של בנק ישראל ועד היום הנגיד מחליט על הכל לבד. יש לכך כמה דוגמאות בעולם, אבל אין אף נגיד שמחליט על הריבית לבד. עבודות באקדמיה קובעות שלרוב החלטות שנעשות בצוות הן טובות יותר. לכן אנחנו רוצים לשנות את החוק ונעבוד באופן שישנה את ההמשל התאגידי בבנק ישראל. ביום שהחוק החדש ייכנס לפועל, ועדה מוניטרית תקבל את ההחלטה בעניין הריבית. בוועדה ישבו 3 אנשים מבנק ישראל ו-3 מחוץ לו. אם יהיה תיקו בהצבעה, הנגיד יקבל את ההחלטה".

"נקים גם מועצה מינהלית, אם חמישה חברים במחוץ ושניים מתוך הבנק. היו"ר יהיה מחוץ לבנק. החלטות מוניטריות לא יתקבלו שם בכל מקרה. אני מקווה שהמועצה המינהלית והוועדה המוניטרית יחלו לפעול בקרוב. הממשלה צריכה לקבל רשימה של מועמדים לגופים הללו".

פישר התייחס בהמשך לפיקוח על הבנקים וציין: "מוסכם על כולם שבעיות בניהול סיכונים בבנקים תרמו לא מעט למשבר הפיננסי שעבר על העולם. לכן אנו משקיעים הרבה מאמץ להטמיע ממשל תאגידי במערכת הבנקאית".

"אנחנו מתכוונים לתת אחריות רבה יותר לדירקטוריון - נחדד הפרדה בין תפקיד בדירקטוריון ותפקיד בהנהלה. הנהלה תתמקד ביישום והדירקוריון באסטרטגיה. האחריות של הדירקטורים תהיה ברורה יותר, והמפקח ייתן תשומת לב לניהול של הבנקים. נפקח על פעילות הדירקטוריונים. כל בנק ימנה מנהל סיכונים בלתי תלוי שתהיה לו גישה ישירה לדירקטוריון".


עדכון ראשון: 13:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully