וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוליין נגד המבולבל

מאת צבי זרחיה

24.12.2010 / 7:12

אחרי קרבות קשים, עברו התקציב וחוק ההסדרים בוועדת הכספים. שטייניץ הוכיח מי בעל הבית, גפני צ'יפר את החרדים ואטיאס התחזק. מנגד, ישי ספג אש, ונתניהו שמר על כיסאו, אך זיגזג פעם אחת יותר מדי



>> מי שהגיע ביום שלישי השבוע למסדרון המוביל לוועדת הכספים בכנסת, נתקל בהמון רב: עשרות חברי מרכז ליכוד, עובדי כיל וחברות נוספות, צבא גדול של לוביסטים, חברי ליכוד וכן מנהלים של חברות כלכליות ועסקיות שעניינן נדון באותה עת בוועדה - כולם ניצבו שם. הם עטו על כל ח"כ שיצא לרגע, והסתודדו עמו כשבפיהם בקשה אחת: תגנו על העובדים - בקשה שלרוב משמעותה היא הגנה גם על הטייקונים.

בחדר שבו התכנסה הוועדה, המהומה היתה רבה. חלק מחברי הכנסת נלחמו כמו אריות למען האינטרסים של אלה שעמדו בחוץ. אחד הח"כים אף הגדיר זאת כמכירת חיסול של התקציב לטובת הטייקונים. בסופו של דבר, לאחר חודש וחצי של דיונים, אישרה הוועדה את חוק הסדרים וחוק התצקיב להצבעה בקריאה השנייה והשלישית, וההצגה הכי טובה בעיר ירדה מהבמה - עד לפעם הבאה.



נתניהו: קרקס בוועדת הכספים



נתניהו הוכיח השבוע כישורי לוליינות יוצאי דופן, אבל בדרך הוא הפך את ועדת הכספים לקרקס. כדי שתקציב המדינה ל-2011-2012 וחוק ההסדרים יזכו לרוב, נתניהו היה צריך להגיע לפשרות עם כולם. זה לא היה קל, במיוחד כשמאחורי הקלעים התברר כי גם נתניהו אינו חסין מלחציהם של בעלי ההון ופעילי הליכוד.



שר האוצר, יובל שטייניץ, ניסה להעביר חוק המבטל את הטבות המס שמקבלת חברת כיל, שבשליטת האחים עופר. אלא שעשרות חברי מרכז הליכוד וראשי רשויות מהדרום הפעילו לחצים על לשכתו, בטענה כי המהלך יפגע בתעסוקה בדרום.



הלחצים האלה גרמו לכך שנתניהו שינה את עמדתו כל כמה שעות. בתחילה הוא נמנע מלהתייצב מאחורי שר האוצר שלו, והורה לאנשיו לבקש מחברי הכנסת של הליכוד בוועדת הכספים לתמוך בפשרה עם כיל. אלא ששטייניץ השתולל ומחה על התערבותו של נתניהו, וראש הממשלה נסוג.



כמה שעות לאחר מכן, לאחר לחצים מחודשים של פעילי ליכוד, לשכת נתניהו עשתה תפנית נוספת והורתה לח"כים להתנגד להצעת שטייניץ. רק בערב, לאחר שהתברר ללשכת נתניהו ששטייניץ צפוי לגייס רוב גם בלי ח"כי הליכוד, נכנעה הלשכה והח"כים בליכוד התבקשו לתמוך בשטייניץ.



נתניהו גם תימרן בין שר הביטחון, אהוד ברק, שדרש תוספת תקציב של 6 מיליארד שקל לשנתיים, לבין שטייניץ שהתנגד בתוקף. הפתרון שהושג הוא לדחות את יישוב המחלוקת עד לאחר אישור התקציב.



בדרך לאישור התקציב איפשר נתניהו לשר החוץ אביגדור ליברמן לזכות בנקודות בציבור הרוסי בחקיקת חוק הגיור הצבאי. אבל כדי לא להכעיס יותר מדי את יו"ר ש"ס, אלי ישי, החליטה הממשלה בתחילת השבוע להמשיך לשלם קצבאות הבטחת הכנסה לחרדים. בינתיים, אישורו בשבוע הבא של התקציב הדו-שנתי בכנסת, יחזק את כיסאו של נתניהו עד סוף 2012.



שטייניץ: לא פודל



שטייניץ עשה השבוע הכל כדי להוכיח שהכינוי שהצמידו לו "המשקיעים הקטנים" במניות הגז בקמפיין שלהם - "יובל המבולבל" - אינו נכון. להפך - הוא הוכיח עצמאות ונחישות לא רק במלחמתו להעלאת הכנסות המדינה מתגליות הגז, אלא גם במאבקו למניעת פריצתו של תקציב המדינה. שטייניץ הוכיח השבוע כי אף שנתניהו משמש שר על לאסטרטגיה כלכלית, שר האוצר האמיתי הוא שטייניץ. פודל? לא הוא.



שטייניץ הצליח לבטל את הטבות המס לכיל, בניגוד לעמדתם של חברי הכנסת מהליכוד, כמו מירי רגב וציון פיניאן. הלחצים של נתניהו לא עבדו עליו, אף שעמדתו עלולה לעלות לו בכיסאו.



גם המהלכים לפתיחת שוק הסלולר לתחרות, שהוביל יחד עם שר התקשורת משה כחלון, התקבלו בכנסת למרות הלחצים של חברות הסלולר. בנוסף, גיל הפרישה בצה"ל הועלה בהדרגה, חרף הקשיים שהערימו מערכת הביטחון ויו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ.



משפחת עופר ספגה מהלומה נוספת משטייניץ השבוע - הוא העביר סעיף שלפיו ענף הספנות, שבו פעילים האחים עופר באמצעות צים, לא ייהנה מפטור מחוק ההגבלים העסקיים. בין רפורמה אחת לשנייה, הצליחו שטייניץ וכחלון לאשר גם את החוק למעבר מזיכיונות לרישיונות בשידור המסחרי.



מבחנו של שטייניץ יהיה בשבוע הבא - אם יצליח להדוף תביעות נוספות לתוספות תקציב: למשל, כמה כסף הוא יצטרך לתת כתוספת תקציב למערכת הביטחון, כפי שביקש נתניהו, ובכמה יועלה המס על הגז. במקביל, הוא ייאלץ לשקם את מעמדו הפוליטי. בני סבן, ראש מועצת העובדים של רותם דשנים (חברה בת של כיל) ואיש ליכוד ותיק, הבטיח השבוע כי "שטייניץ יחזור בקדנציה הבאה ללמד באוניברסיטה", ולא נראה שיש לשטייניץ תוכניות כאלה.



גפני: בונוס לבוחר



ח"כ משה גפני יצא כמנצח. בשקדנות ובחריצות הוא אישר במהירות את סעיפי חוק ההסדרים והתקציב, ויצא בידיים עמוסות ב-516 מיליון שקל - מרביתם לבוחריו: הממשלה אישרה השבוע את ההסדר להמשך תשלום קצבאות הבטחת הכנסה לאברכים בעלות של 127 מיליון שקל.



שלשום, אחרי שוועדת הכספים אישרה את הצעת חוק ההסדרים, קיבל גפני בונוס - האוצר הגיש לאישור הוועדה בקשה להגדלת תקציב האברכים והישיבות ב-19 מיליון שקל. בנוסף, גפני ביטל את הקיצוץ בקצבאות הילדים בסך של 360 מיליון שקל - מהלך שהקנה לו נקודות בקרב בוחריו החרדים.



האוצר אף נכנע לדרישתו של גפני והכניס לחוק ההסדרים סעיף המאפשר ליועצות מס לקבל הכרה, אף שאין להן תעודות בגרות. בכך מקל גפני על יועצות מס שלמדו ב"בית יעקב" - רשת הסמינרים החרדית המקורבת ליהדות התורה.



גפני הראה גם שהוא פועל לטובת כלל האוכלוסייה: בשבוע שעבר סיכם עם הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, על ביטול ההחלטה להעלות בשבוע הבא את תעריפי המים ב-2.7%.



ישי ואטיאס: זה שעולה וזה שיורד



ש"ס יצאה מדיוני התקציב כשידה על התחתונה - בניגוד לשנים האחרונות, שבהן תמיד ברגע האחרון הצליחה להרעיף עשרות מיליוני שקלים על מוסדותיה. מעמדו הציבורי של יו"ר ש"ס, אלי ישי, נמצא בשפל - בשל המחאה הציבורית נגד חוק האברכים, אי השתלבותם של החרדים בשוק העבודה ותמיכתו בגירוש ילדי העובדים הזרים. נתניהו הבין כי לא זה הזמן לפתוח את הקופה עבור ש"ס, וכבר דחה את הדיון שנועד להתקיים מחרתיים בממשלה במתן פטור גורף מגיוס לחרדים.



אם לא די בכך, ישי גם נושא באחריות מיניסטריאלית למצבם של מכבי האש, וספג אש ממבקר המדינה על טיפולו במערך הכבאות. ביולי 2010 הוא אמנם הצליח להגדיל במיליארד שקל את תקציבי האיזון של הרשויות המקומיות - אבל מי סופר.



מצד שני, שר השיכון, אריאל אטיאס, הצטייר ככוכב עולה. במקום לעסוק בחוקי דת ומדינה, הציע אטיאס לש"ס לטפל בנושאים החברתיים המעסיקים את בוחריה, כמו הדרישה לסבסד משכנתאות בפריפריה לזוגות צעירים. אטיאס - וגם אריה דרעי - נושפים בעורפו של ישי, ובעתיד נראה אם יהיו לכך גם השלכות פוליטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully