וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ששינסקי קבע: חלק המדינה מהגז והנפט - כ-50% בלבד

לפי מסקנות ועדת ששינסקי, חלק המדינה במאגרי הגז והנפט בישראל יהיה נמוך משהומלץ תחילה ויעמוד על כ-50% בלבד מרווחי החברות, לאחר שאלו יחזירו השקעתם בנוסף ל"תשואה נאותה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכה: עידן גוראל)

בתום תקופה ארוכה של השערות והפעלת לחצים כבדים, פירסמה הערב (שני) ועדת ששינסקי את מסקנותיה בנוגע לגובה תמלוגי הגז שייגבו מהמחזיקות במאגרי הגז של ישראל. לפי עיקרי המסקנות, שהציג ראש הוועדה, ד"ר איתן ששינסקי, הומלץ כי גובה המיסוי הכולל מהגז הישראלי - הנקרא "חלק המדינה", יעמוד על שיעור של בין 50%- ל-62% בלבד, ולא כפי שהומלץ תחילה בהמלצות הביניים - שם דובר על 68%. כמו כן המליצה הוועדה על היטל על רווחי היזמים בגובה של 20%-50% ולא 20%-60%, כפי שהומלץ במסקנות הביניים. מדובר למעשה במיתון הדו"ח המיטיב עם חברות הגז, אשר לדברי חברי הוועדה בא כדי להעניק שולי ביטחון שיוכלו לשמר את האטרקטיביות בגז הישראלי ליזמים. לפי הוועדה, מאגר תמר יאלךץ לשלם נתח בשיעור של 50% מהגז ואילו ממאגר לווייתן, שהוכרז כמאגר הגז הגדול בעולם במים עמוקים, יגבה נתח בשיעור מלא - שיסכתם בכ-62%.

כאמור, לפי המלצות הוועדה, חלק המדינה מהגז והנפט בישראל, יעמוד על חצי מרווחי היזמים, רובם ממיסוי עקיף,כשהתמלוגים הישירים ייגבו ללא שינוי בשיעור של 12.5% "מהשקל הראשון". כמו כן, הוועדה הודיעה כי ניכוי האזילה, שניתן לזכיינים בעבר, יבוטל לאלתר. עוד הומלץ כי ההיטל על הרווחים יוחל רק לאחר שהיזמים יחזירו את השקעתם בנוסף ל"תשואה נאותה", לשון ששינסקי.

במסגרת ההטבות להם יזכו החברות הפועלות כעת מול חופי ישראל, ייקבע מסלול מיוחד למאגרים שיחלו בהפקה עד שנת 2014, כשהמאגר העיקרי הצפוי להפיק בטווח זמן זה הוא תמר. במסגרת המסלול יוענק R-Factor מוגדל בשיעור של עד 2.8 - כלומר רק לאחר החזר של יותר מ-200% מההשקעה. עוד מעניק הדוח הטבה של פחת מואץ בשיעור 15% להשקעות במאגרים שיבוצעו עד סוף 2013.

כמו כן נקבע מסלול מיוחד נוסף "מאגרים כבר החלו בהפקה מסחרית לפני תחילת פעילות הוועדהף כש המאגר היחיד שעונה להגדרה זו הוא מארי-B של ים תטיס, שלפי המלצות הוועדה תשלם מס מופחת עד סוף 2015 של 50% מגובה המס שהיה אמור להיות מוטל בפועל. למעשה, המשמעות היא שהמס ההתחלתי - בשיעור של 20% - יעלה בהדרגה ולא ייגבה במלואו מיידית.

לדברי ד"ר ששינסקי, חלקה של המדינה, שעמד עד כה על שליש מרווחי החברות, היה נמוך משמעותית מהנהוג בעולם כולו ומדינות ה-OECD בפרט, שם הממוצע הוא מעל 60%. לדבריו, "כעת אנחנו נמאים באותו מגרש כמדינות ה-OECD".

"הוועדה המקצועית ביותר בתחום"

בפתח הדברים אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, "בשעה טובה לאחר כמעט 9 חודשים ועדת ששנסקי - המקצועית ביותר שהוקמה בישראל בתום משאבי הטבע - מסיימת את עבודתה". שר האוצר הודה לאיתן ששינסקי ושאר חברי הוועדה על מקצועיותם ועמידתם בלחצים.

שטייניץ המשיך ואמר כי מדינת ישראל מעודדת יזמות והשקעות בשוק חופשי. אך, הדגיש כי עליו כשר אוצר לדאוג לרוויחיותם של אזרחי ישראל - לא רק בעקיפין, כי אם גם ישירות, כמקובל בעולם הרחב. "מצב שבו אזרחי ישראל הם היחידים בעולם המערבי שלא נהנים מאוצרות הטבע של המדינה הוא בלתי נסבל ואנו משנים זאת כאן ,היום", אמר.

שטייניץ הוסיף והתייחס ל"מסע ההכפשות ההפחדות והאיומים", לדבריו, מול יו"ר הוועדה. "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולגיטימי שבעלי עסקים דואגים לשלהם, אבל יש מקרים שבהם במקום מסע הסברה ואפילו לוביזם, נחצים קווים אדומים. במקום חופש הבעת דעה, אנחנו מקבלים ניסיון שנראה כמו ניסיון לשבש את היכולת לקבל החלטות ענייניות הממשלה ובכנסת". שטייניץ אמר כי על הממשלה לשקול כיצד לעצור את הלחצים המשבשים את היכולת להגיע לדיונים. עם זאת ציין כי הקו האדום טרם נחצה, ולראיה - הגשת דו"ח מסקנות הועדה.

לפני כשבוע אושרו עיקרי הדו"ח הסופי שהוגש הערב, זאת למרות הסתייגותו של מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח. כזכור, משרד התשתיות ובראשו שר התשתיות עוזי לנדאו, קראו למיתון הדו"ח והטבה על המשקיעים והחברות.

כזכור, לפי מסקנות הביניים שהתקבלו פה אחד בידי חברי הוועדה ושהוגשו בחודש נובמבר, הומלץ כי 66% מהכנסות הגז הטבעי יוקצו לטובת הממשלה בצורות מיסוי שונות. לפי אותן מסקנות, הומלץ על החלת מערכת פיסקלית חדשה שתיושם על כלל הפעילות בענף החל משנת 2011. שיעור התמלוגים יישאר על כנו, ברמה של 12.5%, אך ניכוי האזילה יבוטל והיטל על רווחי הגז והנפט ייכנס לפעולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully