וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובל אנרג'י: "כמות הגז בלווייתן - הגדולה בעשור"

לאחר הפסקת המסחר בשותפויות מאגר קידוח לווייתן, הודיעה דלק אנרגיה: כמות הגז במאגר עומדת על 16 טריליון רגל מעוקב - הכמות הגדולה ביותר בעולם במים עמוקים בעשור האחרון

השותפות בקידוח לווייתן, הנמצא מול חופי ישראל, הודיעו בצהריים (רביעי) באופן רשמי: כמות הגז הטבעי במאגר עומדת על 16 TCF (טריליון רגל מעוקב). מדובר למעשה בכמות הגז הגדולה ביותר בעולם שהתגלתה בעשור האחרון במים עמוקים – כמות כפולה מכמות הגז טבעי שנמצא במאגר תמר הסמוך.

על פי הערכות, שווי הגז שהתגלה עומד על 45 מיליארד דולרים. גדעון תדמור, מנכ"ל החברה, התלהב מהממצאים ואמר כי "זו בשורה משמחת למשק האנרגיה בישראל, והתוצאות בעלות משמעות כלכלית ואסטרטגית עצומה". תדמור הוסיף ואמר שהקידוח יאפשר לישראל לשווק גז טבעי לעולם. "מאגר תמר סידר אותנו לכמה עשרות שנים קדימה, ובזכות לוויתן נוכל להפוך ליצואני גז", אמר.

לפני ההודעה הופסק המסחר בבורסת ת"א במניותיהן של השותפות במאגר, נובל אנרג'י, דלק קידוחים, אבנר, ורציו. קודם להפסקת המסחר בהן, קפצו המניות ב-5%, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד.

כעת, לאחר הודעת השותפות, עובר המאגר לשלב הבא בקידוח, הדורש לרדת עוד כ-700 מטרים אל תוך שכבת הקרקע התחתונה, שם ככל הראה יימצא גם נפט בכמויות נאות. על פי הערכות שונות, בשכבה זו, יתגלה נפט המספיק לכ-3 מיליארד חביות בהסתברות של 17%. כזכור, ההערכות בנוגע לשכבת הגז במאגר עמדו על כ-16 טריליון רגל תחת הסתברות של כ-50%.

מנכ"ל דלק אנרגיה ואבנר חיפושי נפט, גדעון תדמור, אמר לאחר ההודעה, כי "התוצאות הן בשורה משמחת למשק האנרגיה בישראל ובעלות משמעות כלכלית ואסטרטגית עצומה". תדמור הוסיף והתייחס בעקיפין למסקנות ועדת ששינסקי, הצפויות להגדיל את כמות התמלוגים למדינה, ואמר כי "כדי שניתן יהיה לממש את הפוטנציאל האדיר, חייבים להחריג את תגליות 'לווייתן', ו–'תמר' מכל שינוי פיסקאלי עתידי ולאפשר את פיתוחם המיידי, שכן הם העוגן של כל תחום חיפושי הגז בישראל", אמר.

"לצערנו", הוסיף תדמור, "הפרויקט הלאומי של ישראל כורע כעת תחת נטל האפליה לרעה של גז כחול לבן לעומת גז מצרי מיובא".

עוד נמסר מהשותפות כי "בכוונת השותפים בקידוח להמשיך ולבחון אפשרויות שונות לייצוא של הגז הטבעי שנתגלה, לרבות באמצעות צנרת ו/או גז טבעי נוזלי, ולהערכת השותפים התוצאות הראשוניות מהקידוח עשויות לתמוך בביצוע פרויקט ייצוא בלפחות אחת מהחלופות האמורות בתנאים הפיסקאליים הקיימים".

הקידוח המדובר ממוקם ברישיון רחל שבמימי הים התיכון, בעומק מים של כ-1,634 מטר, כ-135 ק"מ מערבית לחיפה ו-47 ק"מ דרום מערבית לתגלית "תמר". בהודעת השותפות נמסר כי לפי הערכת נובל, שדה לווייתן משתרע על שטח גדול מאוד של כ-325 קמ"ר ועל כן יהיה צורך לבצע שני קידוחי הערכה או יותר על מנת להמשיך ולהעריך את היקף עתודות הגז בשדה.

"הסיכון השתלם"

מנכ"ל רציו, יגאל לנדאו, המחזיקה ב-15% מהמאגר, אמר לאחר ההודעה כי החברה מקבלת בשמחה ובסיפוק את הניתוח הראשוני של נתוני קידוח לוויתן. "הנתונים של נובל אנרג'י מאשרים מעל לכל ספק, ובהתאם לציפיותנו, את מציאותו של מאגר גז ענק במבנה לווייתן שאותר על ידי רציו לפני כארבע שנים", אמר.

עוד אמר לנדאו, "אנו שמחים שסוף סוף הסיכון השתלם – אחרי 20 שנה של פעילות בתחום חיפושי האנרגיה, שכללו לא מעט אכזבות והשקעות עתק במאות מיליוני שקלים". לדבריו, "לצערנו תחום חיפושי הנפט והגז בישראל נמצא כיום תחת מתקפה פופוליסטית, זוהי מתקפה לא ראויה, כי כאשר היו הפסדים, הממשלה לא התנדבה ולא נדרשה לכסות אותם".

מהחברה נמסר עוד כי רציו ממשיכה בפענוח הסקרים הסיסמיים משטח רשיון 'גל' הנמצא מדרום למאגר לווייתן. "אנו משוכנעים כי אם יימצאו מקורות אנרגיה גם בשטח רשיון 'גל' יוכלו המשקיעים ליהנות מפירות השקעתם, ביחד עם המדינה והציבור, על פי כללים מוסכמים וראויים", אמר מנכ"ל רציו.

"הרווח - שלל אזרחי ישראל"

שר התשתיות, עוזי לנדאו אמר לאחר הודעת השותפות במאגר כי "אימות הנתונים מ'לוויתן', ערב הגשת המסקנות הסופיות של וועדת ששינסקי, מבהיר באופן חד-משמעי, כי הרווח הגדול ביותר יהיה של אזרחי ישראל, אשר ייהנו פעם אחת מהגז של 'תמר', ופעם שנייה מרווחי מאגר 'לוויתן'. הבשורה היום מחזקת את הצורך הברור להעניק ללא שיהוי למאגר 'תמר' תנאים חריגים ויוצאי דופן למספר שנים, באופן שיבטיח בוודאות את הפקת הגז והגעתו לחוף עד שנת 2013, שנה שהיא קריטית לקיומו הסדיר של משק החשמל בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully