וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2011? אל תאמינו לכל המלצות האנליסטים

צחי כהן

27.12.2010 / 14:30

מעבר להמלצות הממוקדות של האנליסטים, כיצד תראה השנה הקרובה בשוק ההון? צחי כהן חושב שהאנליסטים גם יכולים להטעות. כדי שזה לא יהיה עם הכסף שלכם, הנה מספר כללים שחשוב לדעת

2011 לא אמורה להיות שנה סוערת בשוק המניות כקודמתה. אנליסטים ופרשנים צופים עליה ממוצעת של 8%–10% במהלך השנה במדד המעו"ף. ההמלצות העיקריות מתמקדות בהקטנת פוזיציות באג"ח ובהשקעה במניות המחלקות דיבידנדים במזומן באופן קבוע. על השקעה במטבעות איש כמעט לא מדבר. זהב וסחורות הפכו כצפוי למעניינים מתמיד.

ניסיון לעקוף את הממוצע הצפוי ל–2011 טומן בחובו סיכון. ניירות ערך לא מעטים נסחרים בשווי הוגן מבחינת הקונים ודוגמאות לכך ניתן למצוא בחברות הגדולות כמו טבע, חברה לישראל, נייס מערכות, בזק, כי"ל, קבוצת דלק, שטראוס וחלק מהבנקים.

חברת טבע הפגינה חולשה במרבית 2010 על רקע החשש מתחרות גנרית אפשרית לתרופת הדגל שלה – הקופקסון. לכן, מחירה של טבע סביר לנוכח חולשתה בשנה החולפת ולאור העובדה שהחברה הודיעה על כוונתה לרכוש מניותיה בסכום של כמיליארד דולר ברמות המחירים הנוכחיות. זכייה אפשרית בתרופת בלוקבסטר גנרית או רכישה כמובן יסייעו למניה.

גם החברה לישראל השולטת בכי"ל ובבתי הזיקוק יכולה לעורר עניין לאור ההתאוששות שנרשמת בצים, אשר הסבה לה הפסדי עתק בעבר. כמו כן, קבוצת דלק עשויה להנות מעסקי הגז, הביטוח (הפניקס) וההשקעות. שיפור קל אפשרי בכלכלת ארה"ב בעיקר בתחום הנדל"ן, יקפיץ את דלק מדרגה נוספת. עוד מניה ששווה תשומת לב היא שטראוס, שכקבוצת מזון מפותחת עניינה את בנק הפועלים שרכש 5% מהשליטה ויכולה לעניין גם משקיעים מהשורה לטווח ארוך.

כללי ברזל למשקיע נבון

עם כל הניתוחים של סוף השנה, ישנם עדיין מספר כללי אצבע שבדרך כלל עובדים ומסמנים מגמות. כך למשל, היכן שבעל עניין מרכזי מוכר בכמויות, תחשדו שהוא יודע את מעשיו וסבור שהמחיר טוב למימוש. היכן שבעל עניין קונה בהתלהבות יתרה ובכמויות לאורך זמן "תחשדו" שהוא מצפה להתפתחויות עסקיות חיוביות. כאשר גוף מוסדי גדול קונה סחורה בהיקף משמעותי מחוץ לבורסה יתכן שהאנליסטים שלו סבורים שהמחיר שווה רכישה ולהפך.

אל המלצות האנליסטים תתייחסו עם גרגר של מלח גס. קל לבדוק האם המלצה חמה באה מתוך פוזיציה (החזקה) במניה ואם הערכה קרירה באה מתוך כוונה להתחיל לרכוש סחורה. להודעות חברות הדירוג ראוי להתייחס בספקנות – "האופק השלילי או החיובי" משתנה אצלן במהירות רבה מדי שאינה מעוררת אמון מקצועי רב.

הנדל"ן הישראלי יירגע

סקטור הנדל"ן בארץ חגג ב–2010 ושבר שיאים, במיוחד כשעושים השוואות לשפל בנדל"ן במדינות המערב. בכל הכבוד לבהלת הנדל"ן הישראלית דירה בפ"ת לא חייבת לעלות כמו במנהטן וסביר שנראה רגיעה ואולי אף ירידה במחירי הנדל"ן ב–2011.

אקזיטים בהיי-טק ובביומד יימשכו לאורך 2011. עדיף לא להיכנס למניות "חלום" קטנטנות עם מוצר אחד. בחוכמה יעשו המשקיעים אם ינתבו חלק קטן מכספם לחברות אחזקה, המשקיעות במגוון מוצרים בשלבי פיתוח מתקדמים יחסית. עדיף למצוא חברות גדולות עם ניהול "עם קבלות" כמו קבוצת כלל ביוטכנולוגיה וכלל תעשיות, או משפחת זיספל וחברותיה. בהיי-טק יש גם חברות בוגרות ורווחיות עם מכירות יפות וקצב התפתחות מואץ.

השמרנים תמיד ימצאו נחמה בחיקם של צ'ק פוינט או סנדיסק ואמדוקס. גם שווקים עתירי סחורות ויצוא כאינדונזיה, טייוואן, וייטנאם וקוריאה צריכות לעורר עניין באמצעות תעודות סל (ETF) רבות.

גז, נפט, ששינסקי

כמו תמיד סקטור חיפושי הגז, הכוכב של 2010 בתשואות, נשאר הלפתן שבתפריט. ב–2011, ואולי כבר היום או מחר, נשמע האם קידוח לוויתן הוא תגלית מסחרית. התזזית בענף תמשך.
מי שמצפה לתשואות בנוסח העבר יתאכזב. 490% או 907% תשואה שנתית לא יהיו, אלה אם למרבה הפלא ימצאו אצלנו גם נפט בכמות מסחרית.

ועדת ששינסקי ציננה את הענף ועשתה מעין הלאמה בצורת מס גבוה רטרואקטיבי. ח"כ שלי יחמוביץ' רכבה על אדי הגז והוציאה יחסי ציבור לעצמה בשפע תוך צינון המשקיעים. סקטור הגז ימשיך לספק כותרות אבל התשואות יפחתו.

חכמנו ז"ל אמרו – "לעולם ישלש אדם ממונו" דהיינו יפזר השקעותיו בזהירות. עצתם טובה גם לתקופתנו. בנוסף, כדאי לציבור לשמור על 10%-15% מכספו הפנוי בנזילות כדי להיכנס לטרנד חדש שבוודאי יתפתח במהלך 2011.

בהצלחה למשקיעים, במיוחד לזהירים.



*עו"ד צחי כהן, ראש היחידה ללימודי חוץ במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully