וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלק וכרטיסי הטיסה יתייקרו, הקישוריות תרד והח"כים ירוויחו יותר - כל מה שמשתנה מחר

TheMarker

31.12.2010 / 13:01

המעסיקים יפרישו יותר לפנסיה ■ קנסות היציאה מחברות הסלולר יופחתו ■ עדכון מדרגות המס יגדיל את המשכורת החודשית ■ מס הנסיעות מנתב"ג מתייקר ב-8% ■ קבוצות הרכישה ללא מארגן חיצוני יהיו פטורות מתשלום מס ■ רפורמות, שינויי חוק ותקנות ח



מאת: אמיתי זיו, חיים ביאור, מוטי בסוק, דניאל שמיל, רנית נחום-הלוי, צבי זרחיה, זוהר בלומנקרנץ, נעם בר, אורה קורן, אופיר בר-זהר, אתי אפללו



השנה החדשה בתתחיל מחר תביא עמה שלל רפורמות, שינויי חוק ותקנות חדשות.



עלייה בהפרשה לפנסיה



ב-1 בינואר תגדל ההפרשה לפנסיה לכמיליון שכירים ב-1 בינואר תגדל ההפרשה לזכויות פנסיה לשכירים הנכללים בהסדר פנסיה חובה, שנכנס לתוקף בינואר 2008. ההסדר חל על כמיליון שכירים במגזר הפרטי שלא היו עמיתים בקרן פנסיה או מבוטחים בפנסיה תקציבית או ביטוח מנהלים, כלומר שכירים מוחלשים יחסית. בפועל, בשל היעדר אכיפה יעילה, נהנים ממנו רק כ-600 אלף עובדים. בכל שנה גדלה ההפרשה עבור זכויות הפנסיה במסגרת הסדר פנסיה חובה, כך שב-2011 ההפרשה לפנסיה חובה תהיה 10% משכר העובד. מתוך הפרשה של 10%, חלקו של העובד יהיה 3.33% וחלקו של המעביד יהיה 3.33%. הפרשת המעביד לפיצויים תהיה בשיעור של 3.34%.



שוק תקשורת חופשי יותר




דמי הקישוריות יירדו וקנסות היציאה יופחתו ב-1 בינואר ייכנסו לתוקפן שורה של רפורמות בשוק התקשורת, שאמורות לסייע לצרכן ולתרום להגברת התחרות בענף. דמי הקישוריות יירדו מ-25 אגורות לדקה ל-6.8 אגורות לדקה. הירידה החדה תשפיע בעיקר על מחיר הדקה מטלפון קווי לסלולרי - מ-34 אגורות לדקה ל-15 אגורות לדקה. כמו כן, החל ב-2011 יהיה קל יותר לעבור בין חברת סלולר אחת לשנייה בעקבות הפחתת קנסות היציאה. הקנס המקסימלי שחברה תוכל לגבות מלקוח הוא לפי הנוסחה הבאה: חשבונית חודשית ממוצעת, כפול 8%, כפול מספר החודשים שנותרו ללקוח להתחייבות. בנוסף, ב-2011 כל מכשיר סלולרי שנרכוש יהיה פתוח לכל כרטיס sim.



הכנסת מקבלת תוספת שכר



ראש הממשלה, השרים והח"כים ירוויחו יותר. שכרם של ראש הממשלה, השרים, מבקר המדינה והנגיד יעלה בינואר ב-7.5%; שכרם של הנשיא והח"כים יעלה ב-4%; ושכרם של השופטים יעודכן ב-5.6%. העדכון בשכר הבכירים מוסבר בשיטות הצמדה שונות בשכרם וכן בתוספות שהם אמורים לקבל. עדכון השכר יחול על כ-2,000 בכירים נוספים, בהם נשיאים, ראשי ממשלה ושופטים לשעבר, הרמטכ"ל, אלופי צה"ל, המפכ"ל, ניצבים במשטרה, ראש המוסד, ראש השב"כ ויועצים משפטיים במשרדי הממשלה.



כך למשל, שכרו של ראש הממשלה יעלה מ-42 אלף שקל בחודש ל-44.9 אלף שקל; שכרו של נשיא המדינה יעלה מ-47.5 אלף שקל בחודש ל-49.2 אלף שקל; ושכרם של הח"כים יעלה מ-33.5 אלף שקל בחודש ל-34.7 אלף שקל.



מחירי המשכנתאות יעלו?




ב-2010 היו הריביות על המשכנתאות בשפל היסטורי סביבת הריבית הנמוכה ותחרות אגרסיבית בין הבנקים השונים מאפשרת לצרכנים לקבל משכנתאות בריבית אטרקטיבית מאוד. למשל, הריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות מדד ל-20 שנה היא 3.16% בלבד. בקרב הבנקים נחשבות משכנתאות מוצר שכדאי להפסיד עליו, מכיוון שהוא קושר את הלקוח אל הבנק לשנים רבות ומאפשר לבנק להציע ללקוח מוצרים נוספים ששולי הרווח עליהם גבוהים. ואולם הריביות הנמוכות מובילות לגידול בהיקף המשכנתאות ומלבות את העלייה במחירים בשוק הדיור. לכן, ב-2010 עשה בנק ישראל שורה של צעדים שמטרתם להעלות את הריביות עבור הבנקים, כדי שאלה יעלו אותן עבור הצרכנים. לקראת 2011 מתגברת ההערכה בבנקים שמהמקום שאליו הגיעו הריביות אפשר רק לעלות - וזה יקרה במהלך השנה הקרובה.



מעודדים השקעה ויצוא



חוק עידוד השקעות הון חוק עידוד השקעות הון החדש ייכנס לתוקף, ועמו הפחתה מיידית בשיעור מס חברות לחברות מייצאות. מנגד, יעלו באותו מועד היטלים על התעשייה. מס חברות לכל המשק צפוי לרדת בתחילת 2011 מ-25% ל-24%. כדי לעודד חברות להרחיב את פעילותן בישראל ואף לעבור ליצוא, יופחת מס חברות לחברות שייצאו לפחות 25% ממכירותיהן. חברות מייצאות מאזור המרכז ישלמו מס של 15%, וחברות מייצאות מהפריפריה ישלמו 10%.



במקביל, צפויה התייקרות של תשומות לכלל החברות במשק, לאחר שהשבוע אושרו בכנסת התייקרויות של מחירי הביטוח הלאומי שמשלמים מעסיקים ושל מיסוי על סולר, בנזין ופחם. ההערכה בקרב תעשיינים היא שהטבות המס מקוזזות בדרך זו בחלקן הגדול על ידי ההיטלים החדשים - ובכך נפגע התמריץ להגברת פעילות בישראל.



מחירי המכוניות רק יעלו



התחרות בשוק הרכב לא מצליחה להוריד את המחיר לצרכן הפרטי ב-2011 תגדל התחרות בשוק הרכב עם כניסתו של יבואן חדש - קבוצת שלמה - שישווק את אופל, ועם המשך המרוץ בין מאזדה ליונדאי למקום הראשון בטבלת המכירות. עם זאת, המחירים לא צפויים לרדת, ואף יעלו מעט. הסיבה הרשמית לכך היא העלייה החדה בשער הין היפני, ואולם הסיבה האמיתית היא, ככל הנראה, המבנה המיוחד של השוק הישראלי. במדינה שבה מרבית המכוניות נרכשות על ידי חברות ליסינג וציי רכב, יש יתרון לפער גדול בין מחיר המחירון למחיר המכירה בפועל. המחיר הרשמי קובע את הנקודה שממנה מתחילה ירידת הערך במחירוני המכוניות המשומשות - וככל שהוא גבוה יותר, כך יתייקרו המכוניות המשומשות. כך נוצר מצב שבו חברות הליסינג קונות מכונית ב-20% הנחה, ומוכרות אותה כמשומשת במחיר גבוה אף יותר ממחיר הקנייה.



מחליפים חיוכים



ערוץ קומדי סנטרל עולה לאוויר, ביפ יורד בתחילת 2011 תיפרד hot מביפ - ערוץ הצעירים שלה בעשור האחרון. את מקומו יתפוס הערוץ הבינלאומי קומדי סנטרל, שיכלול גם הפקות מקומיות. ההחלפה מתרחשת על רקע כמה גורמים: סכסוך בין קשת לבעל מניות ב-hot נוני מוזס; טענות לירידה באיכותו של ביפ; והתחזקותה של קשת עד לתפישתה כאיום עתידי על הפלטפורמות. על אנשי hot ומפעילת הערוץ, ענני תקשורת, מוטלת כעת חובת ההוכחה, ואילו ביפ ינסה לשרוד כרצועת לילה בקשת וכבית הפקות לערוצים אחרים. בנוסף, החל ב-1 בינואר תשקלל ועדת המדרוג גם את נתוני הרייטינג של תוכנית בשבוע שלאחר שידורה. הדבר יביא להגדלת הרייטינג של כמה מהתוכניות, ואולי יאפשר לזכייניות השונות להגדיל את הכנסותיהן.



הנטו יגדל



לפי עדכון טבלאות של רשות המסים, עדכון מדרגות המס יגדיל את המשכורת החודשית. שכר הנטו של גבר תושב ישראל המשתכר 10,000 שקל ברוטו בחודש יגדל ב-2011 ב-38 שקל. שכר הנטו של אם לשני ילדים המשתכרת אותו סכום יגדל ב-48 שקל בחודש. בניגוד לשנים האחרונות ובניגוד ל-2012-2016, המס השולי המקסימלי ב-2011 לא עודכן כלפי מטה והוא נותר 45%. בשל העלייה במדד המחירים לצרכן, עלה שווי נקודת הזיכוי במס הכנסה ב-2011 מ-205 ל-209 שקל. כל אזרח מקבל 2.25 נקודות זיכוי, אשה תקבל לכל ילד 1.25 נקודות זיכוי, ולכן לאשה עם שני ילדים יהיו 4.75 נקודות זיכוי.



מדרגת המס הראשונה ב-2011 תהיה עד הכנסה של 5,070 שקל, ושיעור המס יהיה 10%. המדרגה השישית והאחרונה תהיה החל ב-40,231 שקל בחודש. מס ההכנסה לכל שקל נוסף יהיה 45%. ב-2011 יישאר המע"מ 16% - בניגוד להבטחות ראש הממשלה ושר האוצר כי יחזור לרמה של 15.5%.



מחיר הדלק מרקיע שחקים




הליסינג עולה יותר והדלק יקר מאי פעם החל ביום ראשון ישלמו הנהגים הרבה יותר בכל תדלוק. התייקרות המס על הדלק המצטרפת לעליית מחירי הנפט בעולם - ומחיר הבנזין יעלה ל-7.14 שקלים לליטר (ראו ידיעה בעמוד 31). העלאת המסים צפויה להזרים לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל בשנה ותתרחש בשתי פעימות - עלייה של 20 אגורות לליטר ב-2011 ועלייה של 20 אגרות נוספות בתחילת 2012. נהגי הליסינג אמנם לא מושפעים במישרין ממחירי הדלק, אך הם ייפגעו מהעלייה האחרונה בשווי השימוש. השנה היה שווי השימוש 2.04% ממחיר המכונית החדשה, וב-2011 יהיה שווי השימוש 2.48%.



שינויים בהרגלי קבוצת הרכישה



קבוצות הרכישה ללא מארגן חיצוני יהיו פטורות מתשלום מס. שינויים שחלו חודש לפני אישור התקציב ישליכו על תופעת קבוצות הרכישה, ויקבעו אם מדובר בסופו של עידן או תחילתה של התארגנות שוויונית. החל ב-1 בינואר יוטל מע"מ בשיעור של 16% ממחיר הקרקע (ולא ממחיר הדירה) על כל חבר בקבוצת רכישה. בנוסף, קבוצות הרכישה יחויבו בתשלום מס על המחיר הסופי של הדירה ובתשלום מע"מ על עלויות הבנייה - אך יהיו פטורות מתשלום מס של 5% על מחיר הקרקע, כפי שהיה נהוג עד היום. חובות אלה יוטלו רק על חברים בקבוצת רכישה שהתארגנו על ידי מארגן חיצוני המקבל מהן תשלום. אם ההתארגנות לא נעשתה על ידי מארגן חיצוני, ייהנו חברי הקבוצה מפטורים ממס.



הפרדה זו מוציאה את כל מארגני קבוצות הרכישה ששמענו עליהם בשנתיים האחרונות כקבוצת חג'ג' ואור סיטי - ומאפשרות התארגנויות חברתיות ללא תשלום מופרז למארגנים (בשיעור של עד כ-15%), ובסופו של יום, מעלים את מחירי הדירות.



נשלם יותר על כרטיסי טיסה




מס הנסיעות מנתב"ג מתייקר ב-8%. ב-1 בינואר תייקר רשות שדות התעופה (רש"ת) את מס הנסיעות על היוצאים מנתב"ג ב-8% - מ-22.99 דולר כיום ל-24.85 דולר. מדובר במס המשולם בנפרד ואינו חלק ממחיר כרטיס הטיסה. ברש"ת אמרו כי "תעריפי האגרות מעודכנות אחת לשנה, בשקלול השינוי בשער הדולר ביום העדכון ביחס ליום העדכון הקודם ובהצמדה לשיעור עליית המדד".



שוק ההון מקשיח את חוקי המשחק



המלצות ועדת חודק נכנסות לפעולה נרחבת בתחילת 2011 יתרחבו המלצות ועדת חודק גם אל שוק האג"ח המשני. גופים מוסדיים לא יהיו יכולים לרכוש אג"ח עבור התיקים הפנסיוניים שהם מנהלים ללא שעברו אנליזה מעמיקה שתבחן שלל קריטריונים שגובשו בוועדת חודק. כל חריגה מקריטריון כזה יידרש הנמקה. כמו כן, בהתאם להמלצות הוועדה, מתחילת 2011 יידרשו חברות פרטיות שמנפיקות אג"ח למוסדיים להעביר אליהם דיווחים שונים מדי תקופה. בנוסף, רונן טוב, מי שהיה מספר 2 בקבוצת הביטוח מגדל, יחל את כהונתו כמנכ"ל פסגות. טוב מחליף את רועי ורמוס, שנאלץ לעזוב את פסגות בשל תיק הרצת ניירות הערך בחברה, שבו הוא חשוד כמעורב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully