וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא רק הכסף, זה גם הסיכון

שוקי שטאובר

29.12.2010 / 10:01

ניהול הרכש בעולם המודרני והגלובלי אינו כשהיה בעבר. שוקי שטאובר חושב שמנהלי רכש צריכים לשנות דיסקט, להפסיק לחשוב הקטנת העלויות, ולהתחיל להתמקד בהקטנת הסיכון

הגלובליזציה אינה פוסחת על עולם הרכש. החיפוש אחר ספקים ראויים חוצה גבולות ומנהלי רכש פועלים יותר ויותר מחוץ לגבולות ארצם. בכנס בנושא שערכה חברת הייעוץ משיק הציג אחד ממנהלי החברה , ארן פסטמן, מגמה ברורה של חברות מקרב הפורצ'ן 500 לחפש ספקים במיוחד בשווקים המתעוררים של הודו, סין, ברזיל ורוסיה.

הזמנים משתנים

הצורך באיתור גלובלי של ספקים נובע מהרצון לקבל מחירים זולים יותר וגם לשם קבלת שירותים ומוצרים התומכים בפעילות שחברות בינלאומיות מקיימות בארצו של הספק. מגמה זו יוצרת, מטבע הדברים, קשיי שליטה ובקרה המעלים את הסיכון שדברים ישתבשו. נייקי יודעת לספר על זה דבר או שניים (קבלני משנה שהעסיקו ילדים גרמו בעבר נזק משמעותי למוניטין שלה). לכן מערכות רכש המצטרפות למגמה זו צריכות להעניק לסוגיית ניהול הסיכונים שלהם משקל רב יותר.

אחד המאפיינים המרכזיים של עולם הרכש הוא התמקדות יתר בשאלת המחיר. העלות היא סוגיה חשובה ותמשיך להיות כזו גם בעתיד. אבל הזמנים משתנים. כך, למשל, בשנים האחרונות, עם העלייה הגוברת במודעות הצרכנית, עולה החשיבות המיוחסת לאיכות - מגמה זו לא פסחה על מערכות הרכש בארגונים. עתה על מנהלי הרכש להכניס מרכיב רב חשיבות נוסף במערך השיקולים שלהם – ניהול סיכונים.

אפשר שיהיה זה סיכון שהמוצר או השירות של הספק אינו טוב דיו ויחבל באיכות השירות או המוצר הסופיים של החברה הרוכשת, או סיכון של אי עמידה במועדי אספקה הנובעים מנתיבי אספקה ארוכים ומורכבים, או סיכון הנובע מהגשתן של תביעות משפטיות שהן תוצאה של רכש לא מוצלח, וכמובן סיכון למוניטין של החברה הרוכשת בעידן שבו מידע מופץ במהירות וללא שליטה.

במילים אחרות, מערך ניהול רכש כבר אינו יכול להמשיך ולהתמקד בהקטנת עלויות, אלא עליו לאמץ מדיניות של אופטימיזציה של רכש. זוהי משימה שאינה פשוטה כלל ועיקר, ולא רק בגלל שמנהלי רכש צריכים לשנות דיסקט, אלא משום שהנהלות של ארגונים הן שצריכות להפנים את חשיבות אי ההתמקדות במחיר. משמעות הדבר היא שלא מודדים, מעריכים ומתגמלים את מערך הרכש בעיקר על חיסכון אלא על בחינה משוקללת של מרכיבי אופטימיזציה כמו הקטנת סיכון (הכרוכה בעלויות!).


*ספרו העשירי של שוקי שטאובר, "אני המותג!", יצא לאור לאחרונה. www.shukistauber.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully