וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ הטייקונים נגד מסקנות ששינסקי עובר לממשלה

צבי זרחיה

4.1.2011 / 8:02

הלחץ גובר: בשבועות האחרונים נפגש הבעלים של קבוצת דלק, יצחק תשובה, עם השרים בנימין בן אליעזר, יוסי פלד ויולי אדלשטיין וההערכות הן כי בקרוב ייפגשו אנשיו עם כל השרים

יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק, נפגש אתמול עם שר התמ"ת בנימין בן-אליעזר במטרה לשכנע אותו להתנגד למסקנות ועדת ששינסקי. הפגישה נערכה בלשכת השר כמה שעות לפני פרסום המסקנות הסופיות של הוועדה. תשובה בא ללשכת השר בלוויית רעייתו חיה.

רונן צור, דובר שותפויות הגז, סירב להגיב. מלשכת בן-אליעזר נמסר כי "השר נפגש עם כל מי שמבקש להפגש עמו".

לפני כשבועיים נפגש תשובה בנפרד בבית מלון בירושלים עם השרים יוסי פלד ויולי אלדשטיין מהליכוד. בכנסת מעריכים כי בתקופה הקרובה יפעילו ראשי חברת דלק והלוביסטים שעובדים עמם לחצים על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים, בממשלה וחברי כנסת כדי לטרפד או לצמצם את מסקנות הוועדה.

השלב הבא ביישום ההמלצות הוא אישורן במליאת הממשלה בתחילת פברואר 2011. השאיפה של משרד האוצר היא כי לאחר מכן, יוגשו חלק מההמלצות לחקיקה בכנסת במגמה להשלים את החקיקה הנדרשת בקריאה השנייה והשלישית עד אמצע אפריל 2011, שבו תצא הכנסת לפגרת הפסח.

הקבינט של תשובה

בכנסת מעריכים כי בתקופה הקרובה יפגשו תשובה ואנשיו עם כל שרי הממשלה. תשובה וחברות הגז שוכרים סוללה של לוביסטים המייצגים אותם מול שרים, חברי כנסת ופקידי ממשלה. נגד המלצות הוועדה פועלים שבעה משרדי לובינג: הלוביסטים אורלי בן שמאי ובועז רדיי ממשרד הלובינג אימפקט מייצגים את דלק אנרגיה; הלוביסטים עליזה גורן ותומר עמיר מייצגים את דלק תשתיות; ודלק קידוחים שכרה את הלוביסט ישראל יהושע בעל משרד הלובינג סגולה לישראל.

לפי ההערכות בכנסת, יהושע נשכר בשל קירבתו לנתניהו, שטרם הביע עמדה רשמית באשר להעלאת המס על רווחים מתגליות גז טבעי ונפט; לשטייניץ, המבקש להעלות את נתח המדינה באותם רווחים; ולשר החוץ אביגדור ליברמן, המתנגד להעלאת נתח המדינה. יהושע מעסיק את הלוביסטית בכנסת לאה מגן, ששימשה במשך תקופה ארוכה יועצת לשרה לימור לבנת.

חברת נובל אנרג'י, השותפה של דלק בקידוחי הגז, שכרה את שירותיו של משרד הלובינג גלעד. בנוסף, חברת רציו, השותפה במאגר לווייתן עם דלק ואבנר, שוכרת את משרד הלובינג תקשורת פלוס של רותי פרמינגר ובהירה ברדוגו. היחצ"ן והלוביסט זאב ינאי מייצג את גבעות עולם, והיחצ"ן יהודה שוויצר מייצג את משקיעי הגז הקטנים. מנגד, קבוצת מרחב, המייבאת גז ממצרים, שוכרת דרך קבע את משרד הלובינג כהן-רימון-כהן.

"השפלה של ששינסקי"

אתמול החליטה הוועדה לענייני ביקורת המדינה כי מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, יבדוק את התנהלותה של ועדת ששינסקי וכן את שאר גורמי השלטון והמשרדים הממשלתיים שעסקו בחודשים האחרונים בעניין משק הגז. הח"כים היחידים מהוועדה שנכחו היו יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון (קדימה) וח"כ רונית תירוש (קדימה).

שר האוצר, יובל שטייניץ, פנה אמש אל יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) בתלונה כי "גורמים זרים מתערבים בעבודת הכנסת". פנייתו של שטייניץ באה לאחר שאתמול בשעות הצהריים החליטה ועדה לביקורת המדינה לבקש ממבקר המדינה לגבש חוות דעת על התנהלות ועדת ששינסקי וגורמי הממשלה בקשר להעלאת המס על רווחי הגז.

ריבלין ביקש ממבקר המדינה ומהוועדה לביקורת המדינה לא לעסוק בנושא. לדבריו, "הבקשה ממבקר המדינה פירושה השפלתו של ששינסקי וניסיון להטיל בו דופי כאילו הוא פועל משיקולים זרים".

בישיבת הוועדה לביקורת המדינה הופיעו כמה מהמתנגדים להמלצות ועדת ששינסקי, בהם גדעון תדמור, מנכ"ל דלק קידוחים, עו"ד דן כרמלי מאיגוד לשכות המסחר ואורי אלדובי, יו"ר איגוד מחפשי הנפט והגז.

תדמור טען כי "הוועדה חרגה מהמנדט שלה, גרמה לחזרה מהתחייבויות בכתב ובעל פה והובילה לנזק בל יתוקן למשק הגז הטבעי בישראל. כיום אנחנו עומדים לפני שוקת שבורה, כי אנו מושקעים במיליארד וחצי שקל בקידוח. אף בנק לא הולך לממן עסק שאין בו ודאות". תדמור הוסיף כי "ועדת ששינסקי קבעה שיא עולמי של אפליה לרעה של תוצרת הארץ".

כרמלי טען כי "המבקר חייב לבדוק את הפטור ממס לספקית הגז המצרית, שזו אפליה לרעה של הגז הישראלי. אין אח ורע לכך שאמנת מס נתפרת במיוחד עבור חברה ספציפית". אלדובי אמר כי אם המלצות ששינקי יתקבלו, "לא יהיו יותר קידוחי נפט וגז בישראל".

חסון הבהיר כי "התנגדותו הנחרצת של המשרד לתשתיות לאומיות - שהוא המשרד האחראי והמקצועי בעניין - להקמת ועדת ששינסקי, מעלה תהיות איך נתנו לוועדה להתקדם. שוב יש כאן העדפה של עמדת האוצר על פני העמדה המקצועית, וכמו באסון הכרמל - מסתכלים רק דרך החור של הגרוש". תירוש התריעה מפני "הזיגזוג של שר האוצר שהבטיח שמסקנות הוועדה הן רק על העתיד - ושינה את דעתו. היזמים נכנסו להשקעות אדירות, על בסיס כללי משחק מסוימים, וכשהם מצליחים - כולם עטים עליהם".

סמדר בת אדם, ראש לשכתו של שר התשתיות, אמרה כי "עיתוי הקמת הוועדה בעייתי. יש חשש שהסתכלות כלכלית בלבד של האוצר כבר גרמה לנזקים במשק המים. בשלב זה אנשי משרד התשתיות כותבים עמדת מיעוט של נציגי המשרד בוועדה, שאול צמח ויעקב מימרן, לדו"ח".

נציגי האוצר, מנגד, הביעו תמיכה בוועדה. לח"כ דב חנין (חד"ש), שביקש לדעת איך חולקו הזיכיונות, מי בודק את הסיכונים הסביבתיים ומדוע לאורך השנים לא הועלו התמלוגים - ענה סגן שר האוצר, יצחק כהן, כי "הוועדה עשתה עבודה מקצועית שתביא לפיתוח משק הגז ולחלוקה צודקת של המשאבים".

שאול מרידור, סגן הממונה על התקציבים באוצר, טען כי "המדיניות הממשלתית בעניין התחילה בשנות ה-50 ושונתה מעט מאוד מאז, והממשלה צריכה לבדוק אותה מחדש. המנדט הוא להציע שינויים על נפט וגז - הן על מאגרים שהתגלו כבר והן על אלה שעדיין לא". מרידור התעקש כי שר האוצר לא השפיע על הוועדה, אך סירב להבהיר אם חבריה נפגשו אתו בעניין.

צבא של יחסי ציבור

נגד המלצות הוועדה יפעלו שורה של משרדי יחסי ציבור. תשובה שכר את רונן צור, שהיה ח"כ לזמן קצר מטעם מפלגת העבודה כדי שיהיה אחראי על עבודת יחסי הציבור והדוברות נגד העלאת המס על רווחי הגז. רונן משה, ששימש יועצו של שר הביטחון אהוד ברק, משמש יועץ תקשורת של איגוד תעשיות מחפשי הגז והנפט.

בנוסף, קבוצת דלק מעסיקה צבא של יחצ"נים, כמו שעיה סגל, המקורב לבנימין ושרה נתניהו, ומשמש יועץ של אלעד גרופ הפרטית וכן יועצו הפרטי של תשובה. סגל אמר כי אינו מטפל בעניינים של תשובה בישראל וכי אינו משוחח עם משפחת נתניהו על לקוחותיו הפרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully