וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר על לווייתן: אי אפשר לבסס יותר מדי על נתון אחד

אתי אפללו

30.12.2010 / 14:45

נגיד בנק ישראל מוריד מעט מהרוח במפרשי המשקיעים: לדברי פישר, הגז בלווייתן יתקבל רק בעוד 10 שנים והייצוא שלו ידרוש השקעות גדולות בתשתיות. "הערך הוא קצת פחות משכתוב בעיתונים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, מצנן מעט את ההתלהבות מההודעה אתמול על היקף התגלית של הגז בלוויתן. "אי אפשר לבסס יותר מדי על נתון אחד", אמר פישר בכנס השנתי של חטיבת המחקר בבנק ישראל. "צריך לקחת בחשבון שנתחיל לקבל את הגז רק בעוד עשר שנים לפי האומדנים, ואין לנו שוק מקומי לגז, אלא נצטרך לייצא אותו - וזה דורש השקעות גדולות בתשתית". לדברי פישר, "אם משתמשים בשיעור ריבית יחסית סביר, הערך של משהו שמתחיל לזרום בעוד עשר שנים הוא קצת פחות ממה כתוב בעיתונים, ומדינת ישראל תצטרך למצוא את השווקים אליהם נייצא את הגז".

פישר התייחס גם לנתונים על צמיחה של 4.5% בשנת 2010 שפורסמו והיכו את התחזית המוקדמת לשנת 2010. הנגיד עקץ את האוצר כשאמר: "מדינת ישראל וסין הן המדינות היחידות שמפרסמות נתונים על הצמיחה לפני שהסתיימה השנה". עם זאת, ציין פישר פישר כי באשר לאומדן הצמיחה בשנת 2011, הוא יהיה גבוה מכך.

"התגלית עשויה לשנות האיזון הגיאו-פוליטי"

תגלית הגז המסחרית בלויתן עשויה לשנות את האיזון הגיאופוליטי במזרח התיכון ולהעניק לישראל יתרון על פני יריבותיה - כך נכתב בעיתון "וול סטריט ג'ורנל".

לפי העיתון האמריקאי, תגלית לווייתן ושני שדות הנפט הקטנים שלידה, הביאה את ישראל לשיגעון גז. מדד מניות האנרגיה בבורסת תל אביב זינק ב-1,700% במהלך השנה האחרונה. בחודשים האחרונים היוו מניות האנרגיה כרבע מכלל פעילות המסחר בבורסה אשר נשלטה בעבר על ידי חברות הנדל"ן.

אך התגובות לתגלית לא הוגבלו לבורסת המניות בלבד, לפי העיתון האמריקאי, הם הצליחו גם להביא לתגובות מצד שכנותיה של ישראל. הפוליטיקאים הלבנונים מנסים למשוך חברות כדי לחקור שדות גז אפשריים בקרבת מקום, ושתי המדינות הביעו איומים אחת כלפי השנייה בנוגע לתגלית לאחר שהשגריר האיראני בלבנון טען כי שלושה רבעים משדה הגז למעשה שייך ללבנון.

גם בין ארה"ב וישראל נתגלעו חילוקי דעות בעקבות התגלית לאחר שארה"ב התנגדה לכוונתה של ישראל להעלות את המסים לחברות האנרגיה. "אתם לא יכולים פתאום לבוא ולהעלות מסים לחברה אמריקאית שהשקיעה זמן ומשאבים במחקר נפט וגז בישראל", אמר קלינטון בפגישה בניו יורק עם ראש הממשלה נתניהו, לפי הכתבה.

העיתון תיאר בנוסף גם את הסכסוך שבין יגאל לנדאו, מבעלי חברת רציו חיפושי נפט, ושלומי שוקרון מחברת גלובוס, שטוען כי רציו חייבת גלובוס שבהובלתו כספים רבים. העיתון מציין את מעורבותו של מאיר אברג'יל ואת טענותיו של לנדאו בנוגע לאיומים מצד שוקרון ואת הצורך בשכירת שירותי אבטחה.

"ריח הגז משגע את הישראלים", אמר יגאל לנדאו, מבעלי חברת רציו בסיכום הכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully