וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות ישראליות מחרימות מוצרים מההתנחלויות?

אורה קורן

29.12.2010 / 8:40

לפי יזם העיר רוואבי, החברות הישראליות שחתמו על הסכמים לספק שירותים ומוצרים להקמת העיר הפלסטינית החדשה, חתמו על סעיף המחרים למעשה את המוצרים המיוצרים בהתנחלויות

לדברי בשאר מסרי, יותר מעשר חברות ישראליות חתמו על הסכמים לספק שירותים ומוצרים להקמת העיר הפלסטינית רוואבי שבהם סעיף האוסר התקשרויות עם ההתנחלויות

יותר מעשר חברות ישראליות חתמו על הסכמים לשילובן בהקמת העיר הפלסטינית החדשה רוואבי, ליד רמאללה. ההסכמים כוללים סעיף שמחייב אותן לא להכניס לפרויקט מוצרים או שירותים מההתנחלויות - כך אישר אתמול יזם העיר בשאר מסרי בשיחה עם themarker.

החברות החתומות התחייבו למעשה להחרים את ההתנחלויות בעבודתן ברוואבי. ההסכמים נחשפו אתמול בגלי צה"ל.

"אנחנו דורשים מכל החברות המעורבות בהקמת העיר לחתום על הסכם הכולל סעיף שלפיו אנחנו אוסרים שימוש במוצרים מההתנחלויות הלא חוקיות", אמר מסרי. "אנחנו לא מוכנים לכך ולעולם לא נרכוש מוצרים או שירותים של ההתנחלויות. אנחנו לא מתביישים בכך, אלא להפך, גאים בכך. ההתנחלויות הן ישויות לא חוקיות. הסעיף הזה מופיע בהסכמים עם כל החברות שחותמות אתנו, מהשלב בו התחלנו את הפרויקט לפני כמה שנים. עם זאת, אני רוצה להוסיף כי אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה עם חברות ישראליות, והכוונה לחברות בתוך הקו הירוק", אמר מסרי.

הרשות הפלסטינית הודיעה במהלך 2010 על החרמת מוצרים מההתנחלויות, הכוללת את היישובים בגדה המערבית, רמת הגולן ומזרח ירושלים. בנוסף צפויה הרשות הפלסטינית לאסור עבודת פלסטינים בהתנחלויות, ככל הנראה מאפריל 2011. במשרד התמ"ת מכינים תמריצים להעסקת ישראלים בחברות בשטחים, שעובדיהן הפלסטינים ינטשו אותן כתוצאה מהתקנות. התמריצים יכללו הקלה בתנאים לסבסוד שכר עובדים.

מסרי הוסיף כי על ההסכמים להקמת העיר חתמו 10-12 חברות ישראליות, שיספקו שירותים ומוצרים. לדבריו, הוא אינו מוכן לחשוף את שמות החברות, כיוון שסביר להניח שהן אינן מעוניינות בפרסום בהקשר זה.

"החברות הישראליות אינן בתחום הבנייה. כל בניית התשתית תתבצע על ידי חברות פלסטיניות. מדובר בספקיות מוצרים ושירותים. אנחנו מקווים לחתום עם חברות ישראליות נוספות", אמר מסרי.

לדבריו, הרשויות בישראל מעכבות את הקמת העיר בכך שאינן מעניקות היתרים לסלילת כבישים והנחת תשתית מים. גורמים ממשלתיים ישראלים אמרו אתמול כי מדובר בסוגיה פוליטית יותר מכלכלית.

"אנחנו ממתינים לאישורים מממשלת ישראל שתאפשר דרכי גישה ומים, כי ללא אלה לא נוכל להביא את החומרים לפרויקט. שמענו הרבה הבטחות, וקיבלנו אפס. ממועד קבלת האישורים יידרשו שנתיים-שנתיים וחצי לאיכלוס 5,000 תושבים בעיר. לאחר מכן נמשיך בבנייה במשך חמש שנים נוספות ונשלים בניית 6,000 יחידות דיור, שייאכלסו 25-30 אלף תושבים. יחד עם הבנייה מסביב אנחנו מצפים תוך שבע שנים לאיכלוס של 40 אלף תושבים בסך הכל", אמר מסרי.

לדבריו, המשקיעים הפרטיים, חברת מסארי אינטרנשיונל שבבעלותו וחברת קטארי דיאר שבבעלות יזמים מקטאר, ישקיעו בפרויקט 850 מיליון דולר. יחד עם ההשקעה בתשתיות צפויה עלות הקמת העיר להגיע ליותר ממיליארד דולר.

מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה: "אנו מברכים על שיתוף הפעולה בין החברות הישראליות לבין מנהלי המיזם, ורואים בו דוגמה טובה לשיתוף פעולה בין קהילת העסקים הישראלית והפלסטינית. ואולם, זו הפעם הראשונה שאנו שומעים על החוזה, ואם הדבר נכון, ואנו תקווה שהוא לא, נראה לנו תמוה שחברות ישראליות יחרימו מוצרים ישראליים. ננסה לברר מי אותן חברות, ולפתור מולן את הסוגיה".

מקורבים לתעשיה ציינו, כי המחלקה המשפטית של משרד התמ"ת אמורה לבחון את חוקיות החתימה על הסכם מסוג זה. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה, כי במשרד לומדים את הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully