וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לנדאו הקפיא את רישוי החשמל הפרטי

מאת אבי בר-אלי

2.1.2011 / 7:13

רשת הביטחון ליצרני חשמל פרטי פקעה בסוף השבוע. שר התשתיות לא חתם על הארכתה - ויבקש מהממשלה לאשר תחנת כוח נוספת לחברת החשמל, ולחייב את הציבור לממן אותה

הסלמה נוספת במאבקו של שר התשתיות עוזי לנדאו בפתיחת משק החשמל לתחרות: ל-themarker נודע כי השר סירב לחתום על הארכת התמריצים המובטחים ליזמי החשמל הפרטי - שתוקפם פג בסוף 2010. זאת, חרף טענותיו כי משק החשמל צפוי לסבול ממחסור בחשמל ב-2013.

במקביל ביקש לנדאו להעלות לישיבת הממשלה שתיערך היום הצעת החלטה שתאפשר לחברת החשמל להקים תחנת כוח נוספת - בניגוד להמלצות משרד האוצר ורשות החשמל. משום שחברת החשמל אינה מסוגלת לממן את הקמת התחנה, שעלותה נאמדת ב-2 מיליארד שקל, הציע לנדאו כי תינתן לו הסמכות לחייב את ייקור תעריפי החשמל כך שיממנו את הפרויקט.

הצעת ההחלטה גררה התנגדות חריפה של משרד האוצר - וזו סוכלה. ואולם, אי הארכת התמריצים לייצור חשמל פרטי גרמה ליזמים במשק לפתוח במירוץ נגד השעון כדי להגיש לרשות בקשות לקבלת רישיונות ייצור חשמל חדשים. ככל הידוע, בסוף השבוע נדרשה התערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלכי משרד התשתיות משום שאלה עומדים בניגוד לחוק משק החשמל - ונתניהו הכריז על פתיחת משק החשמל לתחרות כאחד מיעדי הממשלה.

מבקר המדינה קרא לדאוג לתחרות

המהלכים שנוקט לנדאו נומקו במחסור הצפוי, לטענת משרדו, במשק החשמל החל בקיץ 2013. ואולם, למרות נימוק זה סירב המשרד במפתיע לאשר את הרחבת ייצור החשמל בידי יזמים פרטיים.

בנובמבר 2002 קבעה הממשלה כי מכסת החשמל שייצרו יצרנים פרטיים תהיה 20% מכלל החשמל המיוצר במשק. בדו"ח מבקר המדינה האחרון ציין מיכה לינדנשטראוס כי נכון ל-2009 היה הייצור הפרטי במשק 3.5% בלבד, וקרא למשרד התשתיות, למשרד האוצר ולרשות החשמל לדאוג לתנאים כך "שתתקיים תחרות במשק החשמל באמצעות שילובם של גורמים פרטיים בייצור החשמל".

תנאים אלה כוללים, בין היתר, תקנות תומכות מימון שבמסגרתן מספקת המדינה ליזמים רשת ביטחון באמצעות התחייבות לרכוש את החשמל שייצרו (בידי חברת החשמל). זאת, לשם הבטחת כיסוי החוב הבכיר שנטלו לצורך הקמת התחנה. ואולם, הטבה זו, שמעוגנת בתקנות 8-10 לתקנות משק החשמל, הוגבלה בעבר רק למקבלי רישיון מותנה מרשות החשמל עד 31 בדצמבר 2010. הארכת התוקף דורשת את חתימת שר התשתיות.

עד כה חילקה רשות החשמל רישיונות לייצור חשמל למיזמים בהספק כולל של 2,700 מגה-ואט (בתחנות כוח קונבנציונליות) וכ-300 מגה-ואט בקו-גרנציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור). לכאורה, יסתכם סך מגה-ואטים זה, אם ייצא לפועל, כ-20% ממשק החשמל בשנים הבאות. ואולם, אין כל ודאות כי תחנות הכוח המתוכננות אמנם יוקמו - וממילא אין בכך כדי לתת מענה לשוק החשמל שממשיך לגדול. למרות זאת, החליט משרד התשתיות שלא לחתום על הארכת התקנות לתחנות קונבנציונליות ולהאריכן רק לגבי שוק הקו-גנרציה.

מהלך זה גרם בשבוע שעבר למתן אישורים של הרגע האחרון למיזמי תחנות הכוח של כלל תעשיות בשטח מפעל המלט נשר שברמלה, לתחנת הכוח הפרטית שוואוליה ורפק המתעתדות להקים בצומת פלוגות (360 מגה-ואט) ולתחנת הכוח של דלק תשתיות סמוך למתקן ההתפלה בשורק (140 מגה-ואט).

במקום היזמות הפרטית לוחץ לנדאו בחודשים האחרונים לאשר העברת פרויקטים נוספים לידי חברת החשמל. בראשם - הקמת תחנת כוח נוספת באלון תבור (375 מגה-ואט) בהשקעה של כ-2 מיליארד שקל. ואולם, במשרד האוצר וברשות החשמל סבורים כי אין צורך בכך. לפיכך, הכין משרד התשתיות הצעת החלטה לממשלה שבה ישונה החוק "כך שיתאפשר לשר התשתיות הלאומיות להורות לרשות החשמל, בתנאים שייקבעו, לממן את תוכניות הפיתוח למשק החשמל באמצעות התעריף, ככל שהשר ימצא לנכון". זאת בניגוד למעמדה העצמאי של רשות החשמל בכל הנוגע לקביעת התעריפים.

אין מחסור ב-2013

בחודשים האחרונים עושה לנדאו מאמצים לאשר לחברת החשמל הטבות מפליגות. לפני ארבעה חודשים ניסה לנדאו לאשר בממשלה הצעה שתסמיך אותו לאשר לחברת החשמל הקמת תחנות כוח נוספות. זאת, בהתאם ל"תוכנית חירום" חדשה שיקבע בעצמו - ללא רשות החשמל וללא התניה בתוכנית התייעלות או בשינוי מבני בחברת החשמל. המהלך סוכל לבסוף בממשלה - ונתניהו החליט למנות צוות, בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני, לבחינת פניו העתידיות של משק החשמל.

לפני כחודש קבע הצוות כי לא צפוי מחסור בחשמל ב-2013. הצוות המליץ כי חברת החשמל לא תקים עוד תחנות כוח בגז טבעי ולא תאושר תוכנית חירום חדשה למשק. לדעת חברי הצוות, שוק החשמל הפרטי בישראל והשלמת שלב ב' של תוכנית החירום הראשונה למשק בידי חברת החשמל יוכלו לתת מענה מספק לביקושים לחשמל בשנים 2012-2013. זאת, במקביל לדחייה של כחצי שנה בהתקנת הסולקנים (מסננים) בארובות תחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל - מהלך שימנע את השבתת התחנות בתקופת המחסור הצפויה.

באשר לתחנה באלון תבור, נקבע כי תוקם בידי יזמים פרטיים במסגרת הסיכום העקרוני שאליו הגיעו באחרונה הממשלה, הנהלת חברת החשמל והעובדים. ואולם, המלצות הצוות נתקלו בהתנגדות נחרצת של לנדאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully