וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמשיכו לשחק בציפורים כועסות - ותגידו שלום לפרטיות

אליחי וידל

31.12.2010 / 7:07

עשינו חיים השנה, אין תלונות ? קנינו אייפון ואייפד, שיחקנו באפליקציה של אנגרי בירדס, פירסמנו סטטוסים בפייסבוק וקראנו בשקיקה את הלכלוכים של הדיפלומטיה הבינלאומית שדלפו דרך ויקיליקס ? עכשיו הגיע הזמן לשלם את המחיר: אובדן הפרטיות מעולם לא היה גדול יותר



>> מעטות החברות שמסוגלות לגרום לכל אמצעי התקשורת בעולם להתמסר באופן טוטאלי למסרים השיווקיים שלהן - ועוד פחות חברות מצליחות לעשות את זה שוב ושוב ובאותה עוצמה. אפל היא אחת מיחידות הסגולה האלה והשנה היא עשתה זאת עם האייפד שלה.

11 חודשים עברו מאז שעמד סטיב ג'ובס על הבמה במסיבת העיתונאים, שבה חשף לראשונה את מחשב הלוח (טאבלט) של אפל, וונדמה כאילו האייפד נמצא אתנו מאז ומעולם. תחנת הבידור והעבודה שמשקלה כ-700 גרם שילהבה השנה את דמיונם של צרכני הטכנולוגיה יותר מכל שאר הגאדג'טים - והציתה אש נעורים מחודשת בחלציה של תעשיית ההוצאה לאור, שדועכת כבר יותר מעשור ורואה באייפד אלטרנטיבה לנייר העיתון והספרים.



הפשטות העיצובית של המכשיר, מסך המגע האינטואיטיבי, התצוגה הבוהקת שבוקעת ממנו והמאגר הבלתי נדלה של אפליקציות שרצות על המכשיר הפכו אותו בן-לילה לפינוק המושלם לעצמך או ליקיריך. כשמישהי ביקשה את עזרת חבריה בפייסבוק לפני שבוע בהתלבטות מה לרכוש לבעלה כמתנה, סופשבוע רומנטי או אייפד, ההצבעה היתה פה אחד. הוא יקבל אייפד.



יותר מ-10 מיליון מכשירים נמכרו בתוך שמונה חודשים בעולם - יותר מ-10,000 מהם כבר מצאו את דרכם לישראל. האמונה המלאה של הצרכנים ושל ספקי התוכן ומפתחי האפליקציות במוצר, מביאה את האנליסטים להעריך שב-2011 יימכרו יותר מ-60 מיליון אייפדים. המכשיר אינו מושלם ולא מתאים לכל מטרה: חסרים בו עדיין פיצ'רים רבים שאליהם התרגלו משתמשי המחשבים הניידים, כמו חיבור ל-usb, מצלמה קדמית-אחורית והצגת תכנים באנימציית פלאש. בנוסף לכך, מודל הגן הסגור שכופה אפל ברכישת אפליקציות, מגביל מעט את המשתמשים. אבל ניסיון העבר עם מוצרי החברה - בעיקר עם האייפון - מבטיח שהגרסאות הבאות של האייפד יהיו טובות ומרתקות עוד יותר.



מתחילים לשלם על אפליקציות



בישראל היתה זאת גם שנת האייפון. המכשיר החל להימכר ב-2009, אבל רק השנה הישראלים הסתערו על מוקדי המכירה של הטלפון הסלולרי החכם של אפל ורכשו יותר מחצי מיליון מכשירים. סמארטפונים כבשו את לבם של הישראלים הרבה לפני בואו, אבל האייפון הניע שינוי שצובר תאוצה בהרגלי הצריכה של המשתמשים הישראלים: ההבנה וההכרה בעובדה שתוכן דיגיטלי משמעו לא בהכרח חינם אין כסף.



המחירים האטרקטיביים של האפליקציות - דולרים בודדים - מפתים את בעלי המכשירים להקיש את הסיסמה ולשלם תמורת חוויה טכנולוגית. השילוב של הקפדה על איכות המוצר ואמינות האפליקציה מצד אפל, עם תהליך הרכישה הפשוט שבו מחיר האפליקציה עובר דרך כרטיס האשראי ללא מאמץ, פירק את המוסכמה שבאינטרנט אפשר למצוא הכל בחינם ומשך עוד מתכנתים להשקיע בפיתוח אפליקציות תמורת תשלום.



אם הייתם שואלים לפני שנה, למשל, את המתכנתים בחברה הפינית הזעירה רוביו, כמה הורדות יהיו לאפליקציה המטופשת שהם עמלים עליה - סביר להניח שהם היו מסתפקים גם ברווחים מכמה עשרות אלפי הורדות. איש לא יכול היה לצפות את הטירוף שנוצר סביב המשחק שפיתחה החברה, אנגרי בירדס, ואת קצב ההורדות המטורף שהגיע בתוך שנה ל-50 מיליון (רובן לאייפון) במחיר של 0.99 סנט להורדה. הציפורים הזועמות, החזירים המנוולים והמוסיקה הקליטה גרמו למיליוני משתמשים להתמכר להחלקת אצבע על מסך האייפון ולתחושת הסיפוק שבהרס מבני עץ וזכוכית.



מפעל ענק של פרסום



ועוד לא אמרנו מלה על פייסבוק. 600 מיליון משתמשים הרשומים ברשת החברתית שייסד מארק צוקרברג מערערים אפילו את הביטחון של גוגל, המלכה הוותיקה של האינטרנט. מאתר שבעזרתו חיפשו סטודנטים פלירטוטים קצרי מועד, נהפכה פייסבוק למפעל ענק של פרסום. אף תאגיד או עסק זעיר לא רוצה לפספס את המנוף השיווקי הזה שמאפשר לו לפנות ישירות לקהל היעד. מהסבתא שנכנסת כדי לצפות בתמונות של הנכדים ועד לנכדים שמדווחים כמעט על כל פעולת עיכול שלהם - כולם מחזיקים חשבון באתר השלישי בגודלו בעולם (והשני בפופולריות בישראל) ומבלים בו כמה פעמים ביום ובמשך שעות ארוכות.



צוקרברג התחרה השנה על תואר הנבל של רשת האינטרנט בזכות סרט הקולנוע "הרשת החברתית", שתיאר את דמותו כנקמן חסר מעצורים שהיה מוכן לדרוך על כל אדם וחבר בדרך להגשמת החלום שלו להיות עשיר ומפורסם. נקודות ספורות, או ליתר דיוק שבועות בודדים - הפרידו בינו לבין התואר, מכיוון שהנבל האמיתי של האינטרנט ל-2010 הוא ללא ספק ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר וויקיליקס. אסאנג', שחשף באתר שלו מאות אלפי תכתובות סודיות בין משרד החוץ האמריקאי לבין שגרירויות ארה"ב בעולם, העמיד ממשלות שלמות במבוכה, גרם לתקריות דיפלומטיות בין מדינות ידידות וחיבל בחשאיותם של מבצעים צבאיים במדינות רבות.



בפרסום המסמכים האלה שבר אסאנג' מדיניות הסתרה שהתקיימה במשך שנים במדינות רבות והביא את הדמוקרטיה שגלומה באינטרנט לשיא. אחרי שטווח במשרד ההגנה האמריקאי על התנהלותו במלחמת עיראק וצלף במשרד החוץ עם פרסום התכתובות הדיפלומטיות, מכוון אסאנג' בשבועות הקרובים את הנשק שלו גם למשרד האוצר האמריקאי עם פרסום מסמכים מהמשבר הפיננסי של 2008.



מוויקיליקס דרך פייסבוק, האייפד, האייפון וכל שאר המרכיבים שבונים את התמונה הטכנולוגית של 2010, עובר קו אחד ברור: אובדן הפרטיות. כל אחד מהם אינו מהווה פגיעה מהותית בפרטיות, אבל השילוב ביניהם והקלות שבה המשתמשים מתמסרים לכלים הטכנולוגיים ומוכנים להשיל רובד נוסף מצנעת הפרט - הופכים את המשתמש הבודד לפגיע יותר. בלי מגבלות וחשיבה מובנית על ההשלכות שלה, מכניסה המגמה הזאת את צרכני הטכנולוגיה ל-2011 כשהם בעמדת נחיתות.



2011



ההתמכרות לעולם הדיגיטלי תהפוך אותנו לפגיעים יותר מבחינת צנעת הפרט



*אייפד מספר הפעמים שהמונח הופיע ב"הארץ" וב-themarker



2009



0



2010



398

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully