וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנות ששינסקי: דו"ח אחד - דעות שונות

הילה רז

4.1.2011 / 7:30

המלצות ועדת ששינסקי יעמדו במבחן בג"ץ? מומחי המיסוי חלוקים: מצד אחד נטען כי אם מוטל מס, יש שיוטל גם על חברות הסלולר. מהעבר השני אומרים שמדובר במהלך לגיטימי

יום לאחר פרסום המלצות ועדת ששינסקי, מומחים לדיני מסים חלוקים בדעותיהם בנוגע לסיכויי ההמלצות לעמוד במבחן משפטי בבג"ץ. בכנס שנערך אתמול (ג') בבית הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה טען פרופ' דוד גליקסברג כי המלצות הוועדה לוקות בבעיות משפטיות.

"אם מדינת ישראל רוצה להטיל מס, שיטילו מס גם על כל החברות שמרוויחות הכנסות גבוהות בדומה לחברות הגז, כמו חברות הסלולר", אמר גליקסברג, מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. "זמן האוויר של ישראל ניתן לחברות הסלולר, ולכן צריך להטיל עליהם אותו משטר. זה שהגז מתכלה לא רלוונטי כי הקונספט העקרוני נשמר".

בנוגע לטענת חברות הגז לפיה מדובר במיסוי רטרואקטיבי הסביר גליקסברג כי בעוד המדינה טוענת כי מיסוי רטרואקטיבי הוא כשר ושותפויות הגז טוענות כי מדובר במהלך פסול לחלוטין, "התשובה היא איפשהו באמצע".

"יש גישה מאזנת שאומרת שיש מקרים שמיסוי רטרואקטיבי כשר", אמר גליקסברג. "תרבות המס של ישראל בעניין זו תרבות מיסויית שהתפתחה. המשטר החשוב ביותר לענייננו הוא חוק עידוד השקעות הון שמשתנה כל כמה שנים, ואולם החוק הזה מעולם לא שונה רטרואקטיבית. תוכנית שהוכנסה לתחולת החוק זוכה להטבות מס ללא כל שינוי רטרואקטיבי.

"לא בודקים אם אינטל שקיבלה מיליארדי שקלים כסיוע הציגה נתונים גבוהים או נמוכים מהציפיות שלנו, כדי שנוכל לתקן את המנגנון ולדרוש ממנה להשיב כספים. הגישה היתה שברגע שנקבעה מדיניות ­ רצים איתה. לגבי שיעור המס, המענקים והפחת ­ מעולם לא שונו הכללים".

מנגד, ד"ר רפעאת עזאם מבית הספר למשפטים של המרכז הבינתחומי בהרצליה סבור כי ניתן להטיל היטל מיוחד על הגז. עזאם, ששימש במשך עשור עוזר המשפטי של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, פוסל את התיאוריה של גליקסברג לפיה צריך להשוות את מגזר חיפושי הגז למגזרים עסקיים אחרים בישראל. "ניתן להטיל היטל מיוחד על תגליות הגז, הדבר מוצדק לחלוטין", קבע עזאם. "יש עידוד מיוחד למגזרים עסקיים, מיסוי שונה לצורות התאגדות שונות ומיסוי בינלאומי מגוון. תחום חיפושי הגז זוכה ליחס מיוחד מכיוון שמדובר באוצרות טבע, ששייכים למדינה. זה משאב ששייך לציבור ולא למשקיע מסוים".

לדברי עזאם, המלצות ועדת ששינסקי אינן נחשבות לחקיקה רטרואקטיבית­ אלא לחקיקה צופה פני עתיד. "ההיטל הוא על רווחי חברות הגז, שיופקו בעתיד לאחר חקיקת חוק חדש", אמר עזאם. "ברור שיש קשר לעבר, כי ההשקעות והחיפושים נעשו בעבר, אבל העיקר בתחולת דיני המס הוא במועד אירוע המס. אירוע המס כאן מתרחש בעתיד, ולכן זו תחולה צופה פני עתיד. חברות הגז טעו כשבנו תלי תילים של טענות על רטרואקטיביות שאינה קיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully