וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק אנרגיה: "כמות הגז בלווייתן - הגדולה בעשור"

ליאור זנו

29.12.2010 / 15:30

לאחר הפסקת המסחר בשותפויות מאגר קידוח לווייתן, הודיעה דלק אנרגיה: כמות הגז במאגר עומדת על 16 טריליון רגל מעוקב - הכמות הגדולה ביותר בעולם במים עמוקים בעשור האחרון

תוצאות רשמיות של קידוח לוויתן - במאגר הגז נמצא 16 TCF - כטריליון רגל מעוקב של גז טבעי. כך הודיעו השותפות בקידוח הימי לוויתן 1. זוהי כמות הגז הגדולה ביותר שנמצאה בעשור האחרון במים עמוקים. המסחר ביחידות ההשתתפות של השותפות בקידוח הימי לוויתן 1 הופסק בשעות הצהריים לקראת מסירת ההודעה בשעות הקרובות. המסחר הופסק בדלק קידוחים (4.32% , 1425.0) (22.5%), אבנר (4.44% , 259.0) (22.5%) ורציו (4.37% , 54.9) (15%). לפני הפסקת המסחר קפצו מניות השותפות בכ-5% במחזורים גבוהים.

ההערכות הרשמיות שפירסמה נובל ביוני האחרון היו ל-50% הצלחה למציאת 16 TCF (טריליון רגל מעוקב) גז טבעי. באוגוסט האחרון פורסם ב-TheMarker כי לפי הערכות פנימיות של נובל אנרג'י, כמות הגז הטבעי במאגר גדולה בכ-40% מהכמות עליה דווח בעבר.

לפני כחודש הגיעו השותפות אל שכבת המטרה במבנה הגיאולוגי התת-ימי הנמצא 135 ק"מ ממערב לחיפה. אז דיווחו השותפות על סימני גז בחול הקידוח והשוק חיכה להכרזה אודות גודל המאגר - מאחר שהאינדיקציות לגז היו ראשוניות בלבד ולא העידו עדיין על קיומו של מאגר גז טבעי.

אסדת הקידוח Sedco Express חצתה בקידוח לוויתן 1 שכבת מים של 1,634 מטר, והעמיקה עד כ-5,100 מטר מתחת לפני הים, אל שכבת החול הראשונה שבה נערכו הבדיקות הגיאולוגיות המתקדמות - שהיום פורסמו תוצאותיהן.

השלב הבא בביצוע הקידוח הוא העמקתו ב-700 מטר נוספים לשכבת הקרקע הנקראת מגיל אוליגוקן תחתון, שבה העריכה נובל את ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הטבעי הניתנות להפקה בכ-3 מיליארד חביות נפט, בהסתברות גיאולוגית של 17%.

לאחר שלב זה בכוונת השותפות להעמיק אף יותר את הקידוח לצורך בחינת פרוספקט נוסף בשכבת הקרקע הנקראת מגיל קרטיקון תחתון. בשכבת חול זו, הנמצאת בעומק כולל של כ-7,200 מטר, העריכה נובל כי ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הניתנות להפקה שווה ערך ל-1.2 מיליארד חביות נפט - ההסתברות לכך נמוכה יחסית ונאמדת בכ-8%.

בסוף 2009 סיימה נובל אנרג'י סקר ססמי תלת-ממדי (3D) שנמשך שלושה חודשים וכיסה שטח של כ-4,500 קמ"ר מול חופי ישראל. הסקר נערך בחמישה רישיונות של רציו-ים לשעבר - "עמית", "רחל", "דוד", "חנה" ו"ערן". את עיקר תשומת הלב משך מבנה לווייתן התת-ימי, המשתרע בשטחי "רחל" ו"עמית". שטחו של המבנה גדול פי 3.3 מזה של מבנה תמר ועומקו (מים וקרקע) מוערך ב-5,000 מטר. נובל העריכה כי ממוצע הפוטנציאל של עתודות הגז הטבעי שניתן להפיק במאגר זה מסתכמות ב-16 TCF. זאת, כשההסתברות להימצאות הגז במבנה זה הוערכה בידי נובל בשיעור גבוה של 50%, לעומת הסתברות של 35% בלבד, למשל, שניתנה לפני הקידוח במאגר תמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully