וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להאיץ את יישום תמ"א 38

נתי אגמון ואהוד מררי

24.12.2010 / 7:12

היערכות לרעידות אדמה



>> על רקע האסון הכבד בכרמל, שגבה את חייהם של עשרות קורבנות והסב נזק כספי של כ-2 מיליארד שקל למשק הישראלי, מתחדד מחדלן המתמשך של הרשויות בהיערכות לאסון טבע צפוי נוסף, שנזקיו עתידים להיות קשים אף יותר - רעידת אדמה חזקה בישראל. מחדל זה חמור במיוחד על רקע קיומה של תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים ישנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), אשר כל תכליתה להפחית משמעותית את מספר הנפשות שייפגעו והרכוש שיינזק במצב של רעידת אדמה. התוכנית כמעט שאינה מיושמת בפועל, אף שחלפו שנים רבות מאז החלתה.

עובדה מצערת זו ניתן לייחס בעיקר לבעלי הדירות, שעיקר מעיינם נתון למקסום הפוטנציאל הכלכלי הגלום ביישום התוכנית והשאת ערך דירותיהם, ולא ליתרונות הבטיחותיים שלה. בעלי דירות רבים אדישים לסכנה הטמונה במבנים ישנים, שאינם עומדים בתקן רעידת אדמה, ומסרבים לפעול לחיזוקם גם כאשר הם אינם נדרשים לשאת בעלות של ביצוע עבודות החיזוק, וגם כאשר הם עתידים ליהנות מיתרונות לא מבוטלים כתוצאה מיישום התוכנית (כגון הרחבת דירותיהם או הוספת מעלית, חניה וכיוצ"ב).



ההשלכות הקשות של עיכוב יישומה של תמ"א 38 עלולות ליפול על כתפי הציבור בכללותו. אם חלילה תתרחש רעידת אדמה, תיאלץ המדינה לשאת בעלויות העצומות של פיצוי הנפגעים ושיקום המבנים שקרסו עקב אי עמידתם בתקן רעידת אדמה. מדובר במצב המחייב את התערבות המחוקק.



תוצאותיו הקשות של אסון הכרמל מחייבות את הרשויות לפעול בדחיפות כבר עתה כדי למנוע את אסון הטבע הבא. יש מקום אפוא לערוך שינוי מהותי במתכונת החוק, ובצד התמריצים הקיימים, לכלול גם מנגנון הכופה על בעלי הדירות ליישם את הוראת תמ"א 38 תוך פרק זמן מוגבל, ובהתאם לקריטריונים שונים (כמו שנת הקמת הבניין ומצבו). אם בעלי הדירות לא יממשו את התוכנית בתוך פרק זמן נתון, יוטלו עליהם קנסות וסנקציות, והרשות המקומית תהיה רשאית לפעול לחיזוק הבניין על חשבונם של בעלי הדירות.



חשוב להדגיש כי אין מדובר בהתערבות מעבר לנדרש בקניינו של הפרט. חוקי עזר עירוניים רבים קובעים כי במקרה של מבנה מסוכן יש לחייב את דיירי הבית המשותף לפעול לשיפוצו, ומטילים אף סנקציות כנגדם. דינו של בניין שאינו עומד בתקן של רעידות אדמה ועלול להתמוטט בעקבות רעידת אדמה, אינו אמור להיות שונה מזה של מבנה מסוכן.



הטלת קנסות וסנקציות עונשיות לצד מערכת התמריצים הקבועים בחוק, עשויה על כן לשרת את האינטרס הציבורי ביישום תמ"א 38, ועל המחוקק לפעול לתיקון החוק ברוח זו.



-



הכותבים הם עורכי דין ממשרד שבולת ושות' המתמחים בנדל"ן ובליטיגציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully