וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראה עוני של עשירים

דפנה מאור

31.12.2010 / 7:07

כמו שבאירופה המושלגת והקפואה קשה כעת להאמין בהתחממות הגלובלית, כך קשה לנו בישראל הפורחת כלכלית להאמין בכך, אבל רוב העולם העשיר שרוי עתה בעוני. עוני יחסי, עוני גובר והולך, ובעיקר - עוני מבחירה



>> מלת השנה הגלובלית שלנו היא צנע (austerity). צנע היא מדיניות של קיצוץ תקציבים ממשלתיים, ובחרנו בה מכיוון שמדיניות זו תכתיב לא רק את סעיפי תקציביהן של כלכלות שאליהן נשאנו שנים את עינינו; הצנע יכתיב את את חייהם היומיומיים של אזרחיהן - מקופת החולים ועד בית הספר, מהתור ללשכת העבודה ועד השכר של ראשי הממשלה - ויעצב את פניו של דור שלם.

צנע מעלה באזרחים הוותיקים של ישראל זיכרון של תלושי קיצוב מזון ודלק, של תורים ושוק שחור בשנות ה-50. הגרסה המודרנית של צנע, השורר כיום באירופה, וכנראה יגיע ב-2011 לחופי אמריקה, מיועדת לסייע למדינות שצברו חובות וגירעונות במשבר לחזור למצב פיננסי יציב יותר.



מדיניות הצנע נועדה לצמצם גירעונות תקציביים ולשכנע את השווקים שילוו כסף לממשלות בריבית נמוכה. הצנע יקטין את התקציב הממשלתי ואת חלקה של הממשלה בכלכלה. ואולם לצנע יש מחיר כבד מאוד: פחות סיוע לנזקקים ולמובטלים, שכר לימוד גבוה יותר לסטודנטים, קיצוץ בשכר עובדי המדינה, העלאת גיל הפנסיה וצמצום הטבות כמו חופשות לידה. באירופה, החשש הוא שהצנע יביא למותו של מודל מדינת הרווחה.



צנע פוגע באורח קשה גם בצמיחה הכלכלית בטווח הקצר. זהו מחיר כבד לשלם בתקופה שהמשבר כבר גרם למיתון. התקווה היא שצנע יביא בטווח הבינוני והארוך לא רק יציבות לענייניהן הכספיים של הממשלות, אלא להתייעלות ולשיפור בתחרותיות הכלכלית ולהגברת פוטנציאל הצמיחה.



יש מדינות שלקחו על עצמן את הצנע בשלב מוקדם במשבר, וללא לחץ חיצוני. הבולטות שבהן היו אירלנד וליטא, שראש ממשלתה הטיל על עצמו קיצוץ של 45% במשכורת וקיצר את חופשת הלידה במדינה, שהיתה הממושכת ביותר באיחוד האירופי. מדינות אחרות נאלצו לנקוט בצנע תחת כפייה - כמו יוון, שמצבה הפיננסי הקשה אילץ אותה לבקש סיוע מהאיחוד. בתמורה לסיוע נדרשה ממשלתה לבצע קיצוצים חדים. בבריטניה, שבה ממשלת הלייבור נקטה צעדי הרחבת התקציב כדי לעודד את הכלכלה, הסתיים שלטונה הממושך של המפלגה בהפסד מוחץ למפלגת השמרנים, שתמכה במדיניות צנע מהחמורות ביותר ביובל האחרון בממלכה המאוחדת.



האירופים לא קיבלו את הצנע באהבה. ביוון, בצרפת ובבריטניה עלו מפגינים על בריקדות והציתו תנועות מחאה עממיות שכמותן לא נראו שנים באירופה. האש תמשיך לבעור באירופה גם בחודשים ובשנים הבאות, והשאלה המסקרנת ביותר היא אם היא תתפשט לארה"ב, שבה רוב רפובליקאי בקונגרס ידרוש קיצוצים בתקציב.



במקרה של ארה"ב, המונח צנע יהיה צבוע בוודאי בצבעים שונים לגמרי, והקרב על פערים חברתיים, שכר בנקאים, דמותו של השוק החופשי והתערבות הממשלה בכלכלה יעלה הילוך.



2011



מדיניות הצנע באירופה תימשך, והחשש לנפילת ספרד ידאיג את אירופה. גם ארה"ב תיאלץ להתמודד עם הגירעון



*צנע מספר הפעמים שהמונח הופיע ב"הארץ" וב-themarker



2009



97



2010



310

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully