וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי סופת החול בנגב: עשרות מיליוני שקלים

עמירם כהן

30.12.2010 / 9:50

מזג האוויר שהורגש אתמול ובמהלך החודש אחרון בדרום הארץ הסב נזק רב ליבול שיועד ליצוא - אלפי טונות תפו"א צנונית וגזר נהרסו. הנזק לישובי עוטף עזה עשוי להגיע ל-30-35 מיליון שקל

נתונים שנאספו בימים האחרונים על נזקי סופות החול שהשתוללו באמצע דצמבר בנגב המערבי בישובי עוטף עזה, מעלים כי 20% מגידולי תפוחי האדמה, 30% מהצנונית ו-15% מהגזר, ירקות המיועדים ליצוא, הושמדו בסופה. גרגרי החול והרוחות כיסחו את שתילי הירקות הצעירים ופיזרו את הזרעים שטרם נבטו ומילאו את שטחי הגידול בחול מדברי שלא מתאים לחקלאות.

מפעלי חבל מעון, המשווקים ומייצאים את יבולי הירקות של ישובי עוטף עזה, לא סיכמו עדיין את היקף הנזקים, אך מסיכום ביניים עולה כי 9,000 טון של תפוחי אדמה ו-3,000 טון גזר הושמדו בסופה, בתקופה שהתמורה מיצוא ירקות אלה בשווקי אירופה גבוהה ב-40%-25% מהתמורה הממוצעת שגוזרים יצואני הירקות מיצוא ירקות אלו לשוקי אירופה.

גורמים בענף העריכו את ההפסד הישיר לקיבוצי ומושבי חבל מעון מאובדן הירקות ליצוא ב-30-35 מיליון שקל.

לדברי מנכ"ל מפעלי חבל מעון, השי רובין, בניסיון לאושש שטחי גידול שנפגעו, אך לא הושמדו, נאלצים המגדלים להשקות אותם בעיצומו של החורף, שבו הגשמים היו אמורים לצמצם את הצורך בהשקיה, אלא שהשנה לא ירדה טיפת גשם אחת באזורים שנפגעו.

מגדלי הירקות מנצלים להשקיית השטחים שנפגעו את הקצאת המים המיועדת לשנה הבאה, שהם רוכשים ב"מחיר חריגה" של 4.5 שקל למ"ק (מים שפירים), לעומת כ-1.66 שקלים למ"ק מחיר הקצאה רגילה של מים לחקלאות.

מפעלי חבל מעון פנו באחרונה לשר החקלאות, שלום שמחון, בבקשה להבטיח לישובי עוטף עזה את הקצאות המים הנדרשות לקיום החקלאות באזור המהווה את פרנסתם העיקרית של הישובים. החקלאים בנגב המערבי משתמשים להשקיית הירקות במי קולחין מטוהרים בטיהור גבוה במיוחד ממפעלי הטיהור של גוש דן (שפד"ן) שהקצאתם קוצצה בשנים האחרונות ב-20%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully