וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי השיג לפניכם אתco .il .פיצה

מאת ענבל אורפז

31.12.2010 / 7:07

עשרות אלפי אנשים שהגישו השבוע בקשה לרכישת דומיינים בעברית, התאכזבו לגלות שהם כבר לא יתעשרו מבעלות על כתובות נחשקות כמו co.il.ביטוח ? מי שהצליחו להניח את ידן על הדומיינים המבוקשים ביותר הן דווקא החברות שאמורות היו לנהל את הרישום ? איגוד האינטרנט: "הודענו ל



>> ביום ראשון יצאנו למרדף אחרי הסחורה החמה ביותר השבוע: דומיינים בעברית - כתובות רשת בתעתיק עברי עם סיומת co.il. איגוד האינטרנט הישראלי פתח את הרישום לציבור הרחב בשעה 14:00 בצהריים. ואולם, הסתבר שעוד עם עשרות אלפי אנשים זכרו את המתעשרים הגדולים שהצליחו לקנות בזמן דומיינים, כמו sex.com שנמכר ב-13 מיליון דולר, ו-insure.com שנמכר תמורת 16 מיליון דולר.

רצינו "סקס" ו"פיצה"' אבל הסכמנו להסתפק ב"סטוצים" ו"המבורגר". מכיוון שרישום דומיין יכול להיעשות בעלות של עשרות שקלים בודדים, מדובר בתשואה לא רעה בכלל ליזמים. התהלכנו כשראשנו סחרחר ומלא חלומות, אלא שביום רביעי התקבלה ההודעה המרה - "המבורגר" לא שלנו וביום חמישי התאייד לו גם 'סטוצים'. בדיקה מעמיקה יותר גילתה כי מי שרכש את שני הדומיינים האלה היו רשמיות האינטרנט עצמן. הגוף האחראי בישראל על רישום דומיינים באינטרנט הוא איגוד האינטרנט הישראלי. ואולם, הרכישה בפועל לא מתבצעת דרכו, אלא באמצעות רשמים מוסמכים שאושרו על ידי האיגוד.



אנחנו לא לבד. קונים רבים התאכזבו לגלות שהשמות אותם ביקשו לרכוש כבר נקנו. מאיגוד האינטרנט נמסר שהוגשו כ-50 אלף בקשות לרישום שמות דומיינים בעברית, ומתוכן אושרו יותר מ-11 אלף. סקירה של הכתובות שאושרו על ידי איגוד האינטרנט מעלה כי מרבית הכתובות האטרקטיביות ביותר, ביניהן גם אלה שאנחנו חשקנו בהן, נרשמו על ידי החברות או מישהו מטעמן.



כך, למשל, הבטיחה חברת live dns שמשמשת כרשמית מטעם האיגוד: "החל מהיום תוכלו לרכוש שמות דומיין ישראלי בעברית: מסייע בקידום האתר בגוגל, נוח וקל לאיות, השקעה בטוחה לעתיד". קובי שחר, שהיה שותף להקמת החברה ומכהן בה בתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות רכש בשמו את הדומיינים: דרושים, פיצה, חדשות, גוגל, פרחים, דירות, בניית אתרים, כדורגל, אייפון, קידום אתרים, כסף, אוכל, פייסבוק, גוגל, חתונה, מסיבות וחופשה.



שחר לא לבד. גם איציק נוסצקי, מייסד ומנכ"ל חברת אינטרספייס, רשמית מוסמכת מטעם האיגוד, ומי ששמו נקשר במאבק המשפטי על הכתובת sex.co.il (הדומיין שייך לבני משפחתו), הצליח לתפוס את שמות הדומיין המבוקשים ביטוח ועורך דין.



"הדומיינים נרכשו עבור לקוח"



זה לא רק מעצבן ומאכזב, זה גם אסור. לפי הסכם הסמכת הרשם שנחתם בין איגוד האינטרנט לרשמים, עליהם "להימנע מרישום דומיינים במטרה להציעם לשימוש או אחזקת צדדים שלישיים ויימנעו מכל רישום לאחזקתם של שמות שאינם דרושים לשימושם" . לדברי עו"ד ד"ר נמרוד קוזלובסקי, המתמחה בייעוץ משפטי-טכנולוגי, "אסור לרשמים לבצע אחזקה סותרת - להחזיק את הדומיין כדי שכשמישהו ירצה אותו הוא ישלם יותר. אבל, אין מניעה שהם ירכשו דומיינים לשימוש שלהם".



קובי שחר מ-live dns אומר כי לפי האיסור בהסכם הסמכת הרשם שניתן לו על פי התקנון "אסור לי לרשום על שם החברה. הדומיינים המדוברים רשומים על שמי ויועברו ללקוח ב-24 שעות הקרובות. הדומיינים נרכשו בשביל לקוח שהזמין לפני חודש מאות דומיינים בבקשה מוקדמת. מעולם לא נפגשתי איתו ואני לא יודע מיהו".



בנוגע לחוקיות המהלך אומר שחר: "אני לא יודע אם זה חוקי או לא. בזה איגוד האינטרנט מתעסק". איציק נוסצקי מאינטרספייס אומר בתגובה: "את השם ביטוח רשמתי על שמי. אני מעורב ביזמות בתחום הביטוח אז רציתי לקחת את השם הזה. אני חושב שמכל החברות אנחנו היינו הכי נקיים. רשמנו 5-6 שמות בלבד. לא היתה שום עדיפות לרישום שמות של אינטרספייס. זה יד המקרה שקיבלתי את הדומיין ביטוח. במנועי רישום שלנו לא היתה עדיפות כלשהי".



נחזור קצת אחורה ונסביר איך עובד מנגנון חלוקת הדומיינים. כל מי שרוצה לרכוש דומיין צריך להגיש בקשה לאחת הרשמיות, או לכולן - 6 במספר. כל רישום כזה עולה 70-120 שקל, או במקרה של רישום מוקדם כ-300 שקל. הבקשה נכנסת ליומן ממוחשב שמתעד את שעת הבקשה. באיגוד האינטרנט אמורים לבדוק ידנית איזו בקשה הגיעה מוקדם ביותר מבין כל הנרשמים - והיא הזוכה המאושרת. הליך כזה אמור להבטיח תוצאות שאינן מוטות לטובת אף מגיש בקשה.



לאור העובדה כי מאות דומיינים פופולריים נתפסו על ידי רשמיות האינטרנט או אנשים הקשורים אליהן, קיים חשש שהרשמים ניצלו את הידע הטכני שלהם ואת הגישה שלהם לאמצעי הרישום כדי להיות הראשונים שיגישו בקשה.



מרטין בוקסדורף, העוסק בקידום אתרים, ניסה לרשום כמה דומיינים שקשורים לעבודתו, למשל 'קידום-אתרים' שנרכש בסופו של דבר על ידי הרשם המוסמך דומיין דה נט. בוקסדורף נכנס לאתרי הרשמים המוסמכים ביום פתיחת ההרשמה, אך הופתע לגלות שההרשמה החלה לפני השעה שפורסמה: "ההרשמה היתה אמורה להתחיל ב-14:00 אבל נכנסתי קצת לפני וגיליתי שהיא כבר פתוחה", אומר בוקסדורף. "יש אנשים שזה העסק שלהם והם לא מקבלים את הצ'אנס בכלל".



לרועי יוגב, חבר באיגוד האינטרנט ובעל חברת הקמת האתרים shopy.co.il, יש טענות רבות על תהליך הרישום: "ברגע שרשמים, בעזות מצח, יכולים לרשום דומיינים, כל הנושא של רישום מוקדם הוא הטעיה ואשליה. בעיקר כשיש חברות שלקחו תמורת הרישום המוקדם כסף. עיקר הטענות שלי הן כלפי הרשמים אבל האיגוד הוא האחריות העליונה. האיגוד התנגד לכך שהרישום ייעשה אצלו, אף שדומיינים רגילים (עם סיומת com.) ניתן לרשום דרכו. בנוסף, הבקרה על הרישום היא ידנית ונעשית על ידי חברי האיגוד - אז איך מאפשרים לרשם אותו מכירים בשם, כמו למשל קובי שחר, להיות הבעלים של דומיינים?"



"אם טכנית הרשמים יכלו לתת לעצמם העדפה ושלחו בקשות ראשונות, הם השתמשו במערכת שלהם לטובתם ולא לטובת הציבור", מסביר קוזלובסקי. "אם אכן בוצע הדבר, ומישהו שאמון על ביצוע הרישום משתמש בקרבה שלו למערכת וביכולת הטכנית שלו כדי להירשם מהר יותר או כדי לעכב רישום של אחרים - הוא מבצע מעשה אסור. זה מטריד מאוד. בעבר נאמר שהתפקיד של הרשמים הוא חצי רשות שלטונית, לכן הם חייבים בשקיפות ציבורית. אם הם העדיפו את עצמם הם ביצעו הפרה של חובתם. במקרה של גוף מנהלי זה לא היה עולה על הדעת".



"לא קיבלנו תשלום מאף אחד"



תהליך רישום הדומיינים בעברית החל כבר לפני ארבעה חודשים, במהלכם התנהל שלב הרישום המוקדם. במהלך התקופה הזו שוריינו בסך הכל 398 דומיינים, ובהם בזק, אל על, סקייפ ותנובה.



ארבעה ימים לפני פתיחת ההרשמה שלח בני ליפסיקס, מנהל רישום הדומיינים באיגוד, מכתב לרשמים שבו הודגש הצורך בהקפדה על עיקרון "כל הקודם זוכה", לאור תלונות נגד אחד הרשמים בעניין רשימות ההמתנה. "העדפת בקשת רישום אחת על פני בקשה אחרת ו'הזנקת בקשות' במעלה רשימת ההמתנה, בהתבסס על גובה התשלום ששילם המבקש או מכל סיבה אחרת, מהווה פגיעה בוטה והפרה יסודית של ההסכם שעליו אתם חתומים", כתב ליפסיקס. "האיגוד לא יהסס להשעות את האפשרות להגשת בקשות רישום לדומיינים שיוגשו באמצעות רשמים שלא יקפידו על עיקרון היסוד", הוסיף.



מאיגוד האינטרנט נמסר: "האיגוד בוחן ומנהל באופן שוטף את מערכותיו כדי לוודא שסדר כניסת הבקשות נשמר ושעת הפתיחה לרישום נאכפת באופן מדויק. לאיגוד האינטרנט נודע כי דומיינים ספורים בעברית נרשמו על שם הרשמים או על שם מנהליהם, מתוך אלפי השמות שנרשמו בתהליך. האיגוד פתח מיד בבדיקה שהעלתה שקיימים כמה מקרים כאלה, והם עומדים לכאורה בניגוד מפורש להסכם ההסמכה, שבו קבע האיגוד איסור חמור על פעולה כזו.



"האיגוד כבר הודיע לרשמים החשודים שמדובר בהפרה ועל הצעדים שעומדים להינקט נגדם. האיגוד מקפיד על שירות שוויוני ונטול אפליה בניהול מרשם הדומיינים. כשנדרשת פעולת אכיפה, האיגוד נוקט את כל הפעולות הנדרשות כדי לשמור על ערכים אלה בנחישות".



מחברת live dns נמסר: "אין עדיפות לאף לקוח על פני אחר. אנשים ידעו שהם היו צריכים להיכנס לרשימת ההמתנה. איגוד האינטרנט ידע על רשימת ההמתנה ולא נתן עדיפות לאף אחד. לא קיבלנו תשלום מאף אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully