וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הקיבוצים יוכלו לבנות עוד יחידות דיור

רנית נחום הלוי

27.12.2010 / 9:20

במסגרת ההסכם המתגבש עם מינהל מקרקעי ישראל, יידרשו הקיבוצים להפריש עד 5% מדמי השכירות כתנאי להמשך הבנייה. המינהל דורש כי הקיבוצים ישכירו רק כ-40% מיחידות המגורים

בשבוע הקרוב צפוי מינהל מקרקעי ישראל לחתום על הסכם פשרה עם התנועה הקיבוצית, שיחדש את מתן היתרי בנייה והקמת יחידות דיור בשטחי הקיבוצים. לפי ההסכם המתגבש, הקיבוצים יאלצו להפריש למינהל כ-5% מהיקף ההכנסות מדמי השכירות לדירות. כמו כן הקיבוצים יוגבלו בשיעור הדירות שיוכלו להשכיר לזוגות צעירים וסטודנטים.

המינהל תובע כי ההסכם שיגובש יחול גם רטרואקטיבית על שבע השנים האחרונות, עם הפרשה בשיעור של 2%-6%, כתלות באזורי עדיפות לאומית.

כמו כן, דורש המינהל כי הקיבוצים ישכירו רק כ-40% מיחידות המגורים. בקיבוצים מבקשים שיעור גבוה יותר, אך עשויים להתפשר על לא יותר מ-50% באזורי עדיפות לאומית. באזורי ביקוש ובמרכז, הקיבוצים יוכלו להשכיר רק כ-25% מיחידות הדיור שברשותם.

החתימה על הסכם הפשרה תסיים את הקרב שמתנהל כבר יותר משנה בין המינהל לתנועה הקיבוצית על היקף הדירות שאותן משכירים הקיבוצים לסטודנטים וזוגות צעירים. בעוד שהקיבוצים ביקשו להקים יחידות דיור חדשות לחברי קיבוץ חדשים ובנים חוזרים, במינהל מקרקעי ישראל דרשו שישתמשו ביחידות המושכרות קודם לפיתוח קרקע חדשה. התוצאה: בשנה האחרונה לא היה ניתן להרחיב את הקיבוצים ולבנות יחידות דיור.

מנתוני התנועה הקיבוצית עולה כי בין 2007 ל-2009 נרשמה צמיחה דמוגרפית בקיבוצים, ומתוך 270 קיבוצים 180 מהם קולטים כיום כ-4,000 חברים חדשים. עם זאת, נתוני 2010 מראים היחלשות המגמה, בין השאר בשל הסירוב למתן היתרי בנייה למצטרפים.

היעד: אהוד ברק

עשרות נציגי הקיבוצים מכל ישראל הגיעו אתמול לכינוס חירום באולם צוותא בתל אביב וקראו לצאת למאבק קשה נגד הממשלה ומינהל בעיקר לקראת אישור התקציב הדו-שנתי ביום שלישי. "זה שנים שיש נגיסה אטית בזכויות שלנו, ואם לא נילחם כעת נפסיד הכל", אמר איציק בדר, חבר קיבוץ גבעת חיים מאוחד. "הבנים שלנו, שבמשך שנים עזבו את הקיבוצים, רוצים כיום לחזור בהמוניהם, וגם אחרים רוצים - אבל אין לאן. המשימה שלנו בעשור הקרוב היא להכפיל את אוכלוסיית הקיבוצים. כיום אנחנו מונים 120 אלף חברים ובקלות ניתן להכפיל את האוכלוסייה. אבל המדינה עוצרת בעדנו. ביד אחת היא רוצה לייצר פתרונות דיור ולפתח את הפריפריה, וביד השנייה היא מגבילה אותנו".

ח"כ שי חרמש (קדימה), שהגיע לכינוס, קרא לכל חברי הקיבוצים להפגין נגד יו"ר מפלגת העבודה, שר הביטחון אהוד ברק: "אני מרגיש שזו מסיבת הספד לאומית. צריך להפעיל איום אסטרטגי על מנהיג מפלגת העבודה. ברק צריך לעצור את התקציב הדו-שנתי. לפני אישור התקציב ביקש שר הביטחון תוספת תקציב של 6 מיליארד שקל, אבל לא רואים את המאבק שלו על הקרקע ועל השכרת דירות לסטודנטים. שם יש קול דממה. צריך להשתמש באקדח הפוליטי. קחו את הרגליים ותפגינו. כמו שישי וגפני משיגים - כך אנחנו יכולים להשיג".

"הממשלה מובילה כיום רפורמה במגזר העירוני - שם היא פועלת להקטין את החיכוך בין חוכרי הדירות למינהל, באמצעות העברת הדירות לבעלותם", אמר בכינוס עו"ד מיכי דרורי, המייצג את התנועה הקיבוצית. "לעומת זאת, ההתנהלות של המדינה עם הקיבוצים היא הפוכה. אצלנו עוסקים בהלאמה - לא רק שלא הולכים קדימה, אלא הולכים אחורה: מתערבים בהיתרי בנייה ובהשכרת דירות, על אף שהדבר מותר לנו. יש התעלמות מוחלטת מחוזי החכירה של הקיבוץ, ואפליה בין העירוניים לקיבוצניקים והמושבים".

"נחולל מהפכה"

מזכיר התנועה הקיבוצית, זאב (ולוולה) שור, ציין כי בימים האחרונים הפעילה התנועה הקיבוצית לחץ על מפלגת העבודה שתביא לפתרון הבעיה. "ביום חמישי נקראנו לישיבה מיוחדת שבה אמרנו שני דברים: ראשית, לא להצביע על תקציב המדינה אם המחלוקת עם המינהל לא תיפתר; ושנית, הודענו לכל הסיעה שאנו נאבקים על הבית, ומי שלא אתנו - לא נהיה אתו".

לדברי שור, "אנו נאבקים על דברים מוגדרים ביותר - על הבנייה בשטח המחנה בלי התניות של המינהל. עד היום לא הורגלנו לקרוא לכנסי חירום והפגנות, אבל הגזירה של המינהל היא חמורה מהספר הלבן. 75% מהקיבוצים הם בפריפריה, בגליל ובנגב. יש כיום משבר דיור. אם יאפשרו לבנות אצלנו, נוכל לחולל מהפכה".

מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, מסר: "אנחנו בשלבי הסדר עם הקיבוצים. לא ידוע לנו על המאבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully