וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדול יותר, שערורייתי יותר, טכנולוגי יותר

אליחי וידל

31.12.2010 / 7:07

תעשיית הבידור וסלבריטאיה לא בחלו ב-2010 בשום אמצעי בדרכם למרכז הבמה: ליידי גאגא לבשה שמלה מנתחי בשר, מיילי סיירוס עישנה סמים ובר וליאו המשיכו במשחקי חתול ועכבר עם הפאפארצי - הכל כדי לקבל יותר לייקים וחיפושים בגוגל - ולגרוף יותר רווחים והכנסות



>> תמונה אחת, די מטושטשת, יכולה לסכם את 2010 בתעשיית הבידור: מיילי סיירוס, קטינה, שחקנית, זמרת ואלילת הנוער, אוחזת בכלי לעישון סמים ושואפת עשן מלוא ריאותיה.

אם יש תופעה אחת שמסמלת יותר מכל את השנה שחלפה בשואו-ביזנס הרי היא השילוב בין סלבריטאים, טלפון חכם, אינטרנט וקמפיין לקידום הופעה-סרט-אלבום. ב-2010 הכל היה חייב להיות גדול יותר, שערורייתי יותר וטכנולוגי יותר כדי לזכות בתשומת לבם של צרכני הבידור. ליידי גאגא בשמלה מנתחי בשר, ערימות ענק של קופסאות צעצועים מהסרט "צעצוע של סיפור", ג'יימס קמרון שמתאמץ לפרגן לאשתו לשעבר, קתרין ביגלו שעקפה אותו וזכתה באוסקר - וליאונרדו דיקפריו, שמתאמץ לפזר מסך ערפל סביב יחסיו עם בר רפאלי. ככל שיהיו להם יותר טוויטים, יותר לייקים, יותר חיפושים בגוגל ויותר הורדות פיראטיות - כך הם רק יצליחו לגרוף יותר רווחים והכנסות בקופות.



קולנוע: הושט ידך וגע בו



>> זאת היתה שנת התלת-ממד, ועל כך יעידו מיליארדי הצופים החמושים במשקפיים מגוחכים ועשרת סרטי התלת ממד ברשימת 20 שוברי הקופות של השנה. אם ב-30 השנים האחרונות הופקו בסך הכל כ-70 סרטים בטכנולוגיה הזאת, הרי ששליש מהם, 27 סרטים, הוקרנו השנה. בתעשיית הקולנוע הבינו את העיקרון: כדי לשפר את הסיכויים של סרט להיכנס לרשימת שוברי הקופות - כדאי שיהיה לו גם עותק בתלת-ממד. בעלות שולית (יחסית לסכומי העתק שמושקעים בהפקות ענק) יוצרים האולפנים גרסת תלת-ממד של הסרט.



מכת הניצחון של טכנולוגיית התלת-ממד הונחתה על תעשיית הבידור באמצע דצמבר 2009, עם יציאתו של "אווטאר" לבתי הקולנוע, אבל הבמאי ג'יימס קמרון יזכור לנצח את 2010 כשנה מוצלחת מאוד, לאחר שעיקר ההכנסות מהסרט - 2.7 מיליארד דולר - זרמו לקופות ולכיסו במהלך השנה. זרם ההכנסות הזה ינעץ את הסרט ככל הנראה לכמה שנים טובות בראש רשימת שוברי הקופות של כל הזמנים, לאחר שהשיאן הקודם ("טיטאניק", גם הוא של קמרון ובכיכובו של ליאונרדו דיקפריו, עם הכנסות של 1.8 מיליארד דולר) המתין 12 שנים ליורש.



הגנון: ג'סטין, מיילי והג'ונאסים שולטתתתתים!



>> תעשיית הבידור העולמית מעולם לא היתה שייכת יותר לצעירים מאשר ב-2010, בעיקר בזכות האינטרנט. חברות המוסיקה, הקולנוע והטלוויזיה מנצלות את העובדה שבני הנוער חיים באינטרנט ושולטים בטכנולוגיה - גם כדי לאתר את הכישרונות החדשים ואת המגמות הלוהטות וגם כדי לשווק אותם בחזרה לקהל היעד. כוכבים צעירים כמו מיילי סיירוס, האחים ג'ונאס וג'סטין ביבר פרצו החוצה וקידמו את הקריירה שלהם בזכותו.



מערכי השיווק ויחסי הציבור של הכוכבים הצעירים האלה משתמשים בכל תעלול פרסומי אפשרי כדי לקדם אלבום חדש או סיבוב הופעות, כולל האמרה הנושנה "גם פרסום שלילי הוא פרסום טוב, העיקר שתאייתו את השם בצורה הנכונה". בהתאם לכך התנהגה סיירוס, שעברה השנה מעולם הילדים לעולם המבוגרים, עם פרובוקציות תקשורתיות (תצלומים בוטים על הבמה ומחוץ לה) שמבהירות ללא כל ספק כי הנערה כבר בת 18 ומצפה לקהל מעריצים מבוגר יותר.



כוכב נוער נוסף שפרץ השנה במלוא כוחו בזכות האינטרנט הוא ביבר, שצפוי לכבוש את לב בנות העשרה הישראליות בהופעה בפארק הירקון באפריל 2011. ביבר, שצמח ביוטיוב בזכות גרסאות כיסוי לשירים פופולריים, משתכר כיום כ-300 אלף דולר להופעה בודדת בסיבוב הופעות שכולל עשרות הופעות בשנה. ייתכן שאמרגניו של ביבר, שממנפים את ההצלחה שלו בכיוונים רבים ויצירתיים, ייסדו ב-2011 טרנד בידורי חדש: בפברואר ייצא לאקרנים סרט תלת-ממד שמתעד את מסע ההופעות שלו. סביר להניח שלמוצר בידורי שכזה יהיה ביקוש אדיר, מכיוון שהוא מגיש למעריצים חוויה חדשה של "להיות בלי ולהרגיש עם" - גם להיות בדבר הקרוב ביותר להופעה חיה, גם לשלם תמורתה מחיר נמוך (כרטיס קולנוע, במקום כרטיס להופעה) וגם אפשרות לצפות באליל שוב ושוב.



תעשיות הבידור: אין אויב חדש



>> הם סבלו מהמיתון, מהמשבר הכלכלי ומהתחרות האינטרנטית, אבל האמת היא ש-2010 לא איימה על תעשיית הבידור המסורתית מסיבה פשוטה: היא לא הביאה שום מתחרה ראויה לחוויה הכי פשוטה - ורווחית - של צפייה בטלוויזיה, בקולנוע והאזנה למוסיקה. גוגל אמנם הציגה גרסה ראשונית של גוגל tv שמתיימרת לרתק את הצופים למסך הקטן, אבל לא נראה שהמהפכה הזאת תשטוף את צרכני הבידור בשנים הקרובות. גם האייפד של אפל שכבש את העולם בסערה החל מאמצע השנה, מספק לצרכנים חוויה אישית, ולא פירוטכניקה שמציעים אולמות הקולנוע החדישים.



בעידן של היפר-טכנולוגיה, היעדר מתחרה חדש ומפתיע הוא בשורה טובה מאוד. אבל יש גם בשורה רעה: האויב הישן והמר של תעשיית הבידור המסורתית - ההורדות הפיראטיות - כאן כדי להישאר. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ימשיכו בשנים הקרובות להילחם בהורדות הסרטים הלא חוקיות, שמזנבות בהכנסות שלהן ממכירת כרטיסים ומפרסום. ואולם, דווקא חבירה לתאגידי המדיה הביתית החדשים - כמו גוגל ואפל - יכולה לפצות את יצרניות התוכן. ככל שהיצע התכנים יגדל ויהיה איכותי יותר, והמחיר שלהם ישקף את עלויות ההפקה האמיתיות, כך יעברו יותר ויותר צופים לצרוך את תכני הבידור שלהם באמצעים טכנולוגיים חוקיים.



הליידי: שמלת בשר בסמארטפון



>> היא אמנם מבוגרת יותר מילדי הגנון של השואו ביזנס, אבל ליידי גאגא - רק לפני שנתיים בחורה אלמונית בשם סטפני גרמנוטה, במקום הרביעי ברשימת הסלבריטאים הפופולריים ביותר של מגזין "פורבס", עם הכנסה שנתית של 62 מיליון דולר - חייבת את הצלחתה גם היא לאינטרנט.



ליידי גאגא והלבוש הפרובוקטיווי שלה - משמלות הרשת החושפניות והאיפור הכבד ועד השמלה מנתחי בשר שלבשה לטקס פרסי ה-mtv - יכולה להתקיים רק בעידן דיגיטלי שבו המידע עובר באופן ויראלי ממסך מחשב למסך הסמארטפון במהירות. הפופולריות של שיריה והקליפים השערורייתיים יכלו לנסוק לשיאים חדשים רק בזכות האינטרנט וגרסאות הכיסוי הרבות שמעריציה בכל העולם מעלים ליוטיוב.



דיקפריו: בלי אף מלה על בר



>> לאונרדו דיקפריו לא ירצה לשכוח את 2010 ולא רק בגלל ההצלחה שלו לחמוק במשך שבוע שלם מצלמי הפאפראצי הישראלים. לאחר שנראה היה שהקריירה שלו דועכת בשנים האחרונות, שני סרטים בכיכובו - "שאטר איילנד" ו"התחלה" - הניבו השנה הכנסות של יותר ממיליארד דולר והפכו אותו למצרך המבוקש ביותר בהוליווד.



לחגיגה המקצועית שלו התלווה גם הערפל התקשורתי סביב חייו האישיים ומערכת היחסים עם בר רפאלי - שפירנס יפה את הטבלואידים וצלמי הפאפראצי בעולם. אולי 2011 תספק תשובות מוצקות יותר באשר לזוגיות של השניים ותסלק אותם סוף-סוף מרשימת הרווק המבוקש ביותר בהוליווד והרווקה הלוהטת ביותר בישראל.



רק בישראל: כל הדרכים מובילות לקשת



>> תעשיית הבידור הישראלית תזכור את 2010 בעיקר נוכח שני הישגים משמעותיים: זכיית הסדרה "רמזור" בפרס האמי האמריקאי ובהישג המרשים של הסרט "זוהי סדום" בקופות בתי הקולנוע.



הזכייה באמי מסמלת את שיא ההתקרבות בין תעשיית הטלוויזיה המקומית לאמריקאית, שמתבטאת בשנים האחרונות בהצלחה ביצוא פורמטים טלוויזיוניים ישראליים להוליווד. יוצרי "רמזור" - אדיר מילר ואלעד קופרמן - לא יכלו לאחל לעצמם שנה מוצלחת יותר, אחרי שבתחילת 2010 הצליחו למכור את פורמט הסדרה לרשת fox. ל"רמזור" שושבינה מאושרת נוספת - זכיינית ערוץ 2 קשת - שרשמה על שמה ציון דרך היסטורי גם בתחום הקולנוע. כמפיקת "זוהי סדום", רתמה קשת את מערך יחסי הציבור המשומנים שלה כדי לקדם את הסרט, שהביא 450 אלף צופים לבתי הקולנוע, עם הכנסות של כ-20 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully