וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי נגיד תודה על מצוקת הדיור?

אפרים דוידי

26.12.2010 / 8:40

מצוקת הדיור מתרחבת, אך בממשלה בעיקר עסוקים בלהציג כיצד לא הם האשמים במצב שנוצר. אפרים דוידי חושב שבדיור מתחוללים אותם התהליכים להם היינו עדים בשירותי הכיבוי והמים

אף אחד כבר לא מתווכח על כך שמצוקת הדיור הולכת ומחריפה. היו שהכחישו, היו שהתעלמו ויש שדיברו על "בועת הנדל"ן". היום ברור לכל שהמצוקה קיימת, והיא מקיפה מגזרים הולכים וגדלים.

זקוקים למעשים

המתמטיקה של מצוקת הדיור פשוטה: בונים פחות ממה שנחוץ. הדינמקה של מצוקת הדיור אף היא פשוטה: הממשלה סבורה מזה שני עשורים ש"כוחות השוק יסדרו". קרי: הפרטה ואי-דאגה לצרכי הדיור של האוכלוסייה יפתרו את המצוקה. אבל העובדות הן עקשניות. בתחום הדיור מתחוללים אותם התהליכים להם היינו עדים בשירותי הכיבוי לפני מספר שבועות באסון הכרמל. בתחום המים יתחוללו בדיוק אותם התהליכים להם אנו עדים כעת עם הדיור.

לכן, עצוב לקרוא את פרוטוקול ישיבת ועדת הכספים שנערכה בשבוע שעבר בה נידונה מצוקת הדיור. לפתע, כולם, נעשו פרשנים. שר האוצר, יובל שטייניץ נאלץ להודות ש"שורש הבעיה הוא בכך שמשנת 2001 ועד 2009 בנו הרבה פחות ממה שנדרש בגלל מגוון סיבות". בגלל מגוון סיבות? הרי הכל בידי שמיים, נכון?

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התייחס אף הוא לנושא. לדבריו, "מחירי הדירות עלו בשנתיים האחרונות ב- 35%. קצב של 18% בשנה. זה קצב שלא יכול להימשך. אחרת עלול לקרות מה שקרה במדינות אחרות. לא ניתן לזה לקרות, וכולם היום מבינים את זה. נקטנו צעדים, אבל כל הכלים שיש לבנק ישראל הם בצד הביקוש. אנחנו יכולים למתן עליית המחירים רק כשמייקרים את המשכנתאות". מעניין שפרופ' פישר מסוגל לגייס תוך שנה-שנתיים 260 מיליארד שקל כדי לרכוש דולרים – לטובת היצואנים – אבל לא מסוגל לגייס מיליארדים בודדים כדי להזרים אותם לבנקים האמורים לעשות שימוש בכספים אלה ולספק משכנתאות בתנאים מועדפים לבעלי השכר הנמוך והבינוני.

גם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, ה"חברתי", התייחס בוועדת הכספים לנושא. לדבריו, "צריך העדפה מתקנת לפריפריה. לתת סבסוד משכנתאות לכל זוג צעיר שקונה לראשונה דירה בחייו בפריפריה. זה לא פותר את הבעיה לבד, אבל זה צעד משלים". צעד "משלים" למה בדיוק?

במהלך דבריו של אטיאס, התפרץ לישיבה בחור צעיר שאיננו שר, איננו מרצה מוערך לכלכלה ואף לא קיבל התואר "הנגיד הבנק המרכזי המצטיין בעולם", אבל בפיו דברי אמת: "אני רואה לא תיתנו לנו לדבר. אני צעיר מירושלים. תדאגו גם למעמד הביניים. אני עוד שוקל להישאר לישון פה". הוא סולק מהאולם על ידי סדרני הכנסת לפני שהספיק לסיים את דבריו. בוודאי משתתפי הישיבה אמרו אחד אל השני "מהו מבין?" בסך הכל מדובר בעוד צעיר הסובל ממצוקת דיור. הצעיר המתפרץ לא רצה פרשנויות, הוא זקוק למעשים.

כך, שאם מחפשים למי להודות על העמקת משבר הדיור, אפשר להתחיל באדונים שטייניץ, פישר ואטיאס. אבל למי הברכה? הברכה מגיעה לכל אותם רבנים, אנשי הימין הקיצוני ועסקנים החברים בקואליציה של רון חולדאי בתל-אביב שקידמו שתי הפגנות "נגד זרים" בערים השכונות בת ים ותל-אביב. כאשר עשרות רבנים גזעניים קוראים "לא למכור בתים לערבים", הם עושים שירות מצוין לממשלה ולאלה המעוניינים בהאמרת מחירי הדירות. עבורם לא הממשלה אשמה במצוקת הדיור, ועוד פחות הפרטת הדיור אשמה. מי שאשם, לדידם, הם ה"זרים", שחלקם אזרחי מדינת ישראל. עסקנים מקומיים במפלגותיהם של שטייניץ ואטיאס נצפו השבוע בדרום תל-אביב בניסיון להוציא את התושבים להפגנה נגד "המסתננים", מהגרי העבודה והפליטים.


* ד"ר אפרים דוידי, המכללה חברתית-כלכלית www.sea.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully