וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלמון: "שטייניץ עולה לרגל לבעלי הון"

ערן אזרן

30.12.2010 / 12:45

נשיא העצמאים יהודה טלמון התייחס לריכוזיות ולהשפעתה על העסקים הקטנים: "הפערים הולכים וגדלים כתוצאה של היעדר מדיניות ממשלתית". לדבריו, במצב הנוכחי לא יהיו בעתיד יזמים

פרופ' לבהרי: יש לבצע רפורמה בדירקטורים של החברות במשק - תמיד המינויים הם של חברים"

"לשוק ההון הישראלי יש שני תפקידים - לגייס משאבים, ולייעל את החברות. העובדה שיש ריכוזיות מונעת השתלטות והשתלטות עוינת וזה אחד הגורמים שמביא לשוק פחות טוב" , כך אמר היום פרופ' דוד לבהרי בפאנל בנושא סוגיית השליטה בממשק בין חברות ריאליות ופיננסיות במסגרת דיון בטכניון בנושא בחינת הריכוזיות במשק הישראלי.

"טיפול אחד אפשרי הוא מיסוי של מעבר דיבידנדים בין החברות. יש לבצע רפורמה רצינית בתחום הדירקטורים של החברות. תמיד המינויים הם של חברים, העובדה שלדירקטורים יש נאמנות לבעל השליטה אינה מצב בריא. גם בענף הבנקאות התחרות לקויה שהיא פועלת כקרטל", אמר לבהרי.

טלמון: "הדור הצעיר ידיר את רגליו מיזמות"

יהודה טלמון, נשיא לה"ב (ארגון העצמאים של ישראל) דיבר בפאנל בנושא סוגיית השליטה בממשק בין חברות ריאליות ופיננסיות במסגרת דיון בטכניון בנושא בחינת הריכוזיות במשק הישראלי והתייחס בדבריו לריכוזיות ולהשפעתה על עסקים קטנים: "הפערים בכלכלה הולכים וגדלים כתוצאה של היעדר מדיניות ממשלתית. החשש הוא שהדור הצעיר ידיר את רגליו מיוזמה ומיזמות - וייהפך לשכיר, זהו הרס של מעמד שהוא עמוד תווך בכלכלה - עסקים קטנים יוצרים 35 אלף משרות בשנה ומהווים 98.5% מכלל העסקים במדינה.

טלמון: "שטייניץ עולה לרגל לבעלי הון ולא הם אליו - כשאנו רוצים להיפגש עמו זה קשה מאוד. כשנתניהו היה שר אוצר הוא התנהל והתנהג אחרת. נתניהו מכיר בחשיבות העסקים הקטנים אבל כראש ממשלה הוא כנראה שהוא טרוד בדברים יותר משמעותיים.

דניאל דורון קטע את טלמון בדבריו ואמר כי הסיבה אולי נעוצה בעצמטים שבאים לשטייניץ כדי לבקש כסף. טלמון השיב לו: "אנו אנשים שמפרנסים ומתפרנסים ואיננו מבקשים כסף מהממשלה. אנחנו מבקשים פחות בירוקרטיה, רגולציה שהורגת ויותר נגישות לאשראי.

"יש להקטין משקל בעל השליטה בעת מינוי דח"צים"

אמיר ברנע דיבר אף הוא בפאנל ואמר כי: "יש להקטין את משקלו של בעל השליטה בעת מינוי דח"צים לגופים ציבוריים, דירקטור צריך להיות במומחיות מינימלית - הכרה של המערכת ועצמאות הדח"צ היא חיונית. ועדת ביקורת של דח"צים, למשל, תוכל לקבוע את גובה השכר", אמר ברנע.

"הבעיתיות בקשרים במערכת הפיננסית במשק מתרחשת כאשר מדובר בקשר בו בעל שליטה מחזיק בחברה ריאלית ופיננסית, כמו למשל, שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים וכן בחברת שיכון ובינוי, ויש עוד דוגמאות רבות כאלה".

אחת הבעיות במקרים אלה הינה של ניגוד עניינים. לפי ברנע, "בעל אחזקות ריאליות ופיננסיות יכול לקבל אינפורמציה על מתחריו בשוק הריאלי. בעיה נוספת היא של עסקות בעלי עניין והגדלת חשיפות וכמו כן של מחירי העברה שפוגעים בתחרות. למעשה, לא ניתן למנוע את ניגוד העניינים, שכן כדי לשלוט בבנק למשל צריך לצבור הון, שנאסף רק על ידי פעילות ריאלית. בנק ישראל מעדיף בעל שליטה שכן כך ישנה רציפות ולא נוצר ואקום".

בהתייחסו לנושא הריכוזיות, ציין ברנע: "ריכוזיות רוחבית היא קריטית ובלב העניין של המשק. הקשר הרוחבי דורש עיון ומחשבה והוא הבעיה בנושא הריכוזיות במשק".

במסגרת ההתכנסות במוסד שמואל נאמן בטכניון, נערכים שני פאנלים: הראשון, בהנחיית עורך ומייסד TheMarker, מר גיא רולניק - סוגיית השליטה במשק בין חברות ריאליות ופיננסיות; והשני - סוגיית מבנה החזקות פירמידלי והפער בין הון לאליטה.

בין המשתתפים: פרופ' אמיר ברנע, מר דניאל דורון, עו"ד יהודה טלמון, פרופ' דוד לבהרי, עמי צדיק, פרופ' גלן יאגו, פרופ' ישי יפה, קונסטנטין קוסנקו, עו"ד דרור שטרום ודוד בועז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully