וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איל גבאי תומך במסירת תחנת כוח נוספת לחברת החשמל

מאת אבי בר-אלי

26.12.2010 / 7:04

בלעדי בניגוד להמלצת האוצר ולמרות ויתור העובדים, הורה מנכ"ל משרד ראש הממשלה לבחון את הקמת תחנת הכוח באלון תבור בידי החברה



>> לאחר כישלון הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל ובנמלי הים, ננעץ מסמר נוסף בארון הקבורה של תוכנית "בלימה ותנופה", שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו עם כניסתו לתפקיד. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, הורה ביום חמישי למשרדי האוצר והתשתיות לבחון את האפשרות כי חברת החשמל היא שתקים את תחנת הכוח הנוספת באלון תבור שבצפון. ההוראה של גבאי ניתנה למרות מצבה הפיננסי הקשה של החברה ולמרות הפגיעה הצפויה ביזמות הפרטית במשק החשמל.

הוראת גבאי עומדת בסתירה למסקנות צוות "90 הימים" שבראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, שקבע כי אין צורך בהקמת תחנת כוח נוספת בידי חברת החשמל. ההוראה ניתנה אף שוועד העובדים בחברת החשמל כבר הסכים לוותר על הקמת התחנה החדשה באלון תבור בידי החברה. בכך, עשויה הוראת גבאי לפגוע במתווה המוסכם עם העובדים לרפורמה בחברה - ובמקביל, להחליש את התחרות במונופול החשמל.



תחנת הכוח באלון תבור היתה חלק מתוכנית החירום למשק החשמל ותוכננה לספק למשק 375 מגה-ואט ב-2012. המכרז להקמת התחנה בהיקף של כ-500 מיליון דולר פורסם כבר לפני שנתיים - אך הוקפא בשל העדר מקורות מימון. לפיכך, הטלת הפרויקט על חברת החשמל תחייב ככל הנראה את ייקורו הנוסף של תעריף החשמל - היות שדירקטוריון החברה מסרב לאשר לחברה לשאת בעלויות פיתוח נוספות ממקורותיה. הוראת גבאי ניתנה במהלך פגישה שקיימו ביום חמישי ראשי משרדי התשתיות והאוצר בנוגע להמלצות צוות "90 הימים". באוגוסט הורה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקים את הצוות הבינמשרדי במטרה לבחון את הממשק שבין הרפורמה המדשדשת בחברת החשמל, מימון תחנות הכוח, אופן עידוד יצרנים פרטיים במשק החשמל - וכן את דרך הפעלתה של תחנה d באשקלון.



לפני כחודש המליץ הצוות כי חברת החשמל לא תקים עוד תחנות כוח בגז טבעי וכי לא תאושר תוכנית חירום חדשה למשק. לדעת חברי הצוות, שוק החשמל הפרטי בישראל והשלמת שלב ב' של תוכנית החירום הראשונה למשק החשמל יוכלו לתת מענה מספק לביקושים לחשמל ב-2012-2013. זאת, במקביל לדחייה של כחצי שנה בהתקנת הסולקנים (מסננים) בארובות תחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל - מהלך שימנע את השבתת התחנות בתקופת המחסור הצפויה.



באשר לתחנה באלון תבור, נקבע כי זו לא תוקם בידי חברת החשמל משום שהיא אמורה להיות מוקמת ממילא בידי יזמים פרטיים, במסגרת הסיכום שאליו הגיעו באחרונה הממשלה, הנהלת חברת החשמל והעובדים.



עם זאת, המלצות הצוות נתקלו בהתנגדותו הנחרצת של שר התשתיות עוזי לנדאו, שדוחף למסירת הפרויקטים הנוספים לידי חברת החשמל בנימוק של "בצורת החשמל" הצפויה ב-2013. השר אף חתם בשבוע שעבר על תוכנית פיתוח למשק החשמל לחמש השנים הבאות, שבה כלל את הקמת תחנת הכוח באלון תבור בידי חברת החשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully