וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש לעורכי דין ב-2010 עלה ב- 30% - אך לא חזר לרמת 2008

מאת נורית רוט

26.12.2010 / 7:03

בעוד ש-2009 התאפיינה במיתון והקפאה בגיוסים, ב-2010 מסתמנות התאוששות וחזרה לשגרה בשוק עריכת הדין. מניתוח של יותר מ-1,500 משרות עריכת דין שהוצעו השנה בחברת ההשמה קודקס עולה כי הגידול בביקושים הקיף את כל תחומי המשפט - ובלט במיוחד בתחומים שנפגעו מהמיתון וחזרו



>> כדי להבין את התהפוכות שעברו הכלכלה העולמית ובעקבותיה הכלכלה המקומית בשנתיים האחרונות, מספיק להסתכל על שוק עריכת הדין הישראלי ולבחון את העליות והירידות שחלו בו.



ענף עריכת הדין משרת את ענפי התעשייה והכלכלה השונים ולכן עורכי הדין מושפעים באופן ישיר ומהיר מהאקלים הכלכלי במשק ומהשאלה אם נעשות בו עסקות או לא. אין זה מפתיע שבעוד ש-2008 אופיינה כשנת המשבר הכלכלי (אף שהמשבר פרץ רק בסופה) ו-2009 אופיינה כשנת מיתון ויציאה אטית מהמשבר, את 2010 אפשר להגדיר כשנת ההתאוששות והחזרה לשגרה גם בענף עריכת הדין.

מנתונים שאספה חברת ההשמה לעורכי דין קודקס עולה כי הביקוש לעורכי דין ב-2010 היה גבוה ב-27% מהביקוש לעורכי דין ב-2009. עם זאת, מנתוני החברה עולה כי השוק עדיין לא הדביק את הישגי 2008, שבתחילתה, עד לפרוץ המשבר באמצע ספטמבר, הסתמנה כבועה. היקף משרות עריכת הדין שהוצעו ב-2010 עדיין נמוך ב-7% מהיקף המשרות שהוצעו בחברה ב-2008.



מנכ"ל קודקס, אלינור מור-סיטבון, מסבירה כי "בין 2007 ועד לאמצע 2008 היתה תקופת שפע במשק באופן כללי. במהלכה משרדים מסוימים הכפילו ואף שילשו את כמות עורכי הדין המועסקים בהם.



"כשהגיע המיתון של סוף2008 ותחילת 2009 הבועה התנפצה, הענף נכנס לקיפאון ומשרדי עורכי דין אף פיטרו עובדים. לעומת זאת, הביקושים של 2010 מעלים את הענף על המסלול בחזרה לנורמליזציה והביקושים בשוק גדולים יותר מהביקושים לעורכי דין שנרשמו ב-2009".



ינואר-מארס: בסימן התאוששות



2010 סומנה כבר מראשיתה כשנת התאוששות בענף עריכת הדין. לפי נתוני קודקס, ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה של קרוב ל-70% בביקוש לעורכי דין, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. ברבעון זה הוצעו בחברה 364 משרות חדשות לעורכי דין. הגידול היה רוחבי והקיף את כל תחומי המשפט ואת כל סוגי המעסיקים - משרדים, חברות והמגזר הציבורי.



העליות החדות ביותר בביקוש לעורכי דין נרשמו במשרדים הגדולים ובחברות: מתוך כל המשרות החדשות בינואר-מארס 2010, כ-30% היו משרות שהציעו המשרדים הגדולים (המהווים רק 4% משוק עריכת הדין). חלקן היחסי של המשרות החדשות במשרדים בינוניים בינואר-מארס היה קטן יחסית - 22% בלבד.



נתוני הרבעון הראשון של 2010 המשיכו למעשה את שינוי המגמה, שאותותיה נראו כבר ברבעון האחרון של 2009 ונבעו מהתאוששות המשק מהמשבר הכלכלי. המגמה ברבעון זה היתה של יציאה מקיפאון וחזרה לנורמליזציה בנוסח העידן של טרום המיתון.



מאי: משבר היורו גורם לירידה בביקושים



לפי נתוני קודקס, בעוד שאפריל שאופיין בביקושים גבוהים לעורכי דין, במאי חווה ענף עריכת הדין ירידה בביקושים - בראשונה בשנה זו. בסך הכל כמות משרות עריכת הדין שנפתחה במאי היתה נמוכה בכ-30% מהכמות הממוצעת לחודש של משרות עריכת דין חדשות ב-2010.



בקודקס מסבירים כי הירידה נבעה משתי סיבות. המהותית יותר היתה השפעת משבר היורו באירופה על השוק המקומי. המשבר, שפרץ בסוף אפריל, עורר את חששות המעסיקים והמגייסים מפני מיתון עתידי. תגובתם המיידית היתה לעכב את פתיחתן של משרות חדשות לעורכי דין. סיבה אחרת, פרוזאית יותר, לקיטון בביקושים היתה מיעוט ימי העבודה באפריל (עקב חג הפסח), שהשפיע לרעה על פתיחת המשרות בחודש שאחריו.



עם זאת, בקודקס אומרים כי הירידה של מאי היתה קצרה והחזרה לנורמליזציה היתה מהירה גם היא, כך שכבר ביוני ניכר גידול מתון בביקושים לעומת מאי. עם זאת, הגידול לא היה במידה שהחזירה את הענף להיקפי הביקוש של הרבעון הראשון.



אוגוסט-ספטמבר: לא מחפשים עורכי דין



הרבעון השלישי של השנה, לפי קודקס, היה החלש ביותר ב-2010. בקודקס מסבירים כי הסיבות לכך הן עונתיות בעיקרן: חופשות הקיץ ופגרת בתי המשפט באוגוסט, וחגי ישראל הפותחים את השנה העברית. בספטמבר המשופע בחגים, לדוגמה, המשיכה ואף הגיעה לשיאה הירידה בביקושים לעורכי דין. הירידה משתקפת בעובדה שרק 18% מכלל הביקוש השנה למשרות חדשות הוצע ברבעון זה, לעומת 28% ברבעון הראשון וברבעון האחרון של השנה.



אוקטובר-דצמבר: חזרה לביקושים



לפי קודקס, ברבעון האחרון בכל שנה נפתחת, בדך כלל, כמות גדולה של משרות עריכת דין. הרבעון האחרון של 2010 לא היה שונה - הביקוש לעורכי דין שנרשם בקודקס ברבעון עלה בהיקפו על הביקוש לעורכי דין בתקופה המקבילה הן ב-2009 והן ב-2008. לעומת הרבעון הרביעי ב-2009 נרשם גידול של כ-15%.



מור-סיטבון מסבירה כי "2010 היתה שנת התאוששות בדרך לנורמליזציה בענף המשפט, השנה ראינו עלייה בביקושים ואווירה חיובית יותר בקרב המעסיקים. למעשה, 2010 הסתיימה בהלך רוח חיובי בדומה להלך הרוח ששרר בפתיחתה. עם זאת, מההשפעה המהירה והמיידית של משבר היורו במאי על הביקושים לעורכי דין אנו למדים על מידת הזהירות והשבריריות של האופטימיות בקרב המעסיקים בענף המשפט, ועל מהירות ההשפעה של הכלכלה הגלובלית על הביקושים לעורכי דין בישראל".



הביקוש הגדול ביותר - במשרדים הקטנים



לפי נתוני קודקס, הביקוש לעורכי דין בקרב כל אחד מסוגי המעסיקים גדל אבסולוטית במהלך השנה, פרט למשרדים הבינוניים. אלה היו יוצאי דופן - כמות המשרות שנפתחו בהם היתה קטנה ב-10% לעומת השנה שעברה. עיקר הביקוש לעורכי דין הגיע השנה מהמשרדים הקטנים (38%). נתון זה, מסבירים בקודקס, אינו מפתיע מכיוון שרוב עורכי הדין בישראל מועסקים במשרדים הקטנים. לפי הערכות, משרדים אלה חולשים על הנתח הגדול ביותר של המשרות בשוק - 72%.



בהשוואה ל-2009 אפשר לראות כי הנתח של משרדים אלה בעוגת המשרות גדל על חשבון המשרדים הבינוניים, שנתח המשרות החדשות שהוצעו בהם השנה היה 18%, לעומת 28% ב-2009. למרות הקיטון, המשרדים הבינוניים שמרו על מקומם בדירוג והם מדורגים במקום שני אחרי המשרדים הקטנים מבחינת הביקוש בהם לעורכי דין השנה.



הביקוש לעורכי דין בחברות נותר סביב 16%. כך גם נשמר שיעור הביקוש לעורכי דין ה במשרדים הגדולים (13%). במשרדים הגדולים מאוד חל גידול של 3% בנתח המשרות לעומת 2009, וכעת הוא מסתכם ב-12%. במגזר הציבורי חלה עלייה בנתח המשרות - מ-2% ב-2009 ל-4% השנה.



המבוקשים ביותר:ליטיגציה, מסחרי ונדל"ן



מהניתוח שערכה קודקס עולה כי הצמיחה בביקוש לעורכי הדין מבחינת חלוקה לתחומי עיסוק היתה רוחבית וכללה את כל תחומי העיסוק. תחום הליטיגציה (ניהול סכסוכים בבתי משפט) היה המוביל מבחינת הביקוש לעורכי דין ב-2010 - 18% ממשרות עריכת הדין שהוצעו השנה היו בתחום זה; 15% מהמשרות שהוצעו השנה היו בתחום המסחרי המקומי ו-14% מהמשרות היו בתחום הנדל"ן.



התחומים שבהם הצמיחה ב-2010 הורגשה במיוחד הם דווקא אלה שנפגעו באופן קשה בתקופת המיתון. בתחומים מסוימים, כמו היי-טק ושוק ההון, התבטאה הפגיעה שנוצרה בעקבות המשבר בין היתר בצמצומים של כוח אדם והימנעות מגיוסים חדשים. כיום, תחומי עיסוק כמו בנקאות, נדל"ן, ביטוח, שוק ההון, היי-טק ומסחר בינלאומי חזרו להיות שחקנים משמעותיים בביקושים.



כך למשל, הביקוש לעורכי דין ב-2010 בתחום הבנקאות היה גדול פי חמישה מהביקוש לעורכי דין באותו תחום השנה שעברה. כמות משרות עריכת הדין בתחום הנדל"ן גדלה פי שלושה, משרות עריכת דין בתחום הביטוח גדלו פי 2.5, הביקוש למשרות חדשות בתחום שוק ההון גדל פי שניים לעומת הביקוש ב-2009, וגם בתחום ההיי-טק והקניין הרוחני נרשם גידול של פי שניים בביקוש לעורכי דין מתמחים.



בקודקס מסבירים כי מדובר בתחומים שהביקוש בהם הוא פועל יוצא ישיר של שגשוג בסקטורים אחרים במשק. לדברי מור-סיטבון, תחומים כמו בנקאות, מסחר בינלאומי, שוק ההון, נדל"ן והיי-טק קשורים באופן ישיר למצב הכללי במשק ולכמות העסקות המתבצעות, וככל שהמצב הכללי משתפר, כך צומחים גם תחומים אלה.



"גם תחומים שהם לכאורה יציבים יותר לשינויים במשק, כמו דיני משפחה, ליטיגציה ותחומים אזרחיים, הראו שיפור משמעותי ב-2010", אומרת מור-סיטבון. "זאת, מכיוון שהן המעסיקים והן עורכי הדין חשו ביטחון תעסוקתי רב יותר לאחר תקופה ארוכה של קיפאון בעקבות המיתון, וניצלו את 2010 להתרחבות ולרענון השורות בארגון".



הוותק המבוקש ביותר: שנתיים עד שש



כיצד משפיע הוותק של עורך הדין על הביקוש לו בשוק? לפי נתוני קודקס, הביקוש הגדול ביותר כיום בענף עריכת הדין הוא לעורכי דין בעלי ותק בינוני - כלומר ניסיון של שנתיים עד שש שנים בתחום. 66% מהמשרות שהוצעו בחברה היו לעורכי דין בעלי ותק זה. 19% מהמשרות היו לעורכי דין חסרי ניסיון, ו-7% מהמשרות היו לעורכי דין בעל ותק משמעותי יותר - יותר משש שנות ניסיון. ב-8% מהמקרים כלל לא הוזכר נושא הוותק.



מור-סיטבון מסבירה כי "מעסיקים רבים מבקשים להעסיק עורכי דין צעירים במטרה להכשיר ולעצב אותם מבחינה מקצועית. כשמדובר בדרישה לעורכי דין בעלי ותק של כמה שנים, המטרה היא לעשות שימוש בכישורים ובידע שכבר נרכשו על ידם במהלך תקופת עבודתם במקצוע. הדגש של המעסיק במקרה כזה הוא על הרמה המקצועית וההישגים שהושגו".



כיצד בוצע הסיכום השנתי



>> במסגרת הסיכום השנתי נבחנו יותר מ-1,500 משרות עורכי דין שנפתחו במהלך 2010 בחברת ההשמה לעורכי דין קודקס.



באמצעות המערכת הטכנולוגית של החברה המאפשרת איסוף, מיון וניתוח הנתונים, נבחנו ומוינו המשרות וכל אחת מהן סווגה על פי כמות פרמטרים: סוג המעסיק (משרד עו"ד, מגזר ציבורי, חברה), גודל המשרד (גדול, בינוני, קטן), תחום עיסוק (מסחרי, ליטיגציה, נדל"ן, מיסוי וכו') והוותק הנדרש לתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully