וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת ששינסקי תוריד חלק המדינה בתגליות הגז

אבי בר אלי

27.12.2010 / 22:10

הוועדה נכנעת ללחץ חברות הגז ומשרד התשתיות וצפויה לשנות את המלצותיה, לאחר שב"דויטשה בנק" טענו כי לא יוכלו לממן את ישראמקו

ועדת ששינסקי נכנעת ללחץ חברות הגז ומשרד התשתיות ועשויה להוריד את נתח המדינה בתגליות הגז הטבעי שעליו המליצה לפני כשישה שבועות. כמו כן, צפויה הוועדה לאמץ כמה מהערות חברות הגז הטבעי באשר להחלת הסדרי המס החדשים בתחילת תפוקת ההפקה של מאגרי הגז או הנפט - באופן שיקל על החזרי החוב בתקופה זו.

חברי הוועדה קיימו דיון מסכם נוסף בדו"ח הסופי שיגישו לשר האוצר עד סוף השבוע. לפי שעה, מסתמן כי נוסח המסקנות הסופיות זוכה בתמיכתם של מרבית חברי הוועדה.

משמעות מסקנות הביניים של הוועדה, שהתקבלו פה אחד והוצגו בנובמבר, אמורה להיות הגדלת חלקה של המדינה והציבור בתקבולים ממכירת משאבי הטבע הלאומיים (GT) מ-28% כיום לממוצע של 60%-70% לאחר יישום המסקנות.

סימולציה שערכה הוועדה למאגר גז דמוי תמר (בהיקף 250 מיליארד מ"ק) מצאה כי התשואה הפנימית (IRR) המתקבלת (לפני מס ותמלוגים) עומדת על 24.1%. מערכת המיסוי הקיימת כיום מביאת את תשואת הפרויקט ל-21.1%, ואילו החלת המלצות הוועדה כולן תוריד את תשואת הפרויקט ל-16.6%, "שהינו שיעור תשואה גבוה דיו על מנת לתמרץ השקעה במאגר זה", כדברי הוועדה.

בחוות דעת שהגישה ישראמקו לוועדה נטען כי שיעור התשואה הנומינלי הצפוי בפרויקט תמר בעקבות יישום מסקנות הוועדה יהיה 8%-10% בלבד. עוד טוענת ישראמקו כי הוועדה התעלמה מהחריגות האפשריות בהוצאות ובלוחות הזמנים של פרויקטי הקידוח, וכי המודל שקבעה מתעלם מנטל הוצאות המימון. באשר לשיעור נתח המדינה בפרויקט בעקבות יישום ההמלצות, טוענת ישראמקו כי זה יעמוד על 73% עבור החברות המחזיקות ביחידות השתתפות בישראמקו, ו-86% עבור יחידים, בעוד הממוצע במדינות OECD הוא 46% בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully