וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקיבוצים דורשים שכר דירה מופקע"

רנית נחום-הלוי

31.12.2010 / 9:05

בעל הבית



>> תנועת הקיבוצים החלה במאבק מול מינהל מקרקעי ישראל על הגדלת "שטח המחנה" - השטח בו מותר לבנות עבור בנים חוזרים וחברים נכנסים - אבל המינהל מתנגד לעמדתם. לטענתו, הדירות שהקיבוצים משכירים כיום לסטודנטים יכולות לשמש למגורי הבנים החוזרים, ותנאי למתן היתרי בנייה יהיה הימנעות מהשכרת הדירות.

במאבק הזה הקיבוצים לא מתכוונים לוותר וקוראים לסטודנטים להצטרף אליהם, אבל לסטודנטים יש בעיות משלהם. הם כועסים על הקיבוצים, שמעלים את מחירי השכירות, ודורשים מנגנון מפוקח להגבלת שכר הדירה בקיבוצים. "מפתיע שדווקא הקיבוצים, ערש הסוציאליזם, הם שעומדים כיום בחוד החנית של העלייה המופקעת של מחירי הדירות לסטודנטים בפריפריה", כתב יו"ר התאחדות הסטודנטים איציק שמולי במכתב לשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, מנהל מינהל מקרקעי ישראל ירון ביבי ומזכיר תנועה הקיבוצית זאב (ולוולה) שור.



"בשנים האחרונות דורשים הקיבוצים שכר דירה מופקע, שעולה בעשרות אחוזים מדי שנה. הקפיצות במחיר גורמות לבעיות חמורות, נוכח יכולת ההשתכרות המוגבלת של הסטודנטים. הסטודנטים משרתים את המדינה, תורמים לרווחת הקיבוץ במעורבותם בחיי הקהילה ומערכת החינוך ומפתחים את מפעל ההתיישבות האזרחי-ציוני. פגיעה בהם תפגע לבסוף ביישובים ובקיבוצים עצמם", אומר שמולי.



האם ציפיתם להתנהלות אחרת?



"בהחלט שציפינו. באזורי המכללות, כמו למשל תל חי ומכללת ספיר, אין יותר מדי אלטרנטיבות, ולכן שוק השכירות של הקיבוצים הוא האלטרנטיבה היחידה לסטודנטים רבים. ברגע שסטודנט מבקש לחדש את חוזה השכירות בקיבוץ ומגלה כי המחיר עלה ב-25%-30%, המשמעות היא שטורקים לו את הדלת הפרצוף, וספק אם יוכל להמשיך את לימודיו. אנו מבינים שהקיבוצים מנסים לשרוד כלכלית, אבל הניסיון לעשות זאת על גבם של הסטודנטים מקומם".



האם תיענו לדרישות הקיבוצים להצטרף למאבקם?



"הקיבוצים לא יכולים לאחוז במקל בשני קצותיו - מצד אחד לבקש את עזרת הסטודנטים מתוך מודעות לכוח שלנו ובה בעת לפגוע בנו ולהעלות מחירי שכירות. אנו מוכנים להירתם לטובת העניין בתנאי שייקבע מנגנון מפוקח להגבלת שכר הדירה בקיבוצים בהתאם ליכולת ההשתכרות שלנו ולדירה המוצעת. אנו דורשים שסוגיה זו תיכנס להסדר המתגבש בין התנועה הקיבוצית למינהל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully